Starfield är "bra" men rymden är i grunden "tråkig", menar f.d. utvecklare

Robot
Starfield är "bra" men rymden är i grunden "tråkig", menar f.d. utvecklare

Når inte tidigare Bethesda-klass.

#starfield

Medlem

Well, he's not wrong.

signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Medlem

Då är man en jävligt dålig kreativ person som nog inte borde jobba med något som kräver minsta fantasi om man tycker rymden är tråkig i grunden. Om det var något dom visade med Starfield så var det deras totala brist på kompetens inom story telling och fantasi, kändes som en gäng schizofrena amatörer bestämt det mesta. Det kan man knappast klandra spelarna för.

Förrvirrande UI, tråkiga uppdrag, pew-pew utan någon större variation, "planeter" med tre hus, inte mycket att bli upphetsad över.

signatur
Medlem

Känns som att de hela tiden missförstår vad som var tråkigt med Starfield, åtminstone enligt min åsikt. Problemet var ju inte "tomma" planeter, problemet var ju att alla planeter var fyllda med samma "points of interest" där varenda föremål låg precis på samma ställe osv. Planeterna kändes "själsligt" tomma snarare än tomma rent praktiskt. Man kände sig aldrig ensam när man landade, även om man landade på nån avlägsen ökenplanet så kom det alltid massa skepp och landade konstant överallt och samma baser dök upp osv.

De skulle fokuserat på färre planeter och gjort de points of interests som var utmarkerade på planetkartan mer unika och intressanta. De hade gärna fått ha kvar "landa överallt"-grejen också, men att det mest var till för att samla mineraler och scanna djur osv. Kanske att man i undantagsfall kunde stöta på spännande saker då, men den där känslan av att allt bara är genererat ändå blir bara... tråkig. Det är inte kul att upptäcka saker som det inte riktigt ligger någon tanke bakom.

Spelet i sig hade en jävligt mysig grund tycker jag, gillade stämningen, stilen osv. och de områden som man märkte var designade ordentligt var jävligt mysiga.

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Då är man en jävligt dålig kreativ person som nog inte borde jobba med något som kräver minsta fantasi om man tycker rymden är tråkig i grunden. Om det var något dom visade med Starfield så var det deras totala brist på kompetens inom story telling och fantasi, kändes som en gäng schizofrena amatörer bestämt det mesta. Det kan man knappast klandra spelarna för.

Jag tyckte spelet visade på bra storytelling och fantasi. Intressant hur olika vi kan uppleva spel.

Medlem

Då är det ju märkligt hur otaliga andra spel har lyckats göra rymden rolig.

Kalibrera er entusiasm för ES6.

signatur

Real yakuza use a gamepad.

Medlem

Starfield är väldigt mediokert. No Mans sky däremot.. det är grymt om man vill ha ett rymdutforskar spel av rang.
Kommer ännu en ny update till spelet med snart.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Spelades upp som the second coming, blev snarare andrahandssortering...

Men det positiva är ju att man inte behöver gå och vänta på att det kommer till alla konsoler flera ggr om som Skyrim.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det skulle kunnat vara något speciellt.

Lite mer crunchy RPG, Points of interest med mer variation och procedural generation, och outpost bygge med syfte så hade det räckt för mig att vara en 9/10

Ifall man hade mycket utrymme att bygga unika builds, konstant se nytt content på världar i hundratals timmar och vara tvungen att investera blod svett och tårar i outposts på många världar med trade-routes osv så hade jag älskat det.

PoIs och outposts var största problemet för mig, Outposts var mer eller mindre meningslösa. Hörde ett rykte om att tidigt i produktion så var outposts ett krav då bränsle nyttjades flitigt för att flytta sig emellan planeter/system så man behövde investera tid i ens outpost för att ens kunna utforska. Kombinera det med kanske lite mer fokus på stadsbygge eller liknande. Tammefan ge mig bara starfield + rimworld.

Skärmdumpsmästare

Jag tycker dock inte att de procedurala planeterna var ett stort problem, vissa lyckades verkligen fånga känslan att landa på en måne i ett nytt solsystem.

Problemet var snarare att de flesta POIs inte hade något sammanhang med varken världen eller med varandra, var öar av något att utforska. De flesta smälte bra ihop planeten.

Sen blir deras småskaliga städer fånigt i det här sammanhanget.

Men står starkt fast vid att designen på rymdskeppen och gameplayet var riktigt starkt.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Fast rymden är rätt tom och tråkig.. det är just därför den kallas rymden.

Inget fel på Starfield överhuvudtaget. Toppenspel om man gillar en bra story med massa frihet.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Jag gillar Starfield. Får mer skit än det förtjänar imo.

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Problemet är att dom gjorde det för stort.. då blir det tomt. Dom skulle satsat på ett solsystem med flera planeter och med mer innehåll på varje planet.

Medlem

För mycket proc gen och för lite kärlek lade dem ner. Kolla på typ no mans sky eller star citizen eller jump space. Finns massor man kan göra om man är kreativ. Bethesda som latade sig o ville spara cash..

Medlem

Tycker Starfield är ett bra spel, inget topp spel kanske. Tror folk hade för höga förväntningar och fel uppfattning vad det egentligen är. De som allvarligt trodde att det skulle vara ett stort rymd utforskar spel likt No Mans Sky har helt missuppfattat det.

De visade tom loadingscreens, start/landings animationer i flera presentationer. Så att det fortfarande var begränsat till "Celler" likt tidigare Bethesda spel var väldigt uppenbart. Och det är mer som ett Bethesda rollspel som råkar utspela sig i rymden än ett rent rymdutforskarspel för den som förväntar sig det.

