Medlem

men de med käken har alltid vart så.. biter jag hörs det, kanske de är nerverna musklerna eller whateve... försöker inte tänka på de, men svårt när jag hör de... och då blir jag rädd får panik och hör de mer... vill inte ha tinnitus....

en sak som stör mig också är om jag alltid hört de, varför stör det mig nu ? varför blev jag så fixerad liksom... la mig i söndag och ba wtf

signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem
Skrivet av Tomzi:

men de med käken har alltid vart så.. biter jag hörs det, kanske de är nerverna musklerna eller whateve... försöker inte tänka på de, men svårt när jag hör de... och då blir jag rädd får panik och hör de mer... vill inte ha tinnitus....

en sak som stör mig också är om jag alltid hört de, varför stör det mig nu ? varför blev jag så fixerad liksom... la mig i söndag och ba wtf

harru gått till doktorn än då?

signatur

Rawr

Medlem

nej ska ge de några dagar till.

signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Jag tror att det kommer att gå över ! Skulle det inte göra det så vänjer du dig med det skulle jag tro. Försök att inte tänka på det så mycket , tänk på nått roligt eller på framtiden etc ... glada tankar , detta hjälper !

Inaktiv

Jag har haft tinnitus sen jag var 12, det låter ungefär som en påslagen TV.

När jag var liten kändes det som min hörsel var förstörd för livet,
och att jag var den enda som hörde detta ljud kändes läskigt.

Men det är ganska många som har tinnitus och hör samma ljud.

Sen behöver man inte gå runt och vara orolig och lyssna på det. Det upplevs bara mycket högre om man är orolig/stressad och lyssnar på det.

Jag tror att mitt tinnitus beror på spänningar i käke/nacke, dålig hållning och stress. Det går säkert att behandla på något sätt men jag är van och bryr mig inte.

signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

snackade precis med en tjej på hörsel linjen, måste sluta tänka på de mentalt, jag mår ju fan skit dåligt av de, har spytt osv för jag är så jävla rädd, men måste sluta tänka på de, sätta på musik eller whatever när jag ska sova, ville inte göra de innan för ville inte vara beroende av de, men måste göra något så jag slutar tänka på de. BORT MED NEGATIVA TANKAR

signatur

Medlem

Enda gången jag har problem med min tinnitus är under hörselkontroller.

"Och så trycker du när du hör piiipet"
"WTF!"

Och det blir ju inte bättre utav att man sitter i ett ljudisolerat rum.

signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av Tomzi:

snackade precis med en tjej på hörsel linjen, måste sluta tänka på de mentalt, jag mår ju fan skit dåligt av de, har spytt osv för jag är så jävla rädd, men måste sluta tänka på de, sätta på musik eller whatever när jag ska sova, ville inte göra de innan för ville inte vara beroende av de, men måste göra något så jag slutar tänka på de. BORT MED NEGATIVA TANKAR

Nej men gud, tänk inte på det värsta. Som jag skrev tidigare så är det fullt normalt att höra ett pip under en kort period. Kan ta dagar upp till veckor, men det går över. Du skrev tidigare att du inte har utsatts för skadligt ljud. Du har inget att oroa dig över. Försök att inte tänka mer på det. Tänk på att det är normalt och att det kommer gå över så småningom.

Kan det vara så att du har fått vatten i öronen?

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Tomzi:

Nej men gud, tänk inte på det värsta. Som jag skrev tidigare så är det fullt normalt att höra ett pip under en kort period. Kan ta dagar upp till veckor, men det går över. Du skrev tidigare att du inte har utsatts för skadligt ljud. Du har inget att oroa dig över. Försök att inte tänka mer på det. Tänk på att det är normalt och att det kommer gå över så småningom.

Kan det vara så att du har fått vatten i öronen?

försöker verkligen... nej inget vatten eller vaxprop

signatur

Måste bara lägga till att precis som min brorsa fråga mig:
Höddödu när du lägger dig ner o ska sova är det helt tyst då? Det brusar lite hela tiden för mig och om man tänker på det så blir det bara högre o högre...

Han har ju helt rätt för om man lägger sig i ett tyst rum inte fan är det tyst på det sättet.
Det brusar lite och susar men bara så länge man lyssnar efter det.
Finns ju inget som är helt tyst och alla jag pratat med säger samma sak

signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Samma här, är man på ett helt tyst ställe, t.ex i sängen mitt i natten och inte ett ljud ger ifrån sig från någonstans så piper det och brusar det svagt i öronen.

Det som jag dock stör mig mest på har med mina ögon att göra, kom att tänka på det nu efter att ha glömt det ett par månader faktiskt, tack som fan...

