Apple tillkännager iPad

Medlem

Gäsp. När kommer HP Slate?

Medlem

Herregud vilken flottmagnet...

Medlem

Självklart ska man ha en, jobbet betalar.


signatur
Medlem
Skrivet av Weyzer:

Kan absolut ersätta netbooks. Väldigt hög vill-ha-faktor iallafall!

Så länge den inte har stöd för Flash är den inte i närheten av att ersätta en netbook.

Medlem
Skrivet av Nielsen:

Nu menade inte jag att man skulle ersätta datorerna i skolan, utan böckerna. Med iBook samt det faktum att det är så enkelt att skapa apps, kommer snart ett flertal lärohjälpmedel snart att hitta även till Sverige, det finns redan ett gäng till iPhone borta i USA som ersätter skolböcker med interaktiva sådana.

Svårt att se hur den skulle kunna ersätta böcker på annat än kanske låg- och mellanstadienivå. När man faktiskt börjar läsa böcker så försvinner grejen med den i och med LCD-display.

Varför kunde de inte ha lanserat en riktigt läsplatta istället?

Medlem
Skrivet av Ophe:
Skrivet av Nielsen:

Nu menade inte jag att man skulle ersätta datorerna i skolan, utan böckerna. Med iBook samt det faktum att det är så enkelt att skapa apps, kommer snart ett flertal lärohjälpmedel snart att hitta även till Sverige, det finns redan ett gäng till iPhone borta i USA som ersätter skolböcker med interaktiva sådana.

Svårt att se hur den skulle kunna ersätta böcker på annat än kanske låg- och mellanstadienivå. När man faktiskt börjar läsa böcker så försvinner grejen med den i och med LCD-display.

Varför kunde de inte ha lanserat en riktigt läsplatta istället?

Eh? Vad är det för konstigt argument.

Medlem

Visst den är jättecool. Men alldeles för dyr. Man får tag i en bättre laptop för det priset. Så vad väljer man? Coolare och mycket sämre, eller billigare och mer prestanda? Jag vet vad jag hade valt iaf.

Medlem

Hmm, en stor iPod Touch, nej tack. Jag är nöjd med min iPhone.

Medlem
Skrivet av Nimr0d:

Förstår inte riktigt nyttan, det är typ en netbook som är lite mindre och jobbigare att skriva på? ^^

Samma här, fattar inte riktigt vad för konsumenthål denna pryl kan fylla.

Om man är hemma så använder man datorn.
Om man reser så använder man den bärbara.
Om man är ute lite tillfälligt så har man mobilen.

Medlem

men iPad ska fungera som något slags mellanting till iPhone och Macbook. På presskonferensen dök en bild upp där det stod "iPhone - ? - Macbook"

Vad iPad ska spela någon roll i det VARDAGLIGA livet överlåter jag till er spekulanter här på FZ då jag själv älskar Apples produkter! Det är ju trots allt ni som har rätt.

Ne... men om man kanske ska ta och krypa till kojs med sin mac brevid sig nu då...


signatur

Även om jag skriver runt på forumet så klassas jag som en aktiv gamer :)

Medlem
Skrivet av ROFLMAO:

Eh? Vad är det för konstigt argument.

På låg- och mellanstadienivå kan man använda den till diverse lek och lär program men att läsa böcker på en LCD-display är en plåga. Därav försvinner meningen med den som verktyg för skolan.

Inaktiv
Skrivet av Hannu87:

idioti.

motivera

Inaktiv
Skrivet av Håkan:

Mm, verka som många är lite negativa åt iPad. Finns inte riktigt något större användningsområde för en iPhone i A4-storleken.
Ska man skriva något större på den, så lär det ju vara smidigare att använda sin laptop. Ska man ta med den på utflykt, så fungerar nog iPhone bättre.
När ska man använda en dator i A4-formatet där allt är touch? Kanske om man sitter vid TV och vill läsa tidning eller på nätet, men att köpa en dator för det, när man kan få en netbook för halva priset.

http://www.apple.com/ipad/specs/ Dom har ett litet och praktiskt tangentbord och dock system man kan ha. Ser rätt bra ut

Medlem
Skrivet av Ophe:
Skrivet av ROFLMAO:

Eh? Vad är det för konstigt argument.

