URK
Medlem

jag har läst igenom allt vad ni har skrivit och det ända jag tänker varför blandar visa ihop jämställdhet med feminist. de har inget med jämställdhet att göra men använder det som verktyg att få sin vilja igenom

signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Det här med jämställdhet är roligt... Dom vill ändra "herr gårman" till en kvinna... Endast en kvinna då alltså. Hur är det jämställt? Då är det alltså bara en kvinno som visas där? Problemet är att många politiker ser inte jämställdhet som att det ska vara lika. Utan att kvinnan ska ha det bättre än mannen. Iaf om man lyssnar på schyman.
Det är inte jämställdhet. Det är manshat.
Feminism=manshat. I många fall iaf.

Medlem
Skrivet av Greger:

Jag tror knappast att dom där är accepterade av den stora massan, lika lite som att några män skulle göra en likadan sak som dessa tjejer gjorde (Angående deras kampsång)

Men att vi lever i ett samhälle där man absolut aldrig får kliva på någon annans tå, det har du faktist lite rätt i... Typiskt oss svenskar

De verkade ju ganska accepterade där de uppträdde.

signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Greger:

Jag tror knappast att dom där är accepterade av den stora massan, lika lite som att några män skulle göra en likadan sak som dessa tjejer gjorde (Angående deras kampsång)

Men att vi lever i ett samhälle där man absolut aldrig får kliva på någon annans tå, det har du faktist lite rätt i... Typiskt oss svenskar

De verkade ju ganska accepterade där de uppträdde.

Läs det som är i tjockare text

signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det här med jämställdhet är roligt... Dom vill ändra "herr gårman" till en kvinna... Endast en kvinna då alltså. Hur är det jämställt? Då är det alltså bara en kvinno som visas där? Problemet är att många politiker ser inte jämställdhet som att det ska vara lika. Utan att kvinnan ska ha det bättre än mannen. Iaf om man lyssnar på schyman.
Det är inte jämställdhet. Det är manshat.
Feminism=manshat. I många fall iaf.

om man ska vara skittråkig så kan man ju ha varannan man och kvinna på skyltarna, som kommer kosta hur mycket pengar som helst.
För mig är det skitsamma vilket, men jag tycker inte det är värt att satsa pengar bara för att visa att vi försöker efterleva en jämställd samhälle.
Det är spelet bakom kulisserna som är det intressanta och viktiga. Det som spelas framför oss är faktiskt bara ett framträdande i det här sammanhanget.

signatur

thank you, come again

Medlem

Om det bästa dom kan hitta på är att slösa pengar på att byta skyltar så ja.. herrejösses.....vad ska man säga? idioter?

signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Själv så tycker jag att det är lustigt eftersom de flesta Feministiska kvinnor är ganska oaktraktiva..inte alla men dom flesta

Medlem

Jävla tjat här alltså. Läs en bok innan ni babblar på vet jag. Lena Gemzöes bok "Feminism" är ju en bra start. Feminism går ut på ett erkännande av någon slags genusystem eller könsmaktsordning samt viljan att göra något åt det här. Sen finns det feministiska inriktningar som man kan tycka vad man vill om. Men läs på då.

Sen förstår jag inte ens varför vägskyltar skall behöva genusanknytas. Gör alla nya övergångsställeskyldar androgynitetssbaserade istället.

Crackwhore: "Feministiska kvinnor" brukar ju vara bra mycket snyggare än finniga småpojkar som spenderar dagarna på spelforum. Visst?

Inaktiv

Feminister? Det är väl kvinnor/tjejer som inte rakar sina ben.

Medlem

Feminism? Varför kunde det inte heta "jämställism" eller något mer jämställt för jag tycker att på bara ordet man kan tyda felaktiga signaler.

Det är ju självklart att män och kvinnor är olika.

Jag tror att det är inte helt ologiskt att män i snitt tjänar pengar pga evolutionen. Vi letar olika attribut. Det är lika mycket männens som kvinnornas fel att det har blivit som det har blivit. Hade kvinnorna inte föredragit en viss typ av män så hade dessa inte fått utrymme i samma utsträckning om vi tittar tillbaka i tiden.

Inaktiv
Skrivet av Greger:

PS . Såklart så går det inte att dra alla över en kant, det förstår nog både du och jag, det är individen man ska se och inte om personen ifråga är av ett annat kön, eller färg på hyn.

Nej för det vore elakt. Snälla kolla upp att du citerar ordspråk rätt innan du använder dem.

Dra alla över en kam.

Medlem
Skrivet av Camelen:
Skrivet av Greger:

PS . Såklart så går det inte att dra alla över en kant, det förstår nog både du och jag, det är individen man ska se och inte om personen ifråga är av ett annat kön, eller färg på hyn.

Nej för det vore elakt. Snälla kolla upp att du citerar ordspråk rätt innan du använder dem.

Dra alla över en kam.

där lärde jag mig något nytt idag

signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Inaktiv

Jag gissar på att flera av er som är intresserade av feminism också är intresserade av den här debatten:

http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/21/bor-enbart-kvinnor-...

Den är het på Newsmill just nu.

Medlem

Använd er av Svenska akademiens definition av feminism så förstår ni vad det har med jämställdhet att göra.
(Att man måste påpeka detta varje gång, sluta anta massa saker.)

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Bjosarn, diskussionen dog för ett bra tag sen.

