Urgamla spel (Big Box)

Medlem
Urgamla spel (Big Box)

Pga en större flytt/ommöblering så har jag hittat en massa gamla PC-spel i originalkartong. Undrar dock om de är värda något längre.

EDIT: Ändrade länk till bilden som nu förhoppningsvis fungerar...


signatur

Är ofta så tyst att man kan höra ett helt ton knappnålar falla.
Spelat spel sen Lode Runner var det nya heta...

Medlem

bilden funkar ej för mig

Medlem

Lägg ut det på tradera så är det minst ett par tusenlappar om du lägger ut dom en och en och inte säljer allt i en enda auktion. FF8 är dessutom rätt rare så det är nog den mest värdefulla i samlingen.

Big box har ökat i värde de senaste åren, för några år sen kunde man köpa de flesta för runt 100 lappen eller mindre om det inte t ex var Fallout 2 eller motsvarande.

Medlem

Jag sålde mitt ex av Final Fantasy 8 på tradera häromåret. Jag fick inte mer än någon hundring för det, så jag tvivlar på att du får så mycket mer för det.

Dock så lär du kunna få en slant för hl och Diablo. De andra spelen har jag noll koll på rent värdemässigt

Medlem
Skrivet av kaealy:

Lägg ut det på tradera så är det minst ett par tusenlappar om du lägger ut dom en och en och inte säljer allt i en enda auktion. FF8 är dessutom rätt rare så det är nog den mest värdefulla i samlingen.

Big box har ökat i värde de senaste åren, för några år sen kunde man köpa de flesta för rent 100 lappen om det inte t ex var Fallout 2 eller motsvarande.

Har samlat till och från i rätt många år och skulle nog inte påstå att det blivit dyrare generellt (om vi inte drar tillbaka klockan 10 år), vissa mid/top tier spel har ökat lite i värde om boxarna är i fint skick och innehållet komplett, medans andra low/mid tier minskat i värde. Tradera handlar lite om tillfälligheter, upplever att det går upp och ner vissa tider på året då spel säljer bättre/sämre. Sierra spel är rätt åtråvärda, men kanske inte i "originals box". Men som du skriver, ett par tusen (dvs 2) är inga problem om det säljs styckvis. Edit: Då gäller det dock att boxarna och innehållet är i väldigt bra skick, speciellt Diablo, HL och Gabriel Knight. Utesluter du dessa tre så tror jag värdet minskar rejält.

Medlem

Oooh, hade FFVIII i bigbox förr i tiden, fick det när jag fyllde 10 år, men den lådan är sedan länge försvunnen


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Värde har de för oss som samlar. Jag köper gärna loss Gabriel Knight, Diablo och Jedi Knight.

Testpilot

Skulle vilja ha FF8 lådan bara för att ha i hyllan. Annars är det väl mest för samlare som det finns ett värde.

Medlem
Hat ett tips på på var du kan fråga och/eller sälja

Finns en svensk grupp på Facebook som heter typ Skynet PC games retro. Där är det mest big box,och typ nån enstaka 486a som säljs .

Medlem

Hej, jag köper gärna Jedi Knight och Deus Ex om det går. Minn Deus Ex boxen sjukt väl
Och Myst vill jag nog också ha beroende på pris

Medlem

Jag har 15 (!!) flyttlådor fyllda med spel från tidigt 80tal fram till nu.
Ska flytta snart och de ska upp i nya lägenheten. Många rariteter (både gamla och nya)


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ser Vampire i högen. Jag har också Vampire The Masqerade Redemption inplastad i helt oöppnad förpackning. Vet inte vad jag ska göra med den så den får pryda bokhyllan i väntan på CD-ROM erans återkomst. Lynx-spel har jag en drös oxå, men det räknas väl inte som big box antar jag, eller?

Medlem

Säg gärna till ifall du lägger ut Tomb Raiderspelen för försäljning nånstans!

