00-talets viktigaste spel

Medlem

Var är Command and Conquer?

signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem
Skrivet av arkhanari:

Att Deus Ex är med men inte Thief är trams.

Thief släpptes 1998.

Skrivet av Fermia:

fysik motorn! den var nyskapande som tusan man kunde mosa sönder saker verkligt

Psi-Ops släppts innan Half-Life 2 och använde Havok-motorn på ett liknande sätt, så HL2 var inte revolutionerande med det heller.

Skrivet av Fletchett:

Halo visade att FPS kunde göras på konsol. Innan det kom ut var inte FPS på dumburkarna något som folk tog på allvar.

Det priset skulle jag ge Golden Eye och inte Halo.

Medlem

Deus ex är DET bästa spelet. Någonsin genom alla tider.

Medlem

Att folk klankar ner på HL2 förstår jag inte. Storyn = Epic. Gordon Freeman = Epic, Lamarr = Epic

Inaktiv

Okej lista, men med tanke på hur stora partyspelen har blivit bland non-gamers så borde väl Guitar Hero eller Singstar finnas med på listan?
Många spel som föreslås i kommentarerna är bra, men tänk på att det är en lista över 00-talet, inte 90-talet.

Medlem

Angående alla kommentarer angående wc3:
Jag hade faktiskt med det som personlig nominering, men valde CS före ändå. Men jag håller med er, jag har lagt tusentals timmar på det spelet och det har satt standarden på RTS i all framtid.

Men, nu fick vi bara dra ett spel var, klart som korvspad att det kommer att saknas titlar då. Det vet ju vi också.

signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Att Diablo 2 saknas på listan är en skandal.
Förstår dock varför om ni bara fått välja ett spel var och sen var det klart.
Trodde ni hade samlat ihop er och diskuterat fram listan, då hade den nog sett lite annorlunda ut.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Halo är totalt överhypat sen långt innan 1:an släpptes och skulle kommit på dator. Det skulle t.o.m gå att skjuta från ett ställe till ett annat i ringen sa dom ett tag och spelet gjorde reklam för Geeforce 2 om jag inte mins fel där dom visade en eldkastare.

Kan väl kanske hålla med om att det kanske var det första online shootern som funkade på konsol men du kanske inte är tillräckligt gammal för att ha pumpat golden eye till N64?

Tycker nästan att GOW är nästa steg i fps på konsol med tanke på att man kan använda miljöerna och skydda sig bakom, spelet är mer spelbart för konsol med lite mer teknik än tidigare spel.

Ser inte riktigt hur marknadföringen av ett spel påverkar något... vad jag menar med överhypat var helt enkelt hur spelet mottogs när det väl släpptes. Alla spel har en massa ouppfyllda löften i bagaget vid release - inget att hänga upp sig på.

GoldenEye spelade jag massvis av när det kom ut, multiplayern var otrolig. Jag förstår vad du menar med att det var ett lyckat FPS på konsol... men håller inte med riktigt ändå. Vad jag menar med att dom lyckades särskilt med Halo var att det gav konsol spelarna en smak av ett riktigt PC FPS.

Dels för att det hade en online del som var långt bättre än tidigare spel, dels för att kontrollerna gav samma känsla som PC spelen gjorde (givetvis inte på par med mus/tangentbord egentligen men nu snackar vi hur det upplevdes). GoldenEyes kontroller var unika... men även allt för svåra att lära sig och för oprecisa för mer än de lokala 4 player matcher som fanns.

Det finns en anledning till varför i princip inga spel använder GoldenEye likande kontroller i dag. Skulle väl vara "The Conduit" på Wii som kommer närmst - och även där så klagar otroligt många på att kontrollerna är för jobbiga/oprecisa i jämförelse med andra moderna konsol FPS.

Inaktiv

"Men kom ihåg att detta var 2001, konceptet ”sandlåda” var ännu inte myntat"

Det där stämmer inte.

FZ: Vad är det för folk ni låter skriva krönikor?

