Terrorism
Riktigt så enkelt är det inte va? Israel är där av olika skäl, ett av dom är att dom blir konstant attackerade med raketer från kyrkor, marknadsplatser m.m i libanon. Så undrar var du fick din liknelse ifrån?
Menade inte Libanon, utan själva landet Israel. Segrarna efter andra världskriget bestämde ju bara att judarna skulle få lite land där, medans ingen frågade palestinierna om de ville ge upp sitt land.
Riktigt så enkelt är det inte va? Israel är där av olika skäl, ett av dom är att dom blir konstant attackerade med raketer från kyrkor, marknadsplatser m.m i libanon. Så undrar var du fick din liknelse ifrån?
Menade inte Libanon, utan själva landet Israel. Segrarna efter andra världskriget bestämde ju bara att judarna skulle få lite land där, medans ingen frågade palestinierna om de ville ge upp sitt land.
Igen det är inte riktigt så enkelt som du säger det, det du pratar om är mainstream problemet som typ alla vet om, basic grejer sen hela karusellen runt det hela är väl inte riktigt så enkel.
Din jämförelse är direkt dålig då Sverige sedan 700 år tillbaka är ett erkänt land, medans staten Palestina aldrig existerat.
Palestinierna erbjöds ett eget land, precis som Israelerna. De tackade nej och angrep Israel tillsammans med resten av arabvärlden. 50 år senare har inte mycket förändrats.
Det var Storbrittanien som gav mestadels land då det var de som styrde över kolonialmarken. Mesta av den privata marken ägdes redan av judar som hade flyttat dit och köpt den helt ärligt.
Men din version är populär i vänster- och extremhöger-leden.
sen har den libanesiska regeringen inte de resurser som behövs för att aväpna hezbollah utan att det blir inbördes krig, tyvärr...
isreal har all rätt i världen att utrota hezbollah men ger det dom rätt att total förstöra libanon?
Som sagt, Hizbollah är en speciellt feg liten terroristorganisation som gömmer sig bland civila, och då blir lätt de flesta offren, vare sig det är människor eller byggnationer, främst civila. Det är en sidoeffekt av krig, om än en brutal sådan. Något mänskligheten tvingats acceptera sedan andra världskriget (Då civilbefolkningen led större förluster än de militära krigsförbanden)
The wookie: sist jag kollade var dom inte i krig med libanon utan hezbollah.
Helt rätt, men som jag och flera andra tidigare pekat ut, gömmer sig Hizbollah bland de civila, i civila byggnader. Jag säger inte att det är en enkel situation (Dvs. bomba alla civila) utan Israel försöker nog sitt bästa att faktiskt bomba Hizbollah, då bomber och granater, samt bränsle till alla de flygplan och stridsvagnar, definitivt inte är gratis. Krig kostar, och det kostar mycket.
sen har den libanesiska regeringen inte de resurser som behövs för att aväpna hezbollah utan att det blir inbördes krig, tyvärr...
isreal har all rätt i världen att utrota hezbollah men ger det dom rätt att total förstöra libanon?
Som sagt, Hizbollah är en speciellt feg liten terroristorganisation som gömmer sig bland civila, och då blir lätt de flesta offren, vare sig det är människor eller byggnationer, främst civila. Det är en sidoeffekt av krig, om än en brutal sådan. Något mänskligheten tvingats acceptera sedan andra världskriget (Då civilbefolkningen led större förluster än de militära krigsförbanden)
The wookie: sist jag kollade var dom inte i krig med libanon utan hezbollah.
Helt rätt, men som jag och flera andra tidigare pekat ut, gömmer sig Hizbollah bland de civila, i civila byggnader. Jag säger inte att det är en enkel situation (Dvs. bomba alla civila) utan Israel försöker nog sitt bästa att faktiskt bomba Hizbollah, då bomber och granater, samt bränsle till alla de flygplan och stridsvagnar, definitivt inte är gratis. Krig kostar, och det kostar mycket.
målen som bombats i norra libanon utgör inget dirket hot mot isreal, så argumenetet att hezbollah gömmer sig där håller inte. sen om man kollar på kartan så är flera av dom som bombats 1-5 ggr vid floder så antar att det är broar som fått pisk.
