Ljuddämpa chassit?

Inaktiv
Ljuddämpa chassit?

Hej!
Jag har en dator som låter väldigt mycket... Jag undrar om det är nån som vet hur man ska göra för att få ner oljudet. klä insidan av chaissit med nånting?

Tacksam för svar :D:up:

Medlem

Japp, man kan köpa "ljudisoleringsskumgummi", men jag vet inte var, det klär man iallafall insidan av chassit med. Sök på olika dator sajter så hittar du det säkert

signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Ljudisoleringskumgummi/filt/kork speciellt för datorer är svindyrt. Kolla istället på Biltema eller liknande, där finns i stort sett samma produkter till en bråkdel av priset.

Sen kan du ju se över Vilken TYP av oljud det är, om det endast är chassifläktarna som väsnas gör dämpningsmattor ingen större skillnad, men om du har en högljudd processorfläkt som kanske viner lite, och diskar med obalans så kan det nog hjälpa litegrann, men förvänta dig inga mirakel.

Sen kan du ju också fundera på o byta upp dig rent komponentmässigt, (tystare chassi, Passiv/lågvarvig processorkylning m.m.).

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Ljuddämpande mattor är ingen större hit tycker jag. Köpte själv det för några år sedan, den tunga typen. Dämpar lite visst, men som Zymac skrev, inga större mirakel.

signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Börja med att ta reda på VAD det är som låter. Öppna datorlådan och lyssna! CPU-fläkt? Grafikkorts-fläkt? chassifläkt? vibration någonstans? Diskarna för oljud?

Kanske fläktarna bara behöver blåsas rena från damm? Har du småfläktar (< 120 mm)? Att byta till en större som därtill är tyst kan ibland vara en lösning.

Medlem

Låter det hela tiden eller bara vid vissa tidpunkter alt. när du gör vissa saker (spelar?) ?

Medlem

Om den börjar låta som in i satan då och då kan det vara damm och skit som fastnat i fläktarna vilket gör att de måste gå snabbare, fungerade på en kompis dator

signatur
1
Skriv svar