Inaktiv
Skrivet av Wingu:

Själv saknar jag massa spel egentligen. Top 10 är väl nästan lite för blygt för att summera alla de spel som kom ut under 9 års tid.

Vad hände med Baldur's Gate 2, Shenmue, Diablo 2, Guitar Hero, Jet Set Radio...? Hell, listan kan bli hur lång som helst.

Shenmue släpptes 29 december 1999 i Japan och tillhör väl därför förra årtiondet (århundradet t.o.m!). 3 dagar senare och det hade varit på denna lista garanterat.

Medlem
Skrivet av dosman:

"Men kom ihåg att detta var 2001, konceptet ?sandlåda? var ännu inte myntat"

Det där stämmer inte.

FZ: Vad är det för folk ni låter skriva krönikor?

Tyckte det där var lite konstigt också. Många verkar tro att Grand Theft Auto III är det första sandlådespelet, men så är ju inte fallet. Elite och Turbo Esprit kom ju ~20 år tidigare.

Och visst så kallade man Elite II: Frontier och The Elder Scrolls 2: Daggerfall för sandlådespel, så ordet användes då också.

Dock så var nog Grand Theft Auto III det spel som tog den typen av spel till den stora massan.

Inaktiv
Skrivet av Sacred:

Att Diablo 2 saknas på listan är en skandal.
Förstår dock varför om ni bara fått välja ett spel var och sen var det klart.
Trodde ni hade samlat ihop er och diskuterat fram listan, då hade den nog sett lite annorlunda ut.

Det här handlar inte om dom 10 bästa spelen, utan dom 10 viktigaste spelen. Från att ha kollat i listan ser det ut som dom tar upp dom 10 spel som mest tillfört något till sina genrer och faktiskt ändrat hur vi ser på spel inom den. Diablo 2 saknas då det var samma sak som vi sett förut, visst var det välpolerat och ett väldigt bra spel, men inte nyskapande på något sätt.

Medlem

Varför var inte CoD med i listan?

signatur

Game long and prosper

Medlem

nja CS är nog en av dom viktigaste spelen genom tiderna, dock skulle jag inte ha den med om det var bara under 00-talet. iofs var det en mod från HL innan 00-talet.

Medlem

Ser att många verkar vilja ha Age of Empires med, de två första spelen släpptes under 90-talet och 3an var inte lika bra.

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jag kulle hellre ha viljat se BF1942 utbytt till BF2, som sagt i tidigare inlägg. Även ifall 1942 var själva debuten så tycker jag att 2:an blev mer viktig pga modd-möjligheten som har blivit så pass stort.

Inaktiv

Säger bara Deux Ex... Vilket äventyr. Ska plocka fram det ikväll och spela om det för typ 5 gången. Finns iallafall 4 olika slut på det så vi får se vilket ja lyckas pricka in den här gången :). Tyvärr blev jag och alla andra Deus Ex fans otroligt besvikna på 2:an som kom efter :/, all magi försvann i ett nafs. Annars en helt ok lista med bla bf1942 och halflife2. bra jobbat. nu borde alla fjortisar där ute som missade Deus Ex när det begav sig för 10 år sedan se till oxh införskaffa sig det och spela till fingrarna blöder.:up:

Inaktiv

Battlefield 1942 och 2an är de mest spelade spelen jag någonsin spelat och jag har spelat sen jag föddes..

signatur

OG GANGSTA PARTY

Medlem

mm jag saknar operation flashpoint som gav mer frihet än bf 42 och hade en hel del sandlåde frihet i egenskapade Mp scenarios.
Och det gigantiska antalet addons & mods.

Medlem

Jag tycker att HL2 borde ligga på denna lista. Tycker HL2 är ett bevis på att spelskapande inte är random utan att genom att använda olika metoder och modeller så får man ett väldigt bra resultat
vissa klagar på att det är linjärt men framtiden betyder inte nödvändigtvis sandbox, att förfina/evolvera en spelstil är minst lika viktigt imo.