Varnar er här och nu att inte läsa om ni är rädda att få samma problem, det har alvarligt talat fuckat några nätter i mitt liv

När jag ska sova, så får jag ibland för mig att tänka på hur fan ögonen ligger under ögonlocket när jag blundar, tittar de rakt fram? åt sidan? snett? osv. När jag kommer in i den tankegången så är det kört! ögonen börjar automatiskt fokusera åt något håll under ögonlocken och blir ansträngda som fan och gör så att jag inte kan sova. Kan inte stoppa det.

Säger ofta högt ut "Helvette" så fort jag kommer på att jag tänkt detta endast en millisekund, för då är jag som sagt screwed.
Kommer garanterat tänka på det inatt om jag inte får något annat i skallen... Mot Battlestar Galactica!

signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Samma här, är man på ett helt tyst ställe, t.ex i sängen mitt i natten och inte ett ljud ger ifrån sig från någonstans så piper det och brusar det svagt i öronen.

Det som jag dock stör mig mest på har med mina ögon att göra, kom att tänka på det nu efter att ha glömt det ett par månader faktiskt, tack som fan...

Varnar er här och nu att inte läsa om ni är rädda att få samma problem, det har alvarligt talat fuckat några nätter i mitt liv

När jag ska sova, så får jag ibland för mig att tänka på hur fan ögonen ligger under ögonlocket när jag blundar, tittar de rakt fram? åt sidan? snett? osv. När jag kommer in i den tankegången så är det kört! ögonen börjar automatiskt fokusera åt något håll under ögonlocken och blir ansträngda som fan och gör så att jag inte kan sova. Kan inte stoppa det.

Säger ofta högt ut "Helvette" så fort jag kommer på att jag tänkt detta endast en millisekund, för då är jag som sagt screwed.
Kommer garanterat tänka på det inatt om jag inte får något annat i skallen... Mot Battlestar Galactica!

hahaha de med ögonen har hänt mig med ! så jävla ball. när man vill blunda så är man rädd någon är precis framför känns som de iallafall.

Men men påtal om ljudet i huvudet, tuggar tuggummi nu så tänker inte på de, plus att när jag hör det så tänker jag, fuckit... de har alltid varit där övertalar jag mig själv. Sen så sa tjejen till mig på hörsel linjen att inte ligga och vila utan göra shit som normalt så jag inte tänker på de helr, så ska börja spela igen lite haha

signatur

Medlem

Undra om döva personer kan få tinitus.

Medlem

yes

signatur

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Detta har hänt mig ett par gånger.
Inte roligt.

signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem

Undra om blinda personer kan få tinnitus.

signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:

du har antagligen sämre humor än mig =/

Medlem
Skrivet av WaltX:

Du behöver inte oroa dig. Att man får ett pipande ljud under en kort period är normalt. För att du ska få Tinitus för livet så måste du haft utsatts för en jävla massa skadlig ljud på väldigt hög volym.

Hm, nä det stämmer inte helt.. Man kan drabbas av tinnitus utan att egentligen utsätta sig för höga ljud; att vara deprimerad/sjuk en längre tid kan också ge det.. Tråkigt nog.

TS: försök vila öronen så mycket du kan så bör det nog gå över.

Skrivet av Shrudder:

You sir, var snäll och lämna tråden nu.

Medlem
Skrivet av mullins:
Skrivet av WaltX:

Du behöver inte oroa dig. Att man får ett pipande ljud under en kort period är normalt. För att du ska få Tinitus för livet så måste du haft utsatts för en jävla massa skadlig ljud på väldigt hög volym.

Hm, nä det stämmer inte helt.. Man kan drabbas av tinnitus utan att egentligen utsätta sig för höga ljud; att vara deprimerad/sjuk en längre tid kan också ge det.. Tråkigt nog.

Jaha okej, det visste jag inte om. Kan det vara vilken sjukdom som helst eller..?

signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av mullins:
Skrivet av WaltX:

Jaha okej, det visste jag inte om. Kan det vara vilken sjukdom som helst eller..?

/

nej men deprission, stress kan ge tinnitus, de som gör mig extra rädd är helt panik slagen över att sova nu..

signatur

Inaktiv

Jag har tinnitus. Gör det mig till en dålig människa?

