Nu får lärarna beslagta allt!

Medlem
Skrivet av Mellanare:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Alla dessa tonåringar som inte förstår att man inte skall leka med mobilen på lektionen behöver specialhjälp och samtal med psykolog. Man måste utreda ifall de bara saknar hyfs (p.g.a. dålig uppfostran eller andra faktorer som rör hemmet, privatlivet) eller om de har någon form av mental störning. Inte förrän då kan man göra något åt problemet. Och störiga ungar är faktiskt de som har störst rättigheter i det här samhället. Alla skall jämt anpassa sig och visa tålamod utan att egentligen veta om de behöver visa tålamod. Ja precis, jag menar att man inte behöver visa tålamod för de ungar som beter sig som svin bara för att de kan. Då skall de straffas med att störande element tas ifrån dem. Punkt slut.

Du menar alltså på att alla ungdomar som sitter och knappar på ett sms med mobiltelefonen eller sitter med en hörlur i ena örat under lektionstid skulle antingen vara mentalt störda eller dåliga föräldrar...

Vafan?

Jag sätter min högra kula på att du någon gång suttit och småsnackat med någon polare under en lektion i ett ämne som du aldrig var riktigt intereserad av. Så då har/hade du antingen problem hemma eller en mental störning vilket gör att vi inte kan ta dig seriöst.

Du fråntas därför din rätt att posta på forumet, du kan hämta ut den på rektorsexpiditionen i slutet av veckan.

Japp, det är precis det jag menar.

Visst snackade jag på lektionerna men det med måtta och jag har t.o.m. lyckats kalla en lärarinna för hora redan på mellanstadiet. Hon drog mig så hårt i örat att det blev blått. Hennes budskap nådde fram kan jag lova.
Men att lyssna på musik eller leka med mobilen under lektionstid var otänkbart i de klasser/skolor jag gick. Då kan man lika gärna lämna klassrummet.
Och du skall veta att var man inte intresserade av ett ämne gjorde man sitt bästa ändå (sitt bästa innebär inte att man skriver sms och lyssnar på musik).

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Och då kommer andra problem in som maktroller och annat tjafs mellan läraren och eleven.
Konflikten är framme!

Maktroller? Menar du läraren bestämmer i klassrummet? Eller att det inte ska vara så? *kilar sej i huvudet*
Ursäkta du är nog inne på fel tråd...

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Roande läsning med många fritids pedagoger i denna tråd ^^

Och du är förstås upphöjd över alla andra? 8) Coolt.


signatur

yolo

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Rogge, det är nog alltid pinsamt att föräldrarna blir uppringda avskolan, men skolan håller inte på och gör det hela tiden för en massa småsaker.
Det hör liksom inte hit.

Men kränka folks egendom ska dom tydligen få göra för småsaker?

Medlem
Skrivet av RoGGe:
Skrivet av Döbringer:

Rogge, det är nog alltid pinsamt att föräldrarna blir uppringda avskolan, men skolan håller inte på och gör det hela tiden för en massa småsaker.
Det hör liksom inte hit.

Men kränka folks egendom ska dom tydligen få göra för småsaker?

De borde ha bättre uppföljning på störande elever. Men om de nu inte har det är iaf första steget att se till att de inte förstör för dem andra 30+ eleverna, som blir kränkta (när vi ändå slänger ordet omkring oss) av att inte få tillgodogöra sig undervisningen, något som de är berättigade till enligt en FN-konvention (Eftersom vi ändå slänger stora saker omkring oss).

Inaktiv

just därför ska man ju kasta ut dem.
för barn som har/skapar så pass stora problem att deras betyg äventyras finns det specialklasser.

det finns väl _ingen_ som föreslagit att man skulle låta folk störa fritt?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Det är inte primärt skolans lärare som skall lära dig vett och etikett, det är dina föräldrar. .

