Gameplay-premiär – se TRE filmer från Half-Life: Alyx

Medlem
Skrivet av Dumledanco:

Du får förlåta mig men det du listar är ytliga likheter och det jag ursprungligen påstod vad att det gameplay mässigt inte alls är likt dom gamla. Och det håller jag fast vid. Likaså håller jag fast vid att man lite humoristiskt kan kalla det för en railshooter.

Du kan inte komma ifrån att från det jag ser här (likt många VR skjut spel) så är du relativt stationär och står och skjuter grejer som staplar mot dig. Sett till banorna så ser jag många tajta korridorer och små fyrkantiga arenor. Så här såg det inte ut i dom gamla Half Life och man var väldigt rörlig av sig.

Jag påstår att man skulle kunna visa en sektion ifrån Half Life 2 utan headcrabs och andra uppenbara grejer och ett fan av ettan skulle ända kunna kolla på det och förstå att det är Half Life baserat på gameplayet. Ta bort uppenbara markörer ifrån detta så tvekar jag på att ett fan av ettan och tvåan skulle kunna göra kopplingen och därför säger jag att detta gameplay-mässigt är något helt annat.

Det är något annat och vem vet det kanske gör något rätt men som ett fan av tidigare half life så tycker jag inte att det är intressant.

Ja med tanke på att spelet är det första HL i VR så ja, gameplay skiljer ju en del.
Att påstå att VR-shooters är likt Railshooters är fel imo. Visst det finns den kategorin också som mer eller mindre är Railshooters eller nån form av hybrid.
Till skillnad från tidigare HL som är FPS så spelas inte VR-shooters på samma sätt, all rörelse är ju mer verklighetstrogen, allt du gör måste du göra själv, som skjuta, ladda, säkra mm. Det är inte bara trycka på en knapp.
Man står heller inte still och väntar på att fiender ska stapla mot en, men det kanske ser så ut i dom här filmerna dom visar upp men det är verkligen ingen "standard" i VR-shooters.
Och sen upplevelsen i headsetet och en "demo" på plattskärm är helt olika upplevelser.
Sån enkel sak som att rota bland skräp för att hitta ett ammo-clip är ju en helt meningslös sak som kan "klickar sig förbi med musen" i ett plattskärms-spel men kan ge en väldigt inlevelse i VR då man får göra allt själv.

Jag är inte orolig att Valve misslyckas med half-life känslan.
I spelet Boneworks så fick jag väldig "Half life / Portal" känsla och det enbart för att utvecklarna hade nån form av samarbete med Valve att dom skulle demonstrera och utveckla spelet anpassad för deras Index-kontroll innan den släpptes.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Det är inte lätt med datorseende och Oculus har anställt några av de bästa inom computer vision. ASW2.0 har funnits länge nu och Valve har ändå inte kontrat med något som är lika bra.
Jag vet inte vad du menar med upplösning, Index har marginellt högre upplösning men glare på Index ser rätt bedrövlig ut:

https://preview.redd.it/bybg1j4rvb731.jpg?width=2560&format=p...

Ett foto på skärmen är ju aldrig en indikation på hur det ser ut när man faktiskt har headsetet på sig. Min polare har aldrig klagat på glare men jag kan ju höra honom. Vet att han har kört Vive Pro och nu har han index.
Min PG279Q skärm ser ut som skräp med världens background bleed om jag fotograferar den. Kontra verkligheten där den är utmärkt.
"As soon as bright text encounters a dark background, you can see these disturbing effects, they are at least as bad as Vive Pro. However in many games and bright only scenes you do not notice this."
Och man märker ju tydligen endast detta i detta scenario. Annars så säger ju recensionen du tagit bilden ifrån att det är "My new king of virtual reality"

Skrivet av Molotov:

Den höga uppdateringsfrekvensen har du bara nytta av om datorn verkligen klarar av att trycka ut dom där höga FPS som är väldigt krävande i VR.
Jag har 2 headset hemma ett med 90hz och Quest med 72Hz kan ärligt inte säga att jag märker av nån praktisk skillnad när jag spelar.
Finger tracking är trevligt ja, men utan att ha provat själv så har jag läst att det bara är fördel i spel som stödjer det. (Alla nya spel och kommande bör väll göra det?)
Om vi bortser från Rift S som är om man ska köpa nytt bäst bang for the buck man kan få PCVR idag för under halva index pris så skulle jag enda rekomenderar Quest.
Det är samma pris men man måste köpa till Link-kabeln för att köra PC (går även trådlöst)
Men Quest med sitt trådlösa upplägg har visat sig vara ett vinnande koncept då det visat sig i undersökningar/analyzering av användarna att man är mer benägna att verkligen spela VR mer frekvent.
det finns liksom inget praktiskt "hinder" med inkoppling, konfiguration osv. Det är bara sätta headsetet på skallen och köra.

