Game Pass förändras och Ultimate-priset höjs rejält – från 185 till 285 kronor
16 av 20 mest sålda playstationspelen är microsoft ägda. Microsofts spelavdelning tjänar mer under deras sämsta månad än sonys samtliga spel under ett helt år. Det samma gäller deras mobilspel. Microsoft behöver inte tjäna någonting på deras konsolförsäljning, dom behöver bara finnas där för att krossa sony ekonomiskt. Dom tjänade 20 miljarder mer än sony utan ansträngningar. Jag tror knappast vi ser en till playstation. Det går för dåligt i längden för dem.
Sony tjänar 30% av varje sålt spel. Tror inte de bryr sig om spelet kommer från Microsoft eller activision.
16 av 20 mest sålda playstationspelen är microsoft ägda. Microsofts spelavdelning tjänar mer under deras sämsta månad än sonys samtliga spel under ett helt år. Det samma gäller deras mobilspel. Microsoft behöver inte tjäna någonting på deras konsolförsäljning, dom behöver bara finnas där för att krossa sony ekonomiskt. Dom tjänade 20 miljarder mer än sony utan ansträngningar. Jag tror knappast vi ser en till playstation. Det går för dåligt i längden för dem.
Jag antar att du enbart menar marknaden i USA samt mängder av CoD-spel som gavs ut innan MS ägde Activision som de inte fått en krona från?
Väg sedan in vad de faktiskt betalade för Activision så kommer det ta ett tag innan de tjänar något på den affären.
Du får ju ändå 3 månader för ett litet nintendo spel. Rätt bra pris om du frågar mig. Att saker och ting blir dyrare än ju knappast MS fel.
Fast nu handlar det inte om köttfärs utan Gamepass, och vems fel är det att priset höjs på deras tjänst?
Men de argumentet kan allt höjas 100% till, för alla andra gör det.
Undra varför de mesta går käpprätt åt skogen nu för tiden.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Jag antar att du enbart menar marknaden i USA samt mängder av CoD-spel som gavs ut innan MS ägde Activision som de inte fått en krona från?
Väg sedan in vad de faktiskt betalade för Activision så kommer det ta ett tag innan de tjänar något på den affären.
Nej du har spel på listan som black ops 6 som kom in på plats 3. Och activision köpet tjänade microsoft in redan efter 3 månader.
Fast nu handlar det inte om köttfärs utan Gamepass, och vems fel är det att priset höjs på deras tjänst?
Men de argumentet kan allt höjas 100% till, för alla andra gör det.
Undra varför de mesta går käpprätt åt skogen nu för tiden.
Både Sony och Nintendo har höjt sina priser. Inga konstigheter där.
Sony tjänar 30% av varje sålt spel. Tror inte de bryr sig om spelet kommer från Microsoft eller activision.
70% är bra mkt mer än 30% sen måste Sony betala för att få ha cod på playstation. Och det dom tjänar mest av är skins och mt. Det ser Sony inte skymten av. Jag skulle säga att Sony får nog närmare 0,5 % av hela dealen..
.
Nej du har spel på listan som black ops 6 som kom in på plats 3. Och activision köpet tjänade microsoft in redan efter 3 månader.
Det är inte så man bedömer affärer.
En affär har gått med vinst när det man köpte har tjänat in mer pengar än man betalade.
Activision brukade generera runt 2 miljarder dollar med vinst per år. MS betalade nästan 70 miljarder dollar. Räkna på det och hur lång tid det tar att tjäna in det man betalade.
70% är bra mkt mer än 30% sen måste Sony betala för att få ha cod på playstation. Och det dom tjänar mest av är skins och mt. Det ser Sony inte skymten av. Jag skulle säga att Sony får nog närmare 0,5 % av hela dealen..
.
Tror du missförstår med flit. Spelen xbox nu säljer på PlayStation har alltid funnits där (när de ägdes av activision eller något annat Microsoft köpt upp) eller har aldrig funnits där (forza?) alltså har inget förändrats för Sony. Och jo, dlc köpt via psn tjänar sony givetvis också pengar på.
Förstår inte riktigt hur du tänker här.
Jag har skrivit om det förut och jag tror att MS vill bort från konsoler och Game Pass som det ser ut idag. De säljer väl inte ens konsoler i merparten av Europa längre?