Skolan har haft det ansvaret som institution sen mycket långt tillbaka i sverige, där inställning har varit att samhället(skolan efter riktlinjer från högre instanser) ska uppfostra eleverna.

Du har nog kollat på alldeles för mycket av Nannyakuten och dylika program.

Nej, man kan inte som värdelös och oansvarig förälder skylla sina problem på barnens omognad, och kräva att lärare skall få pli på dem.

Hobbypsykolog eller inte...

Koncepten att dela med sig, respektera andras saker, att lyssna på andra människor när de pratar, är saker som man introduceras i/lär sig redan på dagisnivå, det är inget som grundskolelärare skall kasta bort sin tid på, IMO.

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Och då kommer andra problem in som maktroller och annat tjafs mellan läraren och eleven.
Konflikten är framme!

Maktroller? Menar du läraren bestämmer i klassrummet? Eller att det inte ska vara så? *kilar sej i huvudet*
Ursäkta du är nog inne på fel tråd...

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Roande läsning med många fritids pedagoger i denna tråd ^^

Och du är förstås upphöjd över alla andra? 8) Coolt.

nä har aldrig sagt att jag är upphöjd över alla andra, jag har läst pedagogik på universitetsnivå och tycker det är kul att se människors olika perspektiv på detta hehe

Medlem

Chief Red Cloud, håller med dig om hur det borde vara. Men om jag förstod det rätt så beskriver Drunken monkey boxer bara verkligheten, utan att direkt lägga några värderingar i det. Och det är samma verklighet som jag ser, att vi i Sverige lämnat över en väldigt stor del av ansvaret till det kollektiva, redan på dagis.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Det är inte primärt skolans lärare som skall lära dig vett och etikett, det är dina föräldrar. .

Skolan har haft det ansvaret som institution sen mycket långt tillbaka i sverige, där inställning har varit att samhället(skolan efter riktlinjer från högre instanser) ska uppfostra eleverna.

Hobbypsykolog eller inte...

Koncepten att dela med sig, respektera andras saker, att lyssna på andra människor när de pratar, är saker som man introduceras i/lär sig redan på dagisnivå, det är inget som grundskolelärare skall kasta bort sin tid på, IMO.

Visst ska de inte slösa bort tid på det, men tyvärr är verkligheten att de måste göra det. Både skolan och lärare ska enligt Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet - Lpo 94 lära ut Normer och värden. Och detta stycke innehåller väldigt mycket basic regler som man egentligen ska fått lära sig hemma ifrån(tycker jag iallafall.) Så när dessa riktlinjer finns för skolan, så visst har vårt samhälle skjutit över ansvaret på myndighetspersoner istället för föräldrarna.

Jag håller med dig om att det inte skulle vara så, men Lpo94 bevisar på att du har fel gällande att skolan inte har en basic uppfostringsroll, vilket var frågan. Ditt utopia är inte ens förankrat till hur det ser ut i klassrummet idag eller de riktlinjer som finns för skolan.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Man kan iaf, 100 % säkert, säga att kasta ut dom uppmuntrar dåligt beteende.

Jag vet inte om du någonsin har varit barn och blivit utburen från en lektion. Jag vet inte om du någonsin upplevt den förnedring man känner när en lärare helt sonika tar tag i en och mitt framför kamrater och mindre goda kamrater. Jag vet inte om du någonsin suttit med rödgråtet ansikte utanför en lektionssal till allmän beskådan för de elever och lärare som av okänd anledning passerar förbi, men jag fan att du inte beter dig som om du någonsin varit i den situationen.

Jag har varit i den situationen under min skolgång. Jag går nu gymnasiets andra år, så jag antar att jag är ett barn av denna, som ni halvblinda fyrtiotalister väljer att kalla den, "kalle anka-skola". Jag har upplevt denna kränkning (ser inte varför ni är rädda för den formuleringen, det är så det känns även om man vid situationen känner till det ordet), och jag vet att det är ett straff så in i helvete. Att påstå att det uppmuntrar det beteende man bli utkastad för skulle bidra till att elever begår denna gärning är ren och skär lögn.