Är inte så insatt i VR och dess prestandakrav för att vara helt ärlig. Förutom faktumet att det lär krävas en saftig dator för att driva det i hög FPS.
Jag kör 9700K på 5GHz med ett 2080ti, ingen aning om hur väl det driver t.ex. DCS eller half life Alyx.
Och ja fingertracking är jävligt nice från vad min polare säger. Och jag är ändå inte direkt intresserad av VR spel som inte är shooters.
Så skulle jag någonsin köpa VR är det för nästa generations spel. Där alla bör stödja fingertracking. VR handskar börjar ju också göra entré för spel som t.ex. DCS.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ett foto på skärmen är ju aldrig en indikation på hur det ser ut när man faktiskt har headsetet på sig. Min polare har aldrig klagat på glare men jag kan ju höra honom. Vet att han har kört Vive Pro och nu har han index.
Min PG279Q skärm ser ut som skräp med världens background bleed om jag fotograferar den. Kontra verkligheten där den är utmärkt.
Är inte så insatt i VR och dess prestandakrav för att vara helt ärlig. Förutom faktumet att det lär krävas en saftig dator för att driva det i hög FPS.
Jag kör 9700K på 5GHz med ett 2080ti, ingen aning om hur väl det driver t.ex. DCS eller half life Alyx.
Och ja fingertracking är jävligt nice från vad min polare säger. Och jag är ändå inte direkt intresserad av VR spel som inte är shooters.
Så skulle jag någonsin köpa VR är det för nästa generations spel. Där alla bör stödja fingertracking. VR handskar börjar ju också göra entré för spel som t.ex. DCS.

Jag tror din dator skulle passa VR ganska bra
RTX-serien av grafikkort har även en funktion som gör att man kan köra supersampling endast i "sweetspot" i VR. Det sparar prestanda ist för att köra supersampling i hela syndfältet.

Ang kontroller, alla kontroller har finger-tracking, det är bara att index trackar alla fingrar individuellt.
Oculus tex trackar ju tumme, pekfinger (avtryckare) och sen långfinger, ringfinger lillfinger (Grip).
Kontrollen reagerar om du bara sätter fingret på tex avtryckaren på kontrollen så ser man i spelet att man lägger fingret mot avtryckaren. lika så med tummen och "grip".

Men som sagt, vill man visa "FU" i VR så är det index kontrollen som gäller


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av loerk:

Ett foto på skärmen är ju aldrig en indikation på hur det ser ut när man faktiskt har headsetet på sig. Min polare har aldrig klagat på glare men jag kan ju höra honom. Vet att han har kört Vive Pro och nu har han index.
Min PG279Q skärm ser ut som skräp med världens background bleed om jag fotograferar den. Kontra verkligheten där den är utmärkt.
"As soon as bright text encounters a dark background, you can see these disturbing effects, they are at least as bad as Vive Pro. However in many games and bright only scenes you do not notice this."
Och man märker ju tydligen endast detta i detta scenario. Annars så säger ju recensionen du tagit bilden ifrån att det är "My new king of virtual reality"
Är inte så insatt i VR och dess prestandakrav för att vara helt ärlig. Förutom faktumet att det lär krävas en saftig dator för att driva det i hög FPS.
Jag kör 9700K på 5GHz med ett 2080ti, ingen aning om hur väl det driver t.ex. DCS eller half life Alyx.
Och ja fingertracking är jävligt nice från vad min polare säger. Och jag är ändå inte direkt intresserad av VR spel som inte är shooters.
Så skulle jag någonsin köpa VR är det för nästa generations spel. Där alla bör stödja fingertracking. VR handskar börjar ju också göra entré för spel som t.ex. DCS.

Foton kan absolut ljuga, men en snabb googling på Valve Index Glare visar att den upplevs som horribelt hög för flertalet användare. Och det är inte jätteförvånande eftersom glare kan bli värre när ögonen hamnar nära linserna, vilket är exakt vad Index är designad för

123
Skriv svar