Visst det är smart då hezbollah har svårt att få fram material till fronten men det är ju inte dom som kommer behöva bygga upp det igen utan libanons regering och invånare.
EDIT: hittade en karta som visar hur infrastrukturen bombats http://maps.samidoun.org/infrastructure_map_Aug04.jpg
"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"
För att Iran och Syrien transporterar in vapen till Hisbollah på de vägarna.
Fan då, you beat me to it
Hizbollah uppskattas ha över 30 toppmoderna raketer som Iran ska ha gett dem, i utbyte mot att de används (antagligen) för att döda sionisterna.
Israel tillhör europa i många sammanhang.. ett bevis på ett stort rövslickeri
Öhh, förklara vad du menar är du snäll...
lika skrämmande med folk som håller på Israel !
De blev attackerade. De försvarar sig.
Hur som helst verkar det gå åt rätt håll: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=563253&previou...
Israel började detta för länge länge sedan efter deras lilla invasion där de lämnade efter sig 20000 döda civila(om inte mer).
"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark
det är skillnad på att försvara sig och gå till överdrift.
Och hur vet du om det var muslimerna som började, det hela kunde lika gärna börjat innan judendom eller islam fanns. och man kan knappast komma och härja efter så lång tid som det har gått. tror du danmark skulle invardera skåne för att det var danskt en gång i tiden?
jo, jag vet att det är religion och heliga platser som mycket handlar om, men det är samma sak som tomtar och troll för för mig.
Muslimerna började detta för länge, länge, länge sedan då de kastade ut judarna ur Judea...
Går att hålla på så i all evighet. I det här kriget så anföll Hizbollah, därmed basta.
den generationen är utdöd. generationen från 1982 lever fortfarande.
"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark
Egentligen skitsamma vem som började vad.
Israel gör fel och detta kommer bara skapa mer sympatisörer.
Rätten att försvara sig innebär inte automatiskt rätt att systematiskt döda muslimerna urskinningslöst för dom har undvikit dom kristna områden helt o hållet om jag inte missminner mig.
quod similis saporem blandeque coruscant
det är skillnad på att försvara sig och gå till överdrift.
Det är ju där en del hävdar att Israel agerar fel. Krigets lagar kräver att våldet ska vara proportionerligt. Vissa säger att det är det, andra säger att de överdriver.
Och hur vet du om det var muslimerna som började, det hela kunde lika gärna börjat innan judendom eller islam fanns. och man kan knappast komma och härja efter så lång tid som det har gått.
Jag använde ett exempel för att visa hur löjligt det tankesättet var.
tror du danmark skulle invardera skåne för att det var danskt en gång i tiden?
jo, jag vet att det är religion och heliga platser som mycket handlar om, men det är samma sak som tomtar och troll för för mig.
Om Danmark invaderar skulle jag inte bry mig nämnvärt... Jag skulle inte slåss för att försvara låtsasdanskarna, Danmark kan gott ha tillbaka Skåne. Mot att vi får Norge dvs.
Bah, generationer... Där har vi problemet med Korea. Där minns folk fortfarande korea-kriget på tok för väl för att en riktig förening ska ske. Men nu har ju inte Hizbollah kärnvapen och ett växande Kina till norr, vilket underlättar.
Egentligen skitsamma vem som började vad.
Israel gör fel och detta kommer bara skapa mer sympatisörer.
Israel gör inte fel, och sist jag kollade bryr de sig inte nämnvärt om vad muslimerna tycker om dem. De senaste... delen av människans existens har de bråkat.
Rätten att försvara sig innebär inte automatiskt rätt att systematiskt döda muslimerna urskinningslöst för dom har undvikit dom kristna områden helt o hållet om jag inte missminner mig.