Medlem

Säg det till Mass Effect. Varför inte bara erkänna att de gjorde ett skräpspel?

Medlem
Skrivet av Razuco:

Problemet är att dom gjorde det för stort.. då blir det tomt. Dom skulle satsat på ett solsystem med flera planeter och med mer innehåll på varje planet.

This!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem
Skrivet av Razuco:

Jag håller med, i princip alla planetbesök utanför uppdrag kändes som slöseri med tid vilket skulle kunnat undvikas med färre planeter och fler unika POI. Att slumpmässigt landa på en planet bara för att för 47:e gången se exakt samma POI igen blev gammalt väldigt fort.

Starfield hade sina toppar, dessvärre var dalarna både breda och djupa mellan dem. Blev trots allt närmare 100 timmar totalt innan jag kastade in handduken, men att jag sedan inte återvände till Shattered Space som ingick i min utgåva tyder på att Starfield inte är mer än en ljummen 3/5. Rymden må vara "tråkig" enligt vissa, men designar man ett spel som ska underhålla så bör man åtminstone se till att det tråkiga minskas till absolut minimum annars bör man nog skrota projektet och börja om på nytt.

Medlem
Skrivet av meanh:

Jag håller med, i princip alla planetbesök utanför uppdrag kändes som slöseri med tid vilket skulle kunnat undvikas med färre planeter och fler unika POI. Att slumpmässigt landa på en planet bara för att för 47:e gången se exakt samma POI igen blev gammalt väldigt fort.

Starfield hade sina toppar, dessvärre var dalarna både breda och djupa mellan dem. Blev trots allt närmare 100 timmar totalt innan jag kastade in handduken, men att jag sedan inte återvände till Shattered Space som ingick i min utgåva tyder på att Starfield inte är mer än en ljummen 3/5. Rymden må vara "tråkig" enligt vissa, men designar man ett spel som ska underhålla så bör man åtminstone se till att det tråkiga minskas till absolut minimum annars bör man nog skrota projektet och börja om på nytt.

Grejjen med att köra ut en mängd planeter procedurellt är att slippa lägga ned arbete, och därmed kostnad, på att skapa fler planeter eller PoIs. Så skulle de skippat den biten, med bibehållen budget, så tror jag inte att det automatiskt hade inneburit att vi fick fler handgjorda PoIs och landningszoner på planeterna som faktiskt får finnas kvar.

Mycket handlar om att skapa en illusion som spelaren kan vara investerad i. Men här misslyckas de ganska grovt redan i sin handgjorda design med "städer" som är storleken av ett villakvarter.

Frågan är nog hur mycket spel finns det kvar om man lyfter bort det procedurellt genererade innehållet? Jag tror att en sådan analys skulle få folk att ifrågasätta vad Bethesda egentligen gjort med alla de år/miljoner de lagt på Starfield.

FZB
Medlem

Jag tycker faktiskt Starfield är Bethesdas bästa spel. Det är som alla deras andra spel, men bättre på alla sätt och vis. Det är inte fantastiskt på något sätt, men jag gillar det rätt skarpt, och det är det enda Bethsoft-spelet jag faktiskt tyckt om på riktigt. Om något är jag lite oförstående inför det att människor kan tycka att typ Fallout 4 är fantastiskt samtidigt som de tycker Starfield är värdelöst och tomt.

Skrivet av SunShine:

Starfield är väldigt mediokert. No Mans sky däremot.. det är grymt om man vill ha ett rymdutforskar spel av rang.
Kommer ännu en ny update till spelet med snart.

Jag tycker det spelet blir sämre och sämre. Jag spelade aldrig när det kom, men jag tror att jag skulle ha tyckt om det. Just nu finns det så mycket att göra så det är meningslöst. Det har alltid varit meningslöst, men alla planeter man landar på är sprängfulla med ikoner och Coola Saker. Jag saknar tomheten.

Skrivet av Razuco:

Jag gillade de tomma planeterna, i synnerhet månarna. Om något skulle de vara ännu tommare, att hitta torn och grejor mitt ute i ingenstans på isplaneter var inte särskilt logiskt. Men visst, städer och typ "huvudplaneterna" hade gärna kunnat vara större, men att vandra över frusna, tomma månar är en av de bättre sakerna man kan göra i spelet.

Medlem

Laddskärmar är ännu tråkigare men det gick man all-in på ändå.

Medlem
Skrivet av FZB:

Jag tycker faktiskt Starfield är Bethesdas bästa spel. Det är som alla deras andra spel, men bättre på alla sätt och vis. Det är inte fantastiskt på något sätt, men jag gillar det rätt skarpt, och det är det enda Bethsoft-spelet jag faktiskt tyckt om på riktigt. Om något är jag lite oförstående inför det att människor kan tycka att typ Fallout 4 är fantastiskt samtidigt som de tycker Starfield är värdelöst och tomt.

Jag tycker det spelet blir sämre och sämre. Jag spelade aldrig när det kom, men jag tror att jag skulle ha tyckt om det. Just nu finns det så mycket att göra så det är meningslöst. Det har alltid varit meningslöst, men alla planeter man landar på är sprängfulla med ikoner och Coola Saker. Jag saknar tomheten.

Jag gillade de tomma planeterna, i synnerhet månarna. Om något skulle de vara ännu tommare, att hitta torn och grejor mitt ute i ingenstans på isplaneter var inte särskilt logiskt. Men visst, städer och typ "huvudplaneterna" hade gärna kunnat vara större, men att vandra över frusna, tomma månar är en av de bättre sakerna man kan göra i spelet.

Välkommen tillbaka. Får se hur länge bara.

Skyrim för min del är deras bästa spel, där har vi ren utforskarglädje med handgjord värld.

1
Skriv svar