På låg- och mellanstadienivå kan man använda den till diverse lek och lär program men att läsa böcker på en LCD-display är en plåga. Därav försvinner meningen med den som verktyg för skolan.

Det är väl helt subjektivt. Personligen har jag inga problem att läsa böcker vare sig i datorn eller i telefonen. Att ha en skarp LED-skärm (inte LCD) gör inte det hela sämre. Samtidigt skulle förmodligen skolorna spara på att investera i iPads, med tanke på vad det kostar att köpa in ett antal böcker/elev och termin som sedan slits ut relativt snabbt. Samtidigt kan du uppdatera läroböckerna när förändringar sker, istället för att köpa en ny uppsättning böcker. Även en speciell version av iWork presenterades, vilket är en värdig motsvarighet till office-paketet, vilket bådar gott. Detta i kombination med de 140,000 apps som finns i app store samt de kommande anpassade apparna har jag svårt att inte se möjligheterna för iPad. Visst, sitter du med en nyinköpt iPhone kan ett köp kännas omotiverat, men det ändrar inte det faktum att det finns stor potential för den.

Medlem

Cool som fan, vet inte om den är nödvändig... Men fyfan va awesome!


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem
Skrivet av Baloowozzy:
Skrivet av RobbazSweC:

Jag kan förklara denna produkt med ett par ord.

Onödig, Dyr, Opraktisk, Usel Prestanda och Vill ha faktor.

Låter precis som att apple har lyckats igen!

HÖG vill ha faktor:P

Inte direkt. i5-MacBooks känns betydligt mer lockande.

Medlem

Ser förjävlig ut, skulle aldrig köpa en sån..

Medlem

För stor, för dyr och saknar vettigt användningsområde.

Medlem

iNo ful som stryk.

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad den ska användas till :/

Medlem

en sån där grej man önska man hade när man studerade.

användnings områden jag ser.

Surfa i soffan
Visa bilder för vänner och bekanta.
Presentera kunder med matrial, video och bilder, (jobbar som 3d/designer)
Spela spel på. iphone spel är roliga, mer plats.
Ritbord, har sketchbook på iphonen. blir riktigt bra här.
Se på film på resande fot.
Läsa böcker, (händer inte så ofta, dock har jag serier i iphonen)
Almanackan ser bra ut och synka med iphone med förstås

Medlem

Wow dom har uppfunnit en tablet-PC! Vänta, det är väl inget nytt?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Medlem

Med tanke på att det är en special CPU och låst system lär det ju inte ens vara
lönt att fundera på om man kan slänga in något linux liknande.
Den är väldigt begränsad programmässigt som surfplatta.
Som Itouch och Iphone kan jag förstå att det fungerar med appsstore lkanske.
Men inte till någon som skall vara mer anpassat som en dator.

Desstuom tycker jag priset är på tok uppåt mount everest, precis som Iphone.
Nexus telefonen tycker jag är vettigare än en ihpone om ni frågar mig.
Men kanske beror på att jag gärna vill ha friheten som sällan Apple's produkter ens är i närheten av.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Finns en STOR nackdel med ipad, fortfarande inte stöd för flash. Går FET bort direkt.

Medlem

Man vill inte läsa böcker på en tn-skärm... e-papper är vad vi vill läsa på (skönare för ögat osv).

Den går även bort som ritbord eftersom den saknar möjlighet att känna av olika trycknivåer...

Inaktiv
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Baloowozzy:
Skrivet av RobbazSweC:

Jag kan förklara denna produkt med ett par ord.