Medlem

Jag brukar lägga mig med högt sus i öronen om jag har lyssnat på musik under dagen. Tror dock inte att jag har tinnitus för det verkar försvinna efter ett par dagar.
Det jag har kommit fram till är att tinnitus verkar vara som många andra sömnproblem, när man väl har börjat störa sig på det är det kört. Man måste helt enkelt komma på andra tankar, ofta hjälper det att gå och kolla på tv ett litet tag.. lägga sig och sova på soffan istället kanske. Min favoritkur som jag numer inte kan sova utan hur som helst är en ljudbok. Vad det än är som stör mig när jag ska lägga mig, om det är fest brevid eller om jag oroar mig för nått med skolan eller pengar. Allt det försvinner när jag slår på boken och lägger mig. Skaffar man sig en lång bok klarar man sig jävla länge.

edit: en annan sak som jag tycker du borde göra tompa är att säga "so what om jag har tinnitus?". Antingen har du det, eller inte. Ditt oroande hjälper inget, det som är gjort är gjort.

signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Skrivet av mullins:
Skrivet av WaltX:

+ om man fått en öron inflammation

signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

min går upp och ner. tonen är såpass låg att jag inte tänker på den.

signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Man kanske kan få tinitus om man nyser och kväver nysningen, det blir ju en enorm påfrestning i lungorna och man känner även ett tryck i öronen.

Medlem

tror jag har stora problem, för jag kommer inte över ljudet och är för fixerad över det,... jag vågar inte gå till tysta om råden, vågar inte äta för att jag spyr direkt när jag tänker tanken tinnitus. Tinnitus är som ett fobi för mig... jag mår bara för dåligt och kan inte sluta tänka på de, skriver detta meddelandet efter en anti deppresiv tablett. ska antagligen söka proffesionel hjälp någon som jag kan prata med om detta så som hon på hörseln linjen sa jag borde göra om jag fortsätter må dåligt över de.

men hoppas verkligen de försvinner, har en positiv tanke en enda... De är såhär att jag har tanken att detta ljudet försvinner aldrig man har sån känsla om de(eftersom de känns som de kanske alltid vart där), men idag blev ljudet MYCKET högre och jag fick panik (detta höga ljudet kändes samma som de jag hör nu typ att de aldrig skulle försvinna) men de gick bort efter typ 2 min, och då fick jag den positiv tanken av att de jag hör nu gör samma.

ni för ursäkta om de inte går och läsa inlägget..

signatur

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Jag har kronisk tinnitus, inget man stör sig på alls.

Samma här, men det är bara om man har varit på en konsert eller liknande då det tar ett tag innan man somnar in.

Medlem

Det tjöt som fan i öronen en natt för ett par år sedan , fick panik och ringde morsan . Hennes råd var att dränka en bomulls tuss i asol sprit och ha in den i örat (inte enda in men den ska sitta bra inne) och sov med dem en natt . Nästa natt vart det mycket bättre . Inte så värst grammatiskt men struntsamma. Du ska också undvika att tänka på det och ha typ en radio på hemma bara för sakens skull så du inte har helt tyst i boendet , du hör då tjutandet mindre . Lycka till och hoppas att det går över !

Edit: Läste lite snabbt att det är bra om du äter och sover regelbundet .

Medlem

Tomzi, låter onekligen som om du behöver professionell hjälp att komma över detta om du spyr av din tinnitus. Jag har faktiskt aldrig hört om ett så extremt fall. Enda jag kan tänkas göra är att säga, det är inte så farligt dude.

signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av Tomzi:

tror jag har stora problem, för jag kommer inte över ljudet och är för fixerad över det,... jag vågar inte gå till tysta om råden, vågar inte äta för att jag spyr direkt när jag tänker tanken tinnitus. Tinnitus är som ett fobi för mig... jag mår bara för dåligt och kan inte sluta tänka på de, skriver detta meddelandet efter en anti deppresiv tablett. ska antagligen söka proffesionel hjälp någon som jag kan prata med om detta så som hon på hörseln linjen sa jag borde göra om jag fortsätter må dåligt över de.

men hoppas verkligen de försvinner, har en positiv tanke en enda... De är såhär att jag har tanken att detta ljudet försvinner aldrig man har sån känsla om de(eftersom de känns som de kanske alltid vart där), men idag blev ljudet MYCKET högre och jag fick panik (detta höga ljudet kändes samma som de jag hör nu typ att de aldrig skulle försvinna) men de gick bort efter typ 2 min, och då fick jag den positiv tanken av att de jag hör nu gör samma.

ni för ursäkta om de inte går och läsa inlägget..

Jag kan säga att det värsta som kan hända nu inte är så farligt. Jag har haft starkt pip i öronen sen en JAS 39 Grip flög över mig under en övning på Sturup när jag var 5 år gammal. Det är förstås inget positivt men grejen är att man fortfarande hör väldigt bra. Dessutom vänjer du dig vid det enormt. Jag kan inte minnas hur det är att inte höra pipandet så jag har inte något att jämföra med direkt, alltså störs jag inte av det.
Kort sagt är det inte pest

Skriv svar