Jag vet inte om du någonsin varit liten och råkat ut för att en vuxen person i myndighetssituation (lärare, förälder etc.) höjer rösten och skäller på dig. Jag vet inte om du någonsin upplevt den blinda skräck som detta inger, men du beter dig, åter igen, som om du aldrig varit i denna situation.

Jag har, åter igen, varit i den situationen, och jag vill poängtera att detta är en bestraffning även detta. Även om en högstadieklass kanske skrattar åt lärarens ilska i efterhand ger det effekt. Lektionen är lugnare, och lektionerna i fortsättningen håller sig längre bort från just denna missgärning, och ofta även andra.

Båda dessa metoder är varianter av bestraffning som läraren har rätt att använda sig av. Båda dessa metoder är bevisat effektiva. Så varför reparera en fungerande ledning?

Egentligen ville jag bara påpeka precis hur idiotiskt ditt påstående var, men det verkar ha blivit lite andra åsikter också. Ber om ursäkt för det sena svaret, som beror på sjukdom.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Det är inte primärt skolans lärare som skall lära dig vett och etikett, det är dina föräldrar. .

Skolan har haft det ansvaret som institution sen mycket långt tillbaka i sverige, där inställning har varit att samhället(skolan efter riktlinjer från högre instanser) ska uppfostra eleverna.

det förklarar ju varför det går åt helsike eller hur? Har man som förälder såna förväntningar kan man räkna med att man sitter i skiten till slut.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Döbringer:

Man kan iaf, 100 % säkert, säga att kasta ut dom uppmuntrar dåligt beteende.

Jag vet inte om du någonsin har varit barn och blivit utburen från en lektion. Jag vet inte om du någonsin upplevt den förnedring man känner när en lärare helt sonika tar tag i en och mitt framför kamrater och mindre goda kamrater. Jag vet inte om du någonsin suttit med rödgråtet ansikte utanför en lektionssal till allmän beskådan för de elever och lärare som av okänd anledning passerar förbi, men jag fan att du inte beter dig som om du någonsin varit i den situationen.

Jag har varit i den situationen under min skolgång. Jag går nu gymnasiets andra år, så jag antar att jag är ett barn av denna, som ni halvblinda fyrtiotalister väljer att kalla den, "kalle anka-skola". Jag har upplevt denna kränkning (ser inte varför ni är rädda för den formuleringen, det är så det känns även om man vid situationen känner till det ordet), och jag vet att det är ett straff så in i helvete. Att påstå att det uppmuntrar det beteende man bli utkastad för skulle bidra till att elever begår denna gärning är ren och skär lögn.

Jag vet inte om du någonsin varit liten och råkat ut för att en vuxen person i myndighetssituation (lärare, förälder etc.) höjer rösten och skäller på dig. Jag vet inte om du någonsin upplevt den blinda skräck som detta inger, men du beter dig, åter igen, som om du aldrig varit i denna situation.

Jag har, åter igen, varit i den situationen, och jag vill poängtera att detta är en bestraffning även detta. Även om en högstadieklass kanske skrattar åt lärarens ilska i efterhand ger det effekt. Lektionen är lugnare, och lektionerna i fortsättningen håller sig längre bort från just denna missgärning, och ofta även andra.

Båda dessa metoder är varianter av bestraffning som läraren har rätt att använda sig av. Båda dessa metoder är bevisat effektiva. Så varför reparera en fungerande ledning?

Egentligen ville jag bara påpeka precis hur idiotiskt ditt påstående var, men det verkar ha blivit lite andra åsikter också. Ber om ursäkt för det sena svaret, som beror på sjukdom.

Det är alltså väldigt förnedrande att slänga ut barnen ur klassrummet, menar du? Då då, då är det ju mkt bättre att konfiskera leksakerna...


signatur

yolo

Medlem

Det är förnedrande att släpa ut ungar ja, jag hoppas du tänker till innan du någonsin påstår något annat igen.