Onödig, Dyr, Opraktisk, Usel Prestanda och Vill ha faktor.

Låter precis som att apple har lyckats igen!

HÖG vill ha faktor:P

Inte direkt. i5-MacBooks känns betydligt mer lockande.

Finns det eller kommer det i5 macbooks, hade varit riktigt nice.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem
Skrivet av Nielsen:

Det är väl helt subjektivt. Personligen har jag inga problem att läsa böcker vare sig i datorn eller i telefonen. Att ha en skarp LED-skärm (inte LCD) gör inte det hela sämre.

Bara för att den har LED-backlit så betyder inte det att det inte är en LCD-skärm (vilket där är). Visst, möjligt att det är subjektivt till en viss del men jag tror inte det år så många som pallar att läsa böcker i 6h på en skärm som lyser utan att ögonen börjar strejka.

Jag hade mycket hellre sett att de hade lanserat en riktig läsplatta istället för den här iphone/netbook-hybriden.

Medlem
Skrivet av Ophe:
Skrivet av Nielsen:

Det är väl helt subjektivt. Personligen har jag inga problem att läsa böcker vare sig i datorn eller i telefonen. Att ha en skarp LED-skärm (inte LCD) gör inte det hela sämre.

Bara för att den har LED-backlit så betyder inte det att det inte är en LCD-skärm (vilket där är). Visst, möjligt att det är subjektivt till en viss del men jag tror inte det år så många som pallar att läsa böcker i 6h på en skärm som lyser utan att ögonen börjar strejka.

Jag hade mycket hellre sett att de hade lanserat en riktig läsplatta istället för den här iphone/netbook-hybriden.

Det är nog fler än du tror som orkar läsa en bok i 6h på en LCD-skärm. Vi är många som tillbringar 8+ timmar varje dag framför en skärm utan några problem alls. Ser du till att ha lagom kontrast och ljusstyrka så fungerar det finfint. Största problemet är istället ergonomin. Helst vill du sitta bekvämt och läsa, vilket utesluter vanliga laptops och desktops. PC tablets fungerar heller inte optimalt då de väger på tok för mycket.

En iPad verkar vara fint utformad just för att man bekvämt ska kunna använda den.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Värd att ha till vad?
Finns många alternativ som är både billigare och bättre, emn som vanligt kan säkert Apple lura sina vanliga "kunder" med inlåsta produkter som saknar grundläggande funktioner, och kostar 10ggr vad motsvarande produkt hos en konkurrent kostar.

Men så länge den är vit (arisk eller?) och har ett maskätet äpple på fronten så är den väl värd sina pengar för vissa...

"Värd att ha till vad? Finns många alternativ som är både billigare och bättre, men som vanligt kan säkert Aston Martin lura sina vanliga "kunder" med sina överdesignade bilar som man knappt kan få in en resväska i och kostar 10ggr mer än vad en lika snabb Nissan kostar"

"Värd att ha, till vad? Finns många alternativ som är både billigare och bättre, men som vanligt kan Prada lura sina vanliga "kunder" med sina mediokra skor som knappt går att ha ute och kostar 10ggr mer än vad motsvarande produkt hos DinSko kostar"

Vissa ser poängen i att köpa något väldesignat med otroligt bra känsla i, andra kollar enbart på siffror och kommer aldrig att förstå. Det är dock riktigt, riktigt konstigt att samma människor som till fullo inser att vissa lägger mer pengar på en Aston Martin eller en Bugatti Veyron (trots att en Volvo är bättre och billigare på många plan) men AAAAALDRIG kan förstå att man lägger mer pengar på en sjukt robust, snygg och välbyggd Apple när man kan få en riktigt ful och kass Acer som låter som ett flygplan och blir 5000° varm (men med samma specs) för mindre.

Du betalar inte för prestandan, du betalar för produkten. För känslan. För designen.

Och framförallt för mjukvaran, där Apple i stort sett aldrig misslyckas.

123
Skriv svar