Medlem
Skrivet av Loading:

Gordon Freeman = Epic

Det finns absolut ingenting att grunda det på. Karaktären Gordon Freeman är en av de mest ointressanta och platta karaktärer som någonsin funnits i spel. Faktum är att det inte ens finns någon Gordon Freeman; Du spelar som - eller hade lika gärna kunnat presenteras som - ett par svävande händer.

Medlem

Deus Ex var så fruktansvärt bra. Håller med om några men det är ju som vanligt upp till var och en, precis some denna lista visar på!

dmn
Medlem
Skrivet av Fletchett:

Halo visade att FPS kunde göras på konsol. Innan det kom ut var inte FPS på dumburkarna något som folk tog på allvar.

Nä, det visade det inte alls. FPS på konsol kan man inte ta på allvar. Ungefär som att jämföra formel 1 med permobilrally...

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Loading:

Gordon Freeman = Epic

Det finns absolut ingenting att grunda det på. Karaktären Gordon Freeman är en av de mest ointressanta och platta karaktärer som någonsin funnits i spel. Faktum är att det inte ens finns någon Gordon Freeman; Du spelar som - eller hade lika gärna kunnat presenteras som - ett par svävande händer.

True. Men jag gissar på att han har blivit så uppmärksam p.g.a

1. HL är så bra.

2. Han är mystisk. Han säger ingenting. Man kan helt enkelt inte irritera sig så lätt på honom (han säger inget idiotiskt). ---> Alla spelare får en egen uppfattning om hur han skulle vara som person ----> Uppfattningen blir givetvis ultrapositiv och överdriven ---> Han blir en superhjälte i mångas ögon ----> Han knuffar undan Mario från pallen.

3. Han är inte en muskelknutte med hår och ammunition på bröstet. Bruce Willis liksom.

Medlem
Skrivet av bladefinor:

Jag kulle hellre ha viljat se BF1942 utbytt till BF2, som sagt i tidigare inlägg. Även ifall 1942 var själva debuten så tycker jag att 2:an blev mer viktig pga modd-möjligheten som har blivit så pass stort.

bf2 är ju bara en dålig kopia, inget nytt alls, medans bf1942 var revolutionerande.

bf1942 är självskrivet på denna listan... bf2- långt ifrån.

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Ahh Halo, ett av dom mest stämningsfyllda spel någonsin. Musiken o grafiken är ju helt underbar. Får fortf lite rysningar när man tänker tillbaka på när man mötte flood för första gången.
GTA III är är oxå en titel som verkligen förtjänar sin plats i toppen. Undrar hur många timmar man plöjt ner i dom två spelen

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Loading:

Gordon Freeman = Epic

Jag tycker däremot om Gordon Freeman, fåordig och mystisk som han är. Man får skapa karaktären själv helt enkelt, och det gör spelet bättre också enligt mig.

EDIT: TobbeW var före:)

Medlem

Jag saknar Metal Gear Solid 1 på denna lista. Där har vi nyskapande i spel och visar att ett välskrivet manus, musik och djupt berättande av karaktärer går före grafik. Visst, det var snyggt då kanske, men det är ett spel som man fortfarande kan ploppa i o lira och man blir fortfarande snopen hur allt detta går ihop. Hideo Kojima.. du är gud i spelvärlden.

Medlem
Skrivet av Xifarian:

Jag saknar Metal Gear Solid 1 på denna lista. Där har vi nyskapande i spel och visar att ett välskrivet manus, musik och djupt berättande av karaktärer går före grafik. Visst, det var snyggt då kanske, men det är ett spel som man fortfarande kan ploppa i o lira och man blir fortfarande snopen hur allt detta går ihop. Hideo Kojima.. du är gud i spelvärlden.

MGS släpptes 1998 och kan därför inte räknas med då detta handlar om de viktigaste spelen från 00-talets början.

Medlem
Skrivet av Javas:

Varför var inte CoD med i listan?

då ser jag hellre Medal of Honor: Allied Assault, än call of duty

Bra lista, ser dock inte (som många säger) HL2 som en kandidat. Men alla tycker olika

signatur

woop woop

Skriv svar