Det handlar inte om att döda muslimer, det handlar om att hitta och döda Hizbollah-medlemmar. Utöver det, förstöra Hizbollahs infrastruktur Ganska intressant faktiskt:
Vid sidan av den militära rörelsen har Hizbollah en civil gren som har en social verksamhet med sjukhus, skolor, barnhem, radio- och TV-stationer.
Bah, generationer... Där har vi problemet med Korea. Där minns folk fortfarande korea-kriget på tok för väl för att en riktig förening ska ske. Men nu har ju inte Hizbollah kärnvapen och ett växande Kina till norr, vilket underlättar.
va?
- noaxark
wookie vet mycket val vad Hizbollah består av men iaf.
Enligt dig så raderar dom hela Libanon så är det helt ok för Israel försvarade bara sig??
För det är kontentan vad du säger , jag tycker iaf det är så fel det kan bli.
Ska tillägga det är en bra bit dit men dom har ju defintivt mentaliteten för det.
quod similis saporem blandeque coruscant
http://news.sky.com/skynews/video/videoplayer/0,,31200-gallow...
Funderar på att bli brittisk medborgare bara för att rösta på den här mannen. Tvivlar på att det finns någon liknande svensk politiker.
Skillnaden mellan hur SVT 24, TV 4, CNN och Sky News rapporterar är ganska intressant att notera också.
Funderar på att bli brittisk medborgare bara för att rösta på den här mannen. Tvivlar på att det finns någon liknande svensk politiker.
Skillnaden mellan hur SVT 24, TV 4, CNN och Sky News rapporterar är ganska intressant att notera också.
Jo, jag instämmer i skillnaden.
Mer anti-israelisk nyhetsrapportering än vad de svenska nyheterna står för får man leta efter. Därför söker jag mig precis som dig till andra nyhetsgrenar.
Hizbollah är en organisation, som har 70% stöd i Lebanon. Varför är det ingen som kontaktar myndigheter när de ser att terrorister bygger upp verksamhet mittibland befolkningen? Paradox?
wookie vet mycket val vad Hizbollah består av men iaf.
Enligt dig så raderar dom hela Libanon så är det helt ok för Israel försvarade bara sig??
För det är kontentan vad du säger , jag tycker iaf det är så fel det kan bli.
Ska tillägga det är en bra bit dit men dom har ju defintivt mentaliteten för det.
Nej nej, proportionellt våld är jag för, inte en total utrotning av den libanesiska staten.
På tal om den där George Galloway, han verkar vara en otrevlig och väldigt oartig typ, men hans syn på saken var i varje fall bättre. Han hade ju i varje fall inte på sig en palestinasjal
Jo, jag instämmer i skillnaden.
Mer anti-israelisk nyhetsrapportering än vad de svenska nyheterna står för får man leta efter. Därför söker jag mig precis som dig till andra nyhetsgrenar.
Hizbollah är en organisation, som har 70% stöd i Lebanon. Varför är det ingen som kontaktar myndigheter när de ser att terrorister bygger upp verksamhet mittibland befolkningen? Paradox?
Varenda nyhetsrapport i något muslimskt land lär vara mer "anti-israelisk".
Faktum är att internationellt sett är svenska TV-medier de mest neutrala. CNN t ex är nästan bara pro-israelisk och anti-muslimsk propaganda. Sky News är inte långt efter.
yolo
Ted Turner driver inte FOX News, det är Rupert Murdoch du tänker på.
dosman: Vad får du namnet Hizb Allah från? Organisationen heter Hizbollah.
Att CNN är anti-muslimskt är ingen större överraskning, då Hitler-lookaliken Ted Turner driver både Fox News (Fair and balanced reporting, jo tjenare) samt just CNN.
den enda som jag sett använda det är från libanon så tror nog hizb allah är det "korrekta" namnet på organisationen
wikipedia sickar också vidare till hezbollah när man söker på det så same shit diffrent name
"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"