PEGI får nya symboler

Robot
Medlem
PEGI får nya symboler

Fan, jag gillar när mina spelfodral ser stilrena ut, och nu förstör dom det med nån ful jävla symbol, vilken stil

*syftar då på färgen


signatur

Killzone 2 förhandsbokat! : DD

Medlem

Nej! Fina fodral is the shit, nu förstör dom ju allt.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Ähh... vem bry sig om fodralet, det ser man ju aldrig ändå.
Och om det lugnar ner några oroliga föräldrar ett tag så är det bara bra.


signatur

"We Want Fun And We Wanna Get Wasted" - Andrew W.K

Inaktiv

Tummen upp! Nu blir det lättare för föräldrarna att veta vilket spel som är för deras barn. Dock så ser fodralerna lite töntiga ut. men hur ofta kollar man på den liksom

Medlem

De som inte följt åldersmärkningarna innan kommer inte att göra det nu heller.

Medlem

Varför kommer 16 före 12?

Medlem
Skrivet av KillenMedStil:

Tummen upp! Nu blir det lättare för föräldrarna att veta vilket spel som är för deras barn. Dock så ser fodralerna lite töntiga ut. men hur ofta kollar man på den liksom

bara så du vet ,du är ganska ensam om din åsikt:\


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Det var då så förbannat vad alla ska vara negativa hela tiden. Just relax will you. Ni kommer inte precis hata varenda fodral med hela era hjärtan i resten av era liv. Om ni nu verkligen inte klarar av det är det väl bara att skriva ut en ny framsida, utan dessa märken.

Medlem

Siffrorna har alltid funnits på fodralen men nu så är dom lite mer färg glada bara

Inaktiv

Siffrorna är i fel ordning. 16 före 12! Heheh ;P

PaZ
Medlem

Hysteriskt roligt att de har en symbol för sex som diskriminerar homosexuella samtidigt som de har en symbol för diskriminering :). Jag undrar hur de märker homosex? med "skräck" eller "våld"?

Inaktiv

Undrar varför de har 12-16-18 och inte 12-15-18 vilket borde vara mer vettigt.

Medlem

Har dom inte skaffat nya symboler vartannat år? Kanske de gör nya bara för att folk skall uppmärksamma dom med en nyhet då och då?...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Frågan är väl om föräldrarna som sket i den innan så tydliga åldersmärkningen kommer bry sig om den nu för att den är lite tydligare.

Medlem

Daoh, varför inte ta rosa när dem är igång redan?


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem
Skrivet av Buio:

Undrar varför de har 12-16-18 och inte 12-15-18 vilket borde vara mer vettigt.

Varför?
Bara för att man är straffmyndig o får köra moppe när man är 15?

Medlem

Tycker det är bra med färger, då blir det tydligare (samt snyggare). Tycker de kan färga de övriga symbolerna också så blir det lättare att se (för föräldrar etc).

Inaktiv

Spel med annat än art på framsidan är skapad med 0 glädje och passion.

Inaktiv
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Buio:

Undrar varför de har 12-16-18 och inte 12-15-18 vilket borde vara mer vettigt.

Varför?
Bara för att man är straffmyndig o får köra moppe när man är 15?

Nej, jag undrade varför de har 12-16-18. Antar att det har med EU snitt att göra. Tror det är 16 för filmer i Frankrike t.ex.

Om du inte missat det så är 15 en vanlig ålder här i Sverige (och övriga Norden), bland annat för barnförbjuden film. Dessutom är det en jämnare utveckling med 3 år mellan istället för 4/2.

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Buio:

Undrar varför de har 12-16-18 och inte 12-15-18 vilket borde vara mer vettigt.

Varför?
Bara för att man är straffmyndig o får köra moppe när man är 15?

Biografen?


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Nej! Fina fodral is the shit, nu förstör dom ju allt.

Word. o.O

Medlem

Problemet är väl inte att dom inte syns! Problemet är att föräldrarna inte tycks bry sig om att lära sig vad dom betyder! Är det inte effektivare att sätta upp en stor skylt i varje spel affär med vad symbolerna betyder istället för att byta dom hela tiden.
Och hur ska dom göra med dom färgblinda föräldrarna nu?

Inaktiv

Är det en varningssymbol för att spelet går att spela online?
I så fall måste ju (nästan) varenda jäkla fodral ha en sådan symbol, wtf?

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Problemet är väl inte att dom inte syns! Problemet är att föräldrarna inte tycks bry sig om att lära sig vad dom betyder! Är det inte effektivare att sätta upp en stor skylt i varje spel affär med vad symbolerna betyder istället för att byta dom hela tiden.
Och hur ska dom göra med dom färgblinda föräldrarna nu?

Jag har faktiskt lagt märke till att en del spelbutiker sätter upp skyltar som förklarar PEGI-märkningarna, skulle dock vara bra om alla började med det.

Färgblindhet är knappast ett problem. Går ju fortfarande att se bilderna och siffrorna

Inaktiv

Jag tror att sålänge många föräldrar ser spel endast som leksaker och inte sysslar med det själv så kommer dom forsätta köpa 18+ spel åt sina ungar för att dom inte kollar närmare på förpackningen. Det spelar ingen roll vilka symboler och varningar PEGI sätter på förpackningarna.

Medlem

Störande att 16 kommer före 12. Det drar igång en massa matematiska parametrar i mitt huvud som försöker förstå varför.
Angående att förstöra omslag så tror jag inte att det kommer förstöra mer än vad det gör nu. Dock borde det väl vara osmart om ett spels omslag har samma färg som åldersmärkningens färg - borde det inte bli svårare att se PEGI-märkningen då?
Det hade kanske varit bättre om de hade gjort färgerna som en linje runt de nuvarande, eller fyllt i åldersgränserna (den vita texten) med färgen.


signatur

Make 'em laugh; make 'em cry; make 'em wait.

Medlem
Skrivet av NatsuX:

Fan, jag gillar när mina spelfodral ser stilrena ut, och nu förstör dom det med nån ful jävla symbol, vilken stil

*syftar då på färgen

Skrivet av Zelaxe:

Nej! Fina fodral is the shit, nu förstör dom ju allt.

Kan bara hålla med, fodralen kommer bli fulare, vilket är synd.

Inaktiv
Skrivet av hawk:
Skrivet av Zelaxe:

Nej! Fina fodral is the shit, nu förstör dom ju allt.

Kan bara hålla med, fodralen kommer bli fulare, vilket är synd.

En gång i tiden så kom alla spel i fina varierade boxar med stora och snygga omslag och inte små plast DVD-fodral som nu. Fast antar att det är mer praktiskt för butiker numera.

Tittar jag på den äldsta boxen jag fortfarande har i hyllan, System Shock, så sitter det ändå en ELSPA åldersmärkning på den. Fast det är en klisterlapp i och för sig.

Inaktiv

Det var ju värt hur många är det som bryr sig om PEGI märkningen ändå. Visst om man ska köpa ett spel i affären så brukar så kan ju inte en 11-åring köpa GTA 4 utan att föräldern är med

12
Skriv svar