Starfield är "bra" men rymden är i grunden "tråkig", menar f.d. utvecklare
Då är man en jävligt dålig kreativ person som nog inte borde jobba med något som kräver minsta fantasi om man tycker rymden är tråkig i grunden. Om det var något dom visade med Starfield så var det deras totala brist på kompetens inom story telling och fantasi, kändes som en gäng schizofrena amatörer bestämt det mesta. Det kan man knappast klandra spelarna för.
Förrvirrande UI, tråkiga uppdrag, pew-pew utan någon större variation, "planeter" med tre hus, inte mycket att bli upphetsad över.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Känns som att de hela tiden missförstår vad som var tråkigt med Starfield, åtminstone enligt min åsikt. Problemet var ju inte "tomma" planeter, problemet var ju att alla planeter var fyllda med samma "points of interest" där varenda föremål låg precis på samma ställe osv. Planeterna kändes "själsligt" tomma snarare än tomma rent praktiskt. Man kände sig aldrig ensam när man landade, även om man landade på nån avlägsen ökenplanet så kom det alltid massa skepp och landade konstant överallt och samma baser dök upp osv.
De skulle fokuserat på färre planeter och gjort de points of interests som var utmarkerade på planetkartan mer unika och intressanta. De hade gärna fått ha kvar "landa överallt"-grejen också, men att det mest var till för att samla mineraler och scanna djur osv. Kanske att man i undantagsfall kunde stöta på spännande saker då, men den där känslan av att allt bara är genererat ändå blir bara... tråkig. Det är inte kul att upptäcka saker som det inte riktigt ligger någon tanke bakom.
Spelet i sig hade en jävligt mysig grund tycker jag, gillade stämningen, stilen osv. och de områden som man märkte var designade ordentligt var jävligt mysiga.
Då är man en jävligt dålig kreativ person som nog inte borde jobba med något som kräver minsta fantasi om man tycker rymden är tråkig i grunden. Om det var något dom visade med Starfield så var det deras totala brist på kompetens inom story telling och fantasi, kändes som en gäng schizofrena amatörer bestämt det mesta. Det kan man knappast klandra spelarna för.
Jag tyckte spelet visade på bra storytelling och fantasi. Intressant hur olika vi kan uppleva spel.
Det skulle kunnat vara något speciellt.
Lite mer crunchy RPG, Points of interest med mer variation och procedural generation, och outpost bygge med syfte så hade det räckt för mig att vara en 9/10
Ifall man hade mycket utrymme att bygga unika builds, konstant se nytt content på världar i hundratals timmar och vara tvungen att investera blod svett och tårar i outposts på många världar med trade-routes osv så hade jag älskat det.
PoIs och outposts var största problemet för mig, Outposts var mer eller mindre meningslösa. Hörde ett rykte om att tidigt i produktion så var outposts ett krav då bränsle nyttjades flitigt för att flytta sig emellan planeter/system så man behövde investera tid i ens outpost för att ens kunna utforska. Kombinera det med kanske lite mer fokus på stadsbygge eller liknande. Tammefan ge mig bara starfield + rimworld.
Jag tycker dock inte att de procedurala planeterna var ett stort problem, vissa lyckades verkligen fånga känslan att landa på en måne i ett nytt solsystem.
Problemet var snarare att de flesta POIs inte hade något sammanhang med varken världen eller med varandra, var öar av något att utforska. De flesta smälte bra ihop planeten.
Sen blir deras småskaliga städer fånigt i det här sammanhanget.
Men står starkt fast vid att designen på rymdskeppen och gameplayet var riktigt starkt.
En glad kalmarit boende på Gotland!
Tycker Starfield är ett bra spel, inget topp spel kanske. Tror folk hade för höga förväntningar och fel uppfattning vad det egentligen är. De som allvarligt trodde att det skulle vara ett stort rymd utforskar spel likt No Mans Sky har helt missuppfattat det.
De visade tom loadingscreens, start/landings animationer i flera presentationer. Så att det fortfarande var begränsat till "Celler" likt tidigare Bethesda spel var väldigt uppenbart. Och det är mer som ett Bethesda rollspel som råkar utspela sig i rymden än ett rent rymdutforskarspel för den som förväntar sig det.
Problemet är att dom gjorde det för stort.. då blir det tomt. Dom skulle satsat på ett solsystem med flera planeter och med mer innehåll på varje planet.
This!
To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!
Problemet är att dom gjorde det för stort.. då blir det tomt. Dom skulle satsat på ett solsystem med flera planeter och med mer innehåll på varje planet.
Jag håller med, i princip alla planetbesök utanför uppdrag kändes som slöseri med tid vilket skulle kunnat undvikas med färre planeter och fler unika POI. Att slumpmässigt landa på en planet bara för att för 47:e gången se exakt samma POI igen blev gammalt väldigt fort.
Starfield hade sina toppar, dessvärre var dalarna både breda och djupa mellan dem. Blev trots allt närmare 100 timmar totalt innan jag kastade in handduken, men att jag sedan inte återvände till Shattered Space som ingick i min utgåva tyder på att Starfield inte är mer än en ljummen 3/5. Rymden må vara "tråkig" enligt vissa, men designar man ett spel som ska underhålla så bör man åtminstone se till att det tråkiga minskas till absolut minimum annars bör man nog skrota projektet och börja om på nytt.