*Slutar feberyra och återgår till sängen*


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Det är alltså väldigt förnedrande att slänga ut barnen ur klassrummet, menar du? Då då, då är det ju mkt bättre att konfiskera leksakerna...

det är det inte. det ena är läraren som utövar den makt han har över klassrummet, och det andra gäller att ge lärare makt över andras egendom. milsvid skillnad.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Skrivet av Döbringer:

Det är alltså väldigt förnedrande att slänga ut barnen ur klassrummet, menar du? Då då, då är det ju mkt bättre att konfiskera leksakerna...

det är det inte. det ena är läraren som utövar den makt han har över klassrummet, och det andra gäller att ge lärare makt över andras egendom. milsvid skillnad.

Skillnaden är alltså bara vilka befogenheter man gett en lärare. Ungefär vad man nu diskuterar.

Inaktiv

ja, vad menar du?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

För att forumet ska vara nöjd så kan man väl skriva ett kontrakt med föräldrarna som har den egentliga bestämmanderätten. Inte så värst praktiskt dock.

edit: bara en massa onödig text


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Det är inte primärt skolans lärare som skall lära dig vett och etikett, det är dina föräldrar. .

Skolan har haft det ansvaret som institution sen mycket långt tillbaka i sverige, där inställning har varit att samhället(skolan efter riktlinjer från högre instanser) ska uppfostra eleverna.

Hobbypsykolog eller inte...

Koncepten att dela med sig, respektera andras saker, att lyssna på andra människor när de pratar, är saker som man introduceras i/lär sig redan på dagisnivå, det är inget som grundskolelärare skall kasta bort sin tid på, IMO.

Visst ska de inte slösa bort tid på det, men tyvärr är verkligheten att de måste göra det. Både skolan och lärare ska enligt Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet - Lpo 94 lära ut Normer och värden. Och detta stycke innehåller väldigt mycket basic regler som man egentligen ska fått lära sig hemma ifrån(tycker jag iallafall.) Så när dessa riktlinjer finns för skolan, så visst har vårt samhälle skjutit över ansvaret på myndighetspersoner istället för föräldrarna.

Jag håller med dig om att det inte skulle vara så, men Lpo94 bevisar på att du har fel gällande att skolan inte har en basic uppfostringsroll, vilket var frågan. Ditt utopia är inte ens förankrat till hur det ser ut i klassrummet idag eller de riktlinjer som finns för skolan.

Lpo94 är vad jag förstått, ett relativt nytt koncept (infördes 94). Problem med elever i skolan har alltid funnits, och kommer alltid att finnas, det som är skillnaden är väl precis som du säger, idag förväntar man sig att skolan skall upplysa om värderingar/normer. Det jag ville få fram var att det inte _alltid_ har varit så, det fanns en tid då föräldrar hade en större roll i det hela.

Och nej, det är väldigt svårt för en utopi att vara verklighetsförankrad...

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

ja, vad menar du?

Att det då inte är milsvid skillnad.

Inaktiv

nu förstår jag ännu mindre vad du menar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:
Skrivet av Döbringer:

Det är alltså väldigt förnedrande att slänga ut barnen ur klassrummet, menar du? Då då, då är det ju mkt bättre att konfiskera leksakerna...

det är det inte. det ena är läraren som utövar den makt han har över klassrummet, och det andra gäller att ge lärare makt över andras egendom. milsvid skillnad.

Ne det tycker jag inte båda handlar om att läraren får makt att styra över sitt klassrum .

Och av dom 2 är ju att ta hand om elevens telefon under lektionen är ju *100 bättre en att direkt kasta ut eleven från klassrummet.

