Ambassadör
Xbox
The Gardens Between

Fler små pusselspel? Jajamänsan!

Jag vet inte riktigt vad det beror på, men jag uppskattar allt mer mysigheten som man ofta hittar i små indiespel. Ofta kortare upplevelser som i en trevlig inramning presenterar något tänkvärt. Det blir som en liten munsbit att tugga på en stund som ger en fin eftersmak och gör en redo för större rätter.
Australiensiska The Voxel Agents har satt ihop en sådan liten munsbit som kittlar den sentimentala nerven likväl som det stimulerar hjärnan lite. En liten kort historia om två vänner som ser tillbaka på sin tid som grannbarn där de delat lekar, upplevelser och äventyr tillsammmans. Vi som spelare får hjälpa till att sortera dessa minnen; komma ihåg vad som hänt genom ett gäng små pusselvärldar där vi ska guida Arina och Frendt, som de två vännerna heter, genom sin tid tillsammans.

Allt börjar i den klassiska trädkojan

The Gardens Between har ingen dialog så allt berättande presenteras visuellt genom små sekvenser, minnen, som man låser upp efter att ha klarat en värld, en Garden. Dessa gardens består av ett antal "banor" som följer en enkel formel; man ska ta sig från botten upp till toppen där man aktiverar ett Shrine som låser upp ett minne. Efter att ha låst upp ett antal mindre minnesdelar i en värld så visas själva huvudminnet och spelet går vidare till nästa värld. Varje värld har ett specifikt tema som återspeglar sig på ett trevligt sätt i banornas design och är en del av pusslen.

En liten Garden-ö

Pussel-formeln i sig är det mest intressanta med spelet, i bra relation med minnes-temat så handlar det om att manipulera just tiden. Man spolar antingen framåt eller tillbaka för att förändra banans utformning och det gäller att tänka flera steg både framåt och bakåt för att det ska bli rätt. Efterhand introduceras fler sätt att manipulera tiden och det vävs in i pusslandet på ett bra sätt. Förvånansvärt kul och det stimulerar tänkandet i flera dimensioner. Det börjar enkelt och även om det aldrig blir svårt på något sätt så är det mot slutet ändå lite klurigt med timingen då svårighetsgraden ökar, vilket uppskattas.

Banorna är varierande även om de alla följer samma formel och framåt slutet av spelet så känner man sig ganska klar med vad det har att erbjuda, en perfekt längd för det material som finns helt enkelt. För det är inget långt spel, ett par-tre timmar på sin höjd. Som i många andra fall så hade jag personligen önskat lite högre svårighetsgrad men jag inser också att det kanske inte riktigt hade passat in i spelets upplägg och identitet som munsbit.

Spel&hobby-tema på den här banan!

Grafiken är tecknad, mysig, gör sitt jobb och ger lite barnboksvibbar som är ganska trevligt. Trots att man spolar fram och tillbaka hela tiden så flyter det på bra och jag stötte inte på några konstigheter. Välgjort och konsekvent skulle jag säga. Ljudet likaså, med en (återigen) mysig atmosfärisk och stämningsfull ljudbild som på ett fint sätt hjälper till att förmedla den känslofyllda stämning som spelet vill återge.

Det finns en rad olika kreativa sätt att interagera med mijön för att komma vidare

The Gardens between är mysigt, lite sentimentalt och med en intressant pusselmekanik som på ett bra sätt anknyter till spelet tema. För alla som i barndomen kanske flyttade och bytte stad så slår den an en speciell nostalgisk, sentimental sträng som faktiskt lämnade mig lite rörd. I valet och kvalet mellan betyg så är det faktiskt just det som får det att slå över till det högre, det lyckades faktiskt beröra mig och det skall premieras.

(Testat på Xbox One X)

The Gardens Between
4
Mycket bra
+
Tidsmanipulerande pussel
+
Mysigt!
+
Kreativt
-
Låg svårighetsgrad
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Jump in.

Testpilot

Grym recension , beskriver bra vad du gillar med spelet och får mig att bli sugen. Tack för tipset

Ambassadör
Xbox

@Harakiri: Tack! Kul att någon läser.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag skummade bara igenom recensionen pga att jag planerar att köpa spelet. Minns att det släpptes i samma veva som jag köpte 4-5 andra spel så sparade det till senare. Kul att se betyget iallafall

Medlem

Verkar helmysigt, trevlig recension.

Medlem

Kan spelet vara lämpligt för en 7-8 åring, eller är pusslen ändå på tok för svåra? Tycker det ser väldigt mysigt ut

Ambassadör
Xbox
Skrivet av TheConsul:

Kan spelet vara lämpligt för en 7-8 åring, eller är pusslen ändå på tok för svåra? Tycker det ser väldigt mysigt ut

Det skulle nog passa fint, beror väl lite på individen också så klart, lite klurigt lär det vara. Men man får tänka i flera steg och eftersom man "spolar" fram och tillbaka så går det snabbt att göra om när man märker att det blir fel, det är förlåtande på så vis.


signatur

Jump in.

Medlem

Underbart litet spel. En söt-tragisk historia som griper tag i en, extremt välgjort och en hel del nytänkande i problemlösandet.
Synd bara att det var så kort, hade gärna fått vara dubbelt så långt, som det är så klarade jag av det på lite under 3,5 timmar.

Just nu på Steams vinter-rea -30% så kostar 11,66€.
Tack för tipset och recension Mortaigne.

Medlem
Skrivet av TheConsul:

Kan spelet vara lämpligt för en 7-8 åring, eller är pusslen ändå på tok för svåra? Tycker det ser väldigt mysigt ut

Borde fungera bra lite beroende på om barnet har lätt för sig att se mönster och tänka lite utanför ramarna, kan behövas lite hjälp av nån äldre/vuxen ibland, skulle vara ett väldigt bra spel att spela tillsammans med barnet, var nått klurigt problem mot slutet där det gäller att stå på rätt plats och vänta en liten stund innan det händer något så man löser det hela.

Ambassadör
Xbox

@Wolfkin: Tack själv för läsandet! Håller med om att det kunde varit lite längre, men frågan är om det hade hållt så mycket längre. Hade man kunnat snäppa upp svårighetsgraden så hade det förstås lagt till lite tid iofs. Hursom, bra litet spel!


signatur

Jump in.

1
Skriv svar