Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
Efter 21 år får vi ett bra vampyrrollspel – men något nytt Bloodlines är det inte.
#bloodlines-2, #paradox, #the-chinese-room, #vampire-the-masquerade
Phew, var orolig för att den skulle suga.
Det är förbjudet att dra ordvitsar som redan är dragna i recensionen!
Lite frågor om du har tid att svara:
1. Hur lång tid tog det att klara?
2. Hur är det med fördelning main/side quests?

Men stinkande vitlök och blänkande silverkors – jag borde ha läst först innan jag kommenterade!
Lite frågor om du har tid att svara:
1. Hur lång tid tog det att klara?
2. Hur är det med fördelning main/side quests?
1. Det tog ca 20h.
2. En av diverse grejer jag inte hade utrymme för i recensionen, men side quests suger (jag får göra det igen) faktiskt. Det är mer eller mindre uteslutande utfyllnad av typen "döda person X" som då är någon random Anarch-ghoul eller dylikt som spawnar på ett hustak (till exempel), med väldigt, väldigt lite narrativ substans. Det stora fokuset ligger på main quests, och där spenderas även lejondelen av din speltid.
Kan tilläggas att betyget jag satte är en rätt svag trea som bärs till sitt betyg tack vare striderna som (i alla fall på Hard) jag fann underhållande hela vägen.
1. Det tog ca 20h.
2. En av diverse grejer jag inte hade utrymme för i recensionen, men side quests suger (jag får göra det igen) faktiskt. Det är ren mer eller mindre uteslutande utfyllnad av typen "döda person X" som då är någon random Anarch-ghoul eller dylikt som spawnar på ett hustak (till exempel), med väldigt, väldigt lite narrativ substans. Det stora fokuset ligger på main quests, och där spenderas även lejondelen av din speltid.
Kan överlag tilläggas att betyget jag satte är en rätt svag trea.
Väldigt utförligt svar! Misstänkte att side quests inte var en stark sida med tanke på att du inte nämner det i recensionen.
Tack!!
Som befarat. Jag vill inte ha ett rätt bra actionspel som inte känns som Bloodlines. Jag har hellre jank gameplay och ett spel som sätter atmosfären Pcg känslan från föregångaren helt rätt. Även det var ju tok-jank, trots allt.
Med det sagt kommer jag att ge det en chans vad det lider. Det ser inte dåligt ut för vad det är, egentligen. Det är bara inte vad jag hade velat ha, riktigt.
Trist att det är mer action än RPG, den absolut bästa upplevelsen i originalet är ju att dra igenom storyn som en malkavian (det var typ det som lyfte spelet från bra till helt fantastiskt i min värld)
Dock kul att man ändå verkat sätta stämning och miljö någorlunda. Spelet ska definitivt spelas, men det ligger tyvärr inte högst upp på priolistan tyvärr.
Såg Fextralife's recension av spelet, där tar han upp hur mycket gång det är. Uppdragen är mest gå till punkt A och prata med karaktär där, sedan till punkt B och prata med karaktär där. Samt att man efter ca. 2 timmar låst upp alla förmågor.
Ett spel med ~20 timmars speltid för $60 vid lansering är för mycket, $30-35 borde det ha kostat istället.
Låter lika dåligt som förväntat. Att du inte nämner något om rollspel utan bara fokuserar på action visar på bristen på det i spelet. Så det kanske heter Bloodlines 2, men det är inte Bloodlines 2.
Så mer av ett linjärt actionäventyr än ett RPG?
Hm, blir nog till att vänta på reabacken.
Som befarat. Jag vill inte ha ett rätt bra actionspel som inte känns som Bloodlines. Jag har hellre jank gameplay och ett spel som sätter atmosfären Pcg känslan från föregångaren helt rätt. Även det var ju tok-jank, trots allt.
Med det sagt kommer jag att ge det en chans vad det lider. Det ser inte dåligt ut för vad det är, egentligen. Det är bara inte vad jag hade velat ha, riktigt.
Trist att det är mer action än RPG, den absolut bästa upplevelsen i originalet är ju att dra igenom storyn som en malkavian (det var typ det som lyfte spelet från bra till helt fantastiskt i min värld)
Dock kul att man ändå verkat sätta stämning och miljö någorlunda. Spelet ska definitivt spelas, men det ligger tyvärr inte högst upp på priolistan tyvärr.
Vill man ha action är det helt ok, men som uppföljare till Bloodlines betraktat förstår jag inte riktigt hur man tänkt. Det påminner som jag skriver i recensionen betydligt mer om andra spel än just Bloodlines.
Saknar lite mera info kring striderna - enligt developer videos tolkar jag det som i stil med Kingdom Come Deliverance? Kan det stämma?
Edit: tror jag blandar ihop det jag tänker på med Blood of Dawnwalker...
Det är möjligt att det är Dawnwalker du tänker på i så fall, ja. För Bloodlines 2 påminner inte om KCD över huvud taget. Striderna fokuserar på snabbhet och frenesi, att hela tiden se till att man rör på sig och är aktiv. Man blir indirekt uppmanad att försöka använda stealth, men personligen fick jag mycket mer ut av att gå in och veva då det blir betydligt mer utmanande.
Man blir indirekt uppmanad att försöka använda stealth, men personligen fick jag mycket mer ut av att gå in och veva då det blir betydligt mer utmanande.
"Gå in och veva" låter som min melodi. : )
De som är intresserade av världen och historia bakom spelet, finns en humble bundle med mycket från World of Darkness bordsrollspelen. Man får en bunt (57 st) digitala böcker (PDF) för minimum €22,57.
World of Darkness 2025 digital bundle
https://www.humblebundle.com/books/world-darkness-month-darkn...
Eh, jag kommer inte vänta på rea. Vill visa att vi vill ha mer Bloodlines.
Då ska du inte köpa ett spel som inte är bloodlines. Detta är ett actionspel med titeln, inget annat är gemensamt.
Såg Fextralife's recension av spelet, där tar han upp hur mycket gång det är. Uppdragen är mest gå till punkt A och prata med karaktär där, sedan till punkt B och prata med karaktär där. Samt att man efter ca. 2 timmar låst upp alla förmågor.
Ett spel med ~20 timmars speltid för $60 vid lansering är för mycket, $30-35 borde det ha kostat istället.
Föga förvånande, The Chinese Room gör bara walking sims.
I drank what?