Medlem

Har själv några storboxar som bara ligger och skräpar, har kollat runt lite och hittade inte att det finns något värde i dem tyvärr.
Spelen som jag har är:
Sim City
Half-life Blueshift
Gunman Chronicles
Star Trek New Worlds
Star Trek Klingon Academy
Little big adventure
Little big adventure 2
Syndicate Wars
Secrets of Stargate

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Har själv några storboxar som bara ligger och skräpar, har kollat runt lite och hittade inte att det finns något värde i dem tyvärr.
Spelen som jag har är:
Sim City
Half-life Blueshift
Gunman Chronicles
Star Trek New Worlds
Star Trek Klingon Academy
Little big adventure
Little big adventure 2
Syndicate Wars
Secrets of Stargate

Oh Syndicate wars boxen är snygg! Såvida det inte är "classics-boxen"

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Har själv några storboxar som bara ligger och skräpar, har kollat runt lite och hittade inte att det finns något värde i dem tyvärr.
Spelen som jag har är:
Sim City
Half-life Blueshift
Gunman Chronicles
Star Trek New Worlds
Star Trek Klingon Academy
Little big adventure
Little big adventure 2
Syndicate Wars
Secrets of Stargate

Just nu håller jag på att flytta, men om du vill sälja LBA 1 och 2 och har kvar dom om 1-2 månader så köper jag hemskt gärna dom.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

jag har aldrig sparat några förpackningar ändå, använder ärligt talat inte ens någon form av dvd/cd-spelare i datorn sen 12 år bakåt. använder bara usb, windows installerar jag boot från usb tom. hehe


signatur

//monster

Medlem

@monsterbenke: Gick det ens att vara en "gamer" med en dator utan brännare för 12 år sedan? Majoriteten av spel gjordes väl bara på CD då vill jag minnas? Kommer ihåg hur jag cyklade till "GAME" och hämtade ut min förbeställda limited edition-utgåva av The Burning Crusade och höll på att kissa på mig på vägen hem. Inte kunde man ladda ner spel på den tiden? Eller minns jag fel?

Medlem

Är detta en säljtråd verkligen?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Spellådor kan kosta allt från en femtiolapp upp till hundratals kronor beroende på skick, vilket spel det är, och efterfrågan.
Köpte själv Kings Quest 3 boxen (i toppskick) till Amiga 500 för 300kr för något år sedan på en auktion på facebook.

Medlem
Skrivet av mrbananpappa:

@monsterbenke: Gick det ens att vara en "gamer" med en dator utan brännare för 12 år sedan?

Det gick alldeles utmärkt att köpa och ladda ned spel till Steam på den tiden.

Redaktör
Ponny

Mina föräldrar hatade de där stora lådarna (p.g.a. att de tog sådan himla plats!). Jag älskar dom.


signatur

En Bamseponny av folket

ELF
Medlem

Beror som sagt på hur lätt det är att få tag på spelen med låda och tillbehör. Skulle gissa på runt 250kr för varje spel. Men då är väl också de flesta relativt vanliga.

Köpte Hexen 2: Portal of Praveous förra året för närmare 500 lappen, men då var det oöppnat också.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Minns när Black & White kom ut och de hade en DVD-förpackning istället för en klassisk låda med CD-fodral och folk ballade ur på diverse forum och tidningen PC-gamers insändarfält.

Säga vad man vill om lådor men jävlar vad vissa bilder på lådorna inte stämde överens med verkligheten. Dåtidens "downgrade".

Medlem

Jag har grämt mig i över 10 år nu sedan några snorungar bröt sig in i mitt källarförråd och vandaliserade allt jag hade där, inkluderande lådvis med gamla NES, SNES, Amiga och PC-spelkartonger som var nästan i nyskick eftersom jag alltid hanterat dem så försiktigt. Försäkringsbolaget kontrade med att "de inte ersätter elektronik lagrat i källarförråd." Tack, snorungar och Länsförsäkringar!

Medlem

Jag kan inte se någon bild eller länk till någon heller?

Medlem

För er som inte kan se varken länk, bild eller inlägg:


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Är detta en säljtråd verkligen?

Inte direkt - men det skadar ju inte att fråga om saker är till salu eller?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Big Box brukar alltid gå bra på Tradera, speciellt om de är kompletta med allt innehåll.

Medlem

Tusen tack för all info och kommentarer. Kommer lägga upp spelen på Tradera idag/imorgon.

Om ni vill kan jag länka till annonserna här. (Om man får?)


signatur

Är ofta så tyst att man kan höra ett helt ton knappnålar falla.
Spelat spel sen Lode Runner var det nya heta...

12
Skriv svar