De höjde priset inför det första CoD som släpptes direkt på tjänsten förra året men såg väl med fasa hur mycket pengar man förlorade mot vanlig försäljning så till årets spel blir det en rejäl prishöjning.
Jag tror de provar sig fram. Antingen fortsätter nog många att betala och att Game Pass möjligen då kan bli lönsamt eller så tappar man (medvetet) så många kunder att man med "gott samvete" kan stoppa GP utan att det drabbar så många kvarvarande abonnenter.
MS har nog insett att deras framtid finns utan egna konsoler och att sälja spel till fullpris på andra format.
Battle pass, skins är det som antagligen drar in pengarna
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: RTX 5070 ti överklockad memory 3000, 425 core
MEM: Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
Det är inte så man bedömer affärer.
En affär har gått med vinst när det man köpte har tjänat in mer pengar än man betalade.
Activision brukade generera runt 2 miljarder dollar med vinst per år. MS betalade nästan 70 miljarder dollar. Räkna på det och hur lång tid det tar att tjäna in det man betalade.
Vad dom brukade och vad dom gör idag är två helt olika saker. Det som händer i år är det viktiga
Tror du missförstår med flit. Spelen xbox nu säljer på PlayStation har alltid funnits där (när de ägdes av activision eller något annat Microsoft köpt upp) eller har aldrig funnits där (forza?) alltså har inget förändrats för Sony. Och jo, dlc köpt via psn tjänar sony givetvis också pengar på.
Förstår inte riktigt hur du tänker här.
Allt har förändrats. Dlc är inte skins eller battlepass
Allt har förändrats. Dlc är inte skins eller battlepass
För att köpa skins och battlepass i warzone behöver du CoD-points. Gissa vart du köper sånna på PS5?
Då kanske det är dags att avsluta nu, har haft sen releasen men spelar allt mindre på GamePass. Switch 2 och PS5 tar över allt mer. Och utan GamePass finns det nästan ingen anledning att ha kvar Series X...
Lite sorgligt. Har alltid gillat konsolen då den är så tyst och sval och ganska tjusig. Som vanligt spelen som saknas till Xbox.
För att köpa skins och battlepass i warzone behöver du CoD-points. Gissa vart du köper sånna på PS5?
Du köper dom på battle.net ägs av activision
Vad dom brukade och vad dom gör idag är två helt olika saker. Det som händer i år är det viktiga
Va?
Menar du att Activision på något sätt trollat och gått från att tjäna 2 miljarder dollar om året till att plötsligt tjäna så mycket att MS redan fått tillbaka de 69 miljarder dollar de betalade?
Behåller men kommer klippa Sonyprenumerationen då den kostar mer än den ger
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
Ryzen 5 5600|Asus X-470|32Gb DDR4|MSI 4070 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X
Va?
Menar du att Activision på något sätt trollat och gått från att tjäna 2 miljarder dollar om året till att plötsligt tjäna så mycket att MS redan fått tillbaka de 69 miljarder dollar de betalade?
Bara ett av kings mobilspel tjänade in 15 miljarder. King har totalt 12 spel.. Det tog Microsoft knappt ett kvartal att få in pengarna från sin spelavdelning för att betala activision blizzard. Och det är en spelmaskin som bara rullar på. Och nu mer eller mindre så äger dom sony. Tar dom sina spel från konsolen om några år så är det ingen som kommer ha den av den stora massan. Klart någon här och där kommer att spela ett gammalt singleplayer spel. Men du fattar vad jag menar. Kolla hur mycket pengar MS tjänar över Sony så förstår du vad jag menar.
Va?
Microsoft har många fler företag som jobbar med spel än activision.
Bara ett av kings mobilspel tjänade in 15 miljarder. King har totalt 12 spel.. Det tog Microsoft knappt ett kvartal att få in pengarna från sin spelavdelning för att betala activision blizzard. Och det är en spelmaskin som bara rullar på. Och nu mer eller mindre så äger dom sony. Tar dom sina spel från konsolen om några år så är det ingen som kommer ha den av den stora massan. Klart någon här och där kommer att spela ett gammalt singleplayer spel. Men du fattar vad jag menar. Kolla hur mycket pengar MS tjänar över Sony så förstår du vad jag menar.
