Recension – Frostpunk

Robot
Recension – Frostpunk

Vi förfryser alla våra lemmar, samt osten, i den strategiska moralkompassen Frostpunk.

#frostpunk, #pc, #recension


Medlem

Jag tycker detta är ett riktigt bra spel. Men som också nämns där i recensionen, det hade inte skadat med fler scenarion. För en prislapp på 300kr så är det lite saftigt för det du får för dem pengarna då spelet känns väldigt kort.

Och ett stort minus är att det inte finns något oändligt spelläge så efter en viss dag så måste man börja om sin spelgenomgång från dag 1 igen då man är "klar".

Förhoppningsvis så blir det bättre efter utvecklarna har lyssnat på sin spelarbas.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Ser jätteintressant ut, men eftersom det är så litet väntar jag på realappen

Medlem

"Han överlevde inte froststormen i slutänden. Jag använde hans lilla trasiga kropp som gödsel i mina växthus."

Hahahaha... tack för dagens garv.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Geeks Gaming

Jag känner att jag nog hade mått smått dåligt av det här spelet, men det låter sjukt coolt! Gillar att de går ett steg längre och sätter ens val och medkänsla som svårighetsgrad också. Ju kyligare du är som person desto enklare är det... Inte testat det själv men funderar helt klart, kan bli något mot sommaren när mer tid finnes

Medlem

Spelet kommer släppa fler scenarion, samt att utvecklarna nämnt att de ser över ett sandlåde-läge (dvs ett scenario utan slut).
Helt klart värt 300kr imho

Från deras questions and answers:
"1. I've already finished the game! Do you plan to add more content?

It's a great question! And the simplest answer is: YES, we do plan to add more content. More complicated answer is: we have A LOT of ideas ourselves and we also listen to our community (that's you!). We plan to polish some rough edges of the original game - you're reporting some issues with difficulty balance, with minor bugs and such. We want to fix that! We also plan to add more modes and scenarios to the game. What are they going to be exactly? It's too early to announce - but you should be excited. And yes - a sandbox/endless mode is on our mind as well. Frostpunk is going to grow - all you have to do right now is to wait a little bit. We do plan to release a roadmap for our development plans as soon as we're ready. Stay tuned!"

Medlem

Helt klart det spel de senaste åren som har gett mig en så emotionell resa. Man tycker att det känns bistert när spelet börjar på -20 grader, men resan ner mot desperation har bara inletts. I slutet när man stänger av kolkraftverket, och värmen, i ett distrikt bara för att hålla huvudgeneratorn vid liv gör det rejält ont i hjärtat. Riktigt, riktigt bra spel!

Medlem

Jättebra skriven text, men lite för lite konkret info om spelmekaniken. Kanske inte så mycket att skriva mer en generellt, men kändes på något sätt lite tunt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Riktigt bra spel. Jag klarade dock av att vara både medmänsklig och segrare på samma gång

Och med medmänsklighet menar jag, inget barnarbete, tar emot alla invandrare, vårdar alla sjuka, ingen matförsämring exc

Avstängd

Att barnarbete är avstängt by default och ses som något hemskt är en riktigt anakronism.

MEG
Medlem

Ser inte barnarbete som något hemskt, inte om det är nödvändigt för att överleva.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Ja klara av det igår efter flera försök. Då utan barnarbete men hade typ 4-5 automatons som jobbade med att fixa kol, o järn. 455 överlevare i slutet o utan diktator stilen. Men herre jösses va man andades när man lyckades för stressen av musiken ger en i slut scenariot i spelet gör en väldigt stressad

Skribent
Skrivet av Cenorida:

Riktigt bra spel. Jag klarade dock av att vara både medmänsklig och segrare på samma gång

Och med medmänsklighet menar jag, inget barnarbete, tar emot alla invandrare, vårdar alla sjuka, ingen matförsämring exc

Jag var ganska nöjd när jag i det andra scenariot lyckades hjälpa New Manchester och överleva själv på kuppen. Det var inte så himla enkelt.

Medlem
Skrivet av MEG:

Ser inte barnarbete som något hemskt, inte om det är nödvändigt för att överleva.

Fast det är inte nödvändigt egentligen, går att klara spelet utan

Skrivet av Joakim Kilman:

Jag var ganska nöjd när jag i det andra scenariot lyckades hjälpa New Manchester och överleva själv på kuppen. Det var inte så himla enkelt.

Yup, samma här. Fanns dock inga barn exc att ta hänsyn till xD

Medlem

Jag verkar vara en av de som som är besviken, väldigt lågt återspelsvärde då man omgång två vet exakt var när hur allt inträffar och spelet upplevs som väldigt enkelt..