@ Filips artikel så vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig. Att bara anställa kvinnor verkar vara en knepig lösning. Präster har kanske en outvecklad sexualitet som leder till massa knepigheter. Det är kanske bättre att angripa problemet först genom att sluta skyffla problemet under mattan och sedan försöka utbilda eller nått. What do i know.

signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

sno0zer: Jag vet, men jag ser mig som jämställdhetens profet så jag var tvungen att påpeka en viktig poäng

signatur

Medlem

Feminismen går framförallt ut på att förändra den heteronormativa ordningen som säger att den som har en vagina av nödvändighet måste bete sig annorlunda än någon med en penis.

Medlem

Här gäller tydligen helt andra regler än när islam ska diskuteras. här handlar det bara om "manshat" och inte alls om möjligheten av fritt få utveckla sin identitet.

Medlem

Har svårt att säga annat än *suck* åt den sista kommentaren boneless.

När det gäller feminismen så går den framför allt ut på att eliminera kvinnoförtrycket.

signatur

Medlem

om du inte tillåts utvecklas i den riktning du önskar av irrationella anledningar så är du väl förtryckt i någon mening?

Medlem

Ja det är klart, tyvärr så var jag inte tillräckligt specifik i min beskrivning. Det går inte att undvika viss mängd förtryck i ett samhälle med lagar.

Det feminister vill ha är att kvinnor ska få lika mycket/lite förtryck som män.

signatur

Medlem

Ett samhälle och en stat är byggda på att en samling individer som kompromisser sin frihet för att känna trygghet och stabilitet. Tvång som sådant kommer vi aldrig ifrån (även om anarkisterna tror att avskaffandet av staten vore lösningen). Jag ser hellre att det finns både destruktiv och konstruktiv tvång. Där anser jag att staten i de flesta fall ändå representerar någon form av rationellt förtryck, medan det faktum att kvinnor och män klassificeras olika är helt irrationellt.

Medlem

Att män och kvinnor är olika är väl allt annat än irrationellt. Att de behandlas olika pga sin genetik är mer opraktiskt att utföra på ett rättvist sätt än irrationellt. Men som sagt, det är klart att alla förtrycks till någon större eller mindre grad. Att jag inte får komma hem till dig och skjuta dig är en form av förtryck.

signatur

Medlem
Skrivet av sno0zer:

Att män och kvinnor är olika är väl allt annat än irrationellt. Att de behandlas olika pga sin genetik är mer opraktiskt att utföra på ett rättvist sätt än irrationellt.

"behandlas olika" ska det förstås stå. jag ifrågasätter inte de biologiska skillnaderna. Andra meningen förstår jag inte riktigt. Jag menade hur som helst att det bygger på tradition och känslomässiga föreställningar snarare än giltiga skäl så som individernas och samhällets bästa.

Skrivet av sno0zer:

Men som sagt, det är klart att alla förtrycks till någon större eller mindre grad. Att jag inte får komma hem till dig och skjuta dig är en form av förtryck.

förutsatt att det är vad du egentligen vill göra...

Medlem
Skrivet av boneless:

Jag menade hur som helst att det bygger på tradition och känslomässiga föreställningar snarare än giltiga skäl så som individernas och samhällets bästa.

Hehe, jag förstår och håller naturligtvis med.

signatur

Medlem

Hörde på radion häromdagen att hälften av de antagna till polishögskolan detta år är kvinnliga sökande. Bra eller dåligt?

Har det varit så tidigare att kvinnor som inte lyckats bli poliser varit riktigt dåliga och utklassade av män och att kvinnorna nu över lag blivit bättre?

Är det så att det har blivit lite mode att vara polis så att de har långt fler kvinnliga sökanden?

Har männens intresse för att vara polis minskat och på så vis gett plats åt kvinnliga sökanden?

Har man kvoterat in hälften kvinnor endast på grund av att de är kvinnor?

Personligen tycker jag att det är ett riktigt ärthjärnedrag att kvotera men i synnerhet när det gäller poliser - Skall ni börja kvotera så börja då med långtradarchaufförer, sopphämtning och bilmekaniker, polisen är inte rätt ända att börja i imo.

Jag säger inte att en kvinna inte kan vara en bra polis, jag tvivlar på att 50% som var bästa sökanden var kvinnor dock. (om man inte ser till betyg förståss, då vore säkert alla poliser kvinnor)

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag skulle gissa på att att det iaf delvis beror på att mycket fler kvinnor har vågat söka till polisen. Fast det skulle inte förvåna mig om det har varit lite inkvotering också.

signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

CastorFiber: Polisen har gjort undersökningar och kommit fram i att patrullerande kvinnliga poliser uppfattas på ett annat sätt än manliga patrulerande poliser. I dagens polisyrke behöver du inte kunna lyfta 100kg själv t.ex. Men ja, det sker en kvotering dels för att kraven har sänkts (Krav som har att göra med utveckling inom polisyrket i min mening.) samt att andelen sökande kvinor är många fler. Polisen försöker också bli av med den kvinnoförakt de har inom poliskåren samt matchostämpeln både i och utanför kåren.

En annan sak är det om det pratas om t.ex. brandmän imo. Eftersom där behövs det betydligt mer råstyrka än en patrullerande polis ENLIGT mig.

signatur

Medlem

borta.

signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

Onödigt och omoget inlägg, men ack så roligt. Ta det inte seriöst tack.

Feminister har bara fått för lite kuk.

Den bästa kvinnorörelsen är motjuck.

Skriv svar