Snacka om att leva i förnekelse alltså, läs på ordentligt så BÖR du förstå, inte säker på att du fixar det med tanke på dina inlägg.
Jag börjar närma mig punkten där gaming kanske blir något som jag till slut överger. Jag fixar inte riktigt att allt ska kosta så mycket. Bergsala säljer Switch 2 dyrare i Sverige. För att dem kan och då var konsolen redan ganska dyr. Fem år gammal hårdvara Xbox Series X går UPP i pris till typ 8000+. Xbox Ally X kommer kosta 11000 medan priserna på spel också går upp… jag har spelat Xbox sedan första konsolen men nu börjar denna hobby kännas som att de bara klämmer ut allt det kan av sina kunder. Jag tycker faktiskt att det börjar kännas förnedrande.
Har sålt av mina konsoler och skaffa mig en riktig gaming pc tråkigt men känns mer prisvärt om man vill spela :/
Snacka om att leva i förnekelse alltså, läs på ordentligt så BÖR du förstå, inte säker på att du fixar det med tanke på dina inlägg.
Lol, vilken förnekelse? Vad är det som du inte tycker stämmer?
Förstår inte riktigt varför du förnekar verkligheten. Du har fel.
Tack o hej leverpastej.
Jag börjar närma mig punkten där gaming kanske blir något som jag till slut överger. Jag fixar inte riktigt att allt ska kosta så mycket. Bergsala säljer Switch 2 dyrare i Sverige. För att dem kan och då var konsolen redan ganska dyr. Fem år gammal hårdvara Xbox Series X går UPP i pris till typ 8000+. Xbox Ally X kommer kosta 11000 medan priserna på spel också går upp… jag har spelat Xbox sedan första konsolen men nu börjar denna hobby kännas som att de bara klämmer ut allt det kan av sina kunder. Jag tycker faktiskt att det börjar kännas förnedrande.
Förstår denna känsla och delar den till viss del. I alla år har jag försvarat Microsoft och påpekat det positiva de bidragit med till spelbranschen. Vi minns väl alla hur skeptiska alla var när de utannonserade Xbox. Det sades att de skulle köpa upp hela branschen, försöka uppnå monopol. Så gick diskussionen strax efter millennieskiftet. Nu befinner vi oss i ett läge där de har köpt upp så många utvecklare att de blivit branschens största utgivare och börjar pumpa upp priserna. Inställningen är helt klart att de ska klämma ut maximalt av oss trogna kunder.
Nu är ju inte Microsoft ensamma i det här. Nintendos prissättning är vansinnig. Jag har inga planer alls på att köpa en Switch för 7000 kr.
Nope. De måste köpas via PS-store för att användas på PS5 och då får Sony en del av kakan.
Nope. De måste köpas via PS-store för att användas på PS5 och då får Sony en del av kakan.
Spelar du ens Cod? För jag kan säga dig att jag har spelat i nästan 10 år och jag har aldrig köpt på någon annanstans än battle.net.
Ja du har skrivit det 3 gånger men inte skrivit varför. Blir svårt att argumentera med dig och den andra killen då ^^
Ja precis. Är ju som med livesport. Jag vill bara se premier league. Viaplay - då måste du har vårt fetaste paket med exakt ALLT vi har att erbjuda!! Det skiter väl för fan jag i ge mig just den ligan bara.
Och du tror att det blir billigare?
Premiere League är det som är dyrast av det som kräver Viaplay Total.
De som främst vill se NHL, F1, eller Golf Majors och Ryder Cup tvingas också betala för Viaplay Total, trots att kostnaderna för dessa rättigheter är klart lägre för NENT/Viaplay, och därmed så blir priset lägre för de som bara ser på Premier League.
Bara ett av kings mobilspel tjänade in 15 miljarder. King har totalt 12 spel.. Det tog Microsoft knappt ett kvartal att få in pengarna från sin spelavdelning för att betala activision blizzard.
Här är Activisions sista årsrapport:
https://www.activision.com/cdn/activisionblizzard/investors/a...
Vinsten under året var 1,513 miljarder dollar (med King inräknat).
Du får gärna länka till någon källa var dina siffror kommer från.