Valen får inga långt gående konsekvenser och det känns som man hanterar en grå massa av arbetskraft. Jämfört med this war of mine och då speciellt Father's Promise är detta en axelryckning. "Barnarbete" i form av Child Shelter ses som något positivt, har heller inget större moralist dilemma att tvinga min befolkning till 12h arbetsdagar under en vecka inför en stundande katastrof. jag blir mer förvånad att de gnäller över det.

Medlem

@Zleaze: Håller med. Ville verkligen gilla detta spel men hade svårt att fastna för det.
Känns som du säger att det är lite si å så med valen man gör, sen även att mycket ändå känns linjärt, det går inte riktigt att göra som man vill. Saker och ting inträffar vid givna tidpunkter och då måste man "managera" det. Det känns alltså som att man rätt ofta behöver ta beslut och researcha saker för att göra "counters" på grejor som hänt, inte för att det var det man kände för att göra.

Även väldigt mycket micro management med hur man placerar ut arbetare, bränner på lite extra värme på nätterna, etc etc.

Medlem
Skrivet av Zleaze:

Jag verkar vara en av de som som är besviken, väldigt lågt återspelsvärde då man omgång två vet exakt var när hur allt inträffar och spelet upplevs som väldigt enkelt..

Valen får inga långt gående konsekvenser och det känns som man hanterar en grå massa av arbetskraft. Jämfört med this war of mine och då speciellt Father's Promise är detta en axelryckning. "Barnarbete" i form av Child Shelter ses som något positivt, har heller inget större moralist dilemma att tvinga min befolkning till 12h arbetsdagar under en vecka inför en stundande katastrof. jag blir mer förvånad att de gnäller över det.

Kan hålla med om att vissa val man gör borde kunna få större långtgående konsekvenser eller fördelar.

Men gjorde ett experiment, sparade ett spel som jag var mitt i. Sedan körde jag ca 10-20 min. Sen återgick jag till min sparade sektion, gjorde om valen exakt en gång till. Trots att jag valde samma sak blev konsekvenserna olika. Vilket tyder på att man faktiskt aldrig kan veta exakt vad som händer beroende på vad man väljer. Så kör man ett ytterligare game med liknande val kan matchen ändå bli helt olik det förra.

Medlem

Fantastisk recension!

Medlem

Bra recension!
Jag får Shindlers List-feeling av spelet, speciellt i de desperata slutmomenten.
Väldigt välgjort spel med tung atmosfär, där musiken sätter pricken på i'et.
Inget jag kanske lirar om många gånger, men absolut ett spel värt sitt pris.

Medlem

Ett bland dom svåraste spelen jag har spelat. Men ändå så lockas man tillbaka för att göra ett nytt försök. Mera kol, kol kol kol!

Medlem

"Vi förfryser alla våra lemmar, samt osten"
Förfyser osten... Från Riksost?

Medlem

Inne på mitt andra försök nu, klart bättre balans. Folk dog som flugor i slutet mot första försöket (när det blir kallt på riktigt).

Medlem

När man väl knäckt koden i hur resurserna fungerar och vad man bör prioritera så blir det väl enkelt tyvärr. Men just nu försöker jag spela igenom det med bättre moraliska val. Dock så spelar det ingen roll då det blir ungefär samma utgång hela tiden.
Det handlar om matte och prioritering. Att sätta barn i kolgruvan är ingen som helst nödvändighet, bara en av många vägar att gå

Hoppas dom nya scenarion som kommer blir kanon dom också!

Hade varit roligt med andra vägar att gå också!

Måste ju inte behöva välja mellan fascismen och fanaticism. Finns andra "styrelseskick" också

Kanske ett spelläge utan att välja någon lag överhuvudtaget!

Skribent
Skrivet av joapal:

När man väl knäckt koden i hur resurserna fungerar och vad man bör prioritera så blir det väl enkelt tyvärr. Men just nu försöker jag spela igenom det med bättre moraliska val. Dock så spelar det ingen roll då det blir ungefär samma utgång hela tiden.
Det handlar om matte och prioritering. Att sätta barn i kolgruvan är ingen som helst nödvändighet, bara en av många vägar att gå

Hoppas dom nya scenarion som kommer blir kanon dom också!

Hade varit roligt med andra vägar att gå också!

Måste ju inte behöva välja mellan fascismen och fanaticism. Finns andra "styrelseskick" också

Kanske ett spelläge utan att välja någon lag överhuvudtaget!

Ja, varje scenario har sin lilla (likartade) kod att knäcka. Jag gillar lagsystemet, men hade verkligen inte tackar nej till fler vägar och alternativ där. Mer av allt, gärna.

Medlem

@Joakim Kilman: Hur lyckades du innan tiden tog slut? Ja fick allt precis när jag klarade av det. Skulle precis skicka iväg sakerna så kom texten. Vi överlevde men till vilket pris. Ja hade väl typ 4-5 st automatons som samlade kol o 1 som samlade trä o 2 på stål fick hoppa från prio till prio typ

1
Skriv svar