Om eleven sen fortsätter att trotsa läraren så att läraren inte kan fortsätta lektionen då får man skicka eleven till rektorn och rektorn får ringa föräldrarna så att man har ett samtal varför eleven inte kan fokusera sig.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Precis som Notum skriver menar jag Soya. Första stycket alltså. Det handlar ju bara om vilka befogenheter de ska ha. Alltså är det inte milsvid skillnad på att slänga ut eleven eller omhänderta telefonen. Att omhänderta någons mobil vid missbruk är att ta kontroll över sitt klassrum, precis som att tvinga någon att lämna klassrummet för att personen stör.

Medlem
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av nolimitsoya.:
Skrivet av Döbringer:

Det är alltså väldigt förnedrande att slänga ut barnen ur klassrummet, menar du? Då då, då är det ju mkt bättre att konfiskera leksakerna...

det är det inte. det ena är läraren som utövar den makt han har över klassrummet, och det andra gäller att ge lärare makt över andras egendom. milsvid skillnad.

Ne det tycker jag inte båda handlar om att läraren får makt att styra över sitt klassrum .

Och av dom 2 är ju att ta hand om elevens telefon under lektionen är ju *100 bättre en att direkt kasta ut eleven från klassrummet.

Om eleven sen fortsätter att trotsa läraren så att läraren inte kan fortsätta lektionen då får man skicka eleven till rektorn och rektorn får ringa föräldrarna så att man har ett samtal varför eleven inte kan fokusera sig.

QFT, det är inte svårare än så.


signatur

yolo

Inaktiv

förstår man inte skillnaden mellan total kontroll över klassrummet och total kontroll över människorna i det, samt deras egendom, vet jag inte vad jag ska säga...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Klassrummet stör inte så det behöver man inte konrollera.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

förstår man inte skillnaden mellan total kontroll över klassrummet och total kontroll över människorna i det, samt deras egendom, vet jag inte vad jag ska säga...

total kontroll är det ju inte, det är t ex fortfarande fel att ofreda eleverna


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

förstår man inte skillnaden mellan total kontroll över klassrummet och total kontroll över människorna i det, samt deras egendom, vet jag inte vad jag ska säga...

Total kontroll, egendom... kom igen, det handlar om struliga elever.

Min granne brukar beslagta sin 3-årige sons spade till dennes stora förtret eftersom han envisas med att kasta ut sand på gräsmattan... Är 3-årigen kränkt pga att får sin egendom beslagtagen? Pappan har fascistoid kontroll över 3-åringens sandlåda?

Kom igen...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

förstår man inte skillnaden mellan total kontroll över klassrummet och total kontroll över människorna i det, samt deras egendom, vet jag inte vad jag ska säga...

Problemet är att du inte vet vad du pratar om i detta fall.

Jag undrar inte om du förvirrar bort dig mellan en lärare som jobbar enligt reglerna och idiot lärare som gör allt fel oavsett vilka regler det finns.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Det är kul när folk kommer utifrån utan någon som helst insyn och dels klagar på lärarens attityd, sedan kommer med den briljanta pedagogiken att "Skicka hem ungen då, höhö".
Man kan inte förvisa elever, de måste forslas vidare, och för att det ska hända måste det finnas resurser - och när det inte finns, hur ska man då kunna skicka iväg ungen?

Medlem

Ska det vara så svårt att kontrollera småungars musik- och mobilvanor (om dom själva inte har vett i skallen nog att veta när det INTE är ok att använda dem). Inför lokala ordningsregler och ha nån sorts överrenskommelse som alla parter får underteckna, precis som många skolor har när det gäller tillgång till internet. Om det sedan visar sig att nån Nisse inte fattar hur man beter sig under lektionstid så utgår bestraffning medelst konfiskering av det störande föremålet. Om det är själva eleven som stör så är det bästa att bunta ihop dom och slänga dom i sk. Obs-klass (eller vad det kan heta nuförtiden) där dom kan störa varandra bäst fan dom vill medans de elever som vill/kan lära sig får göra det i fred.
Punkt och slut!


signatur

In war, truth is the first casualty

Skriv svar