Vi måste sluta behandla spel som mjölk med utgånget bäst-före-datum

Robot
Vi måste sluta behandla spel som mjölk med utgånget bäst-före-datum

Spelmediets framåthets lämnar spelkulturhistorian i kölvattnet.

#hype, #retro


Medlem

Bilden på quake vill jag ha i mitt vardagsrum!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Känns som att tex Microsoft försöker ändra på den bilden med sitt game pass som exempel, oftast är vi människor rädd för att ”kasta pengarna i sjön” vad gäller spel men med liknande tjänster ökar möjligheterna att man upptäcker något ny/gammalt som man kanske tycker inte var så dumt ändå 😊

It's not a lake, it's an ocean

"Why would anybody play this?"

Själv ser jag bakåtkompatibilitet och nyutgivningar av äldre spel som en form av kulturvård. Det finns så oerhört mycket spelvärt från äldre generationer att man skulle kunna ignorera alla nya spel och bara köra retro under lång tid.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Man uppskattar ju Microsoft och vad de gör med Xboxet just nu. Spelar för tillfället Red Dead Redemption 1 på mitt XSX tack vare deras BC program. Fantastiskt spel.

Fö. ser det ut som att dom inom någon enstaka dag kommer att släppa en till våg av nya FPS-boost. Ryktas om uppemot 70 spel som så får sig en redig boost. Håller själv tummarna för AC Origins/Odyssey.

Fragtjuv

Väldigt bra krönika och visst känner jag igen mig i mycket!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Det här är också en anledning till att jag allt sedan 90talet köper fysiskt så långt det går och undviker streaming tjänster för spel så som Gamepass och PSnow.

Skall man ta sin tid och avnjuta spel så kommer man bygga backlogg och det tar tid att beta av en sådan, men det är ändå ett angenämt problem att ha. Man har aldrig tråkigt för det finns alltid något att spela. Speciellt om man försöker spela klart spel och inte bara ta en tugga för att sedan hasta iväg till "next big thing". Det finns "storspel" som är år gamla som jag inte hunnit med ännu, och det är inga problem. Jag spelar för min egen njutning och nöje, inte för att snacka spel med polarna. Så jag behöver inte känna av den där stressen eller det där grupptrycket som också finns när folk vill "hänga med i tiden". Jag har inte utvecklat den där sjukdomen som går runt nu för tiden där stressade gamers önskar kortare och kortare spel (till fullpris) för att de inte hinner hänga med.

Streamingtjänster är problematiska för spel av samma anledning som de är det för film och TVserier. För film och TVserier så hittar du inte klassiker eller nischade filmer eller serier på streamingtjänster. När streamingtjänster nu mer och mer blir content creators som med sina egna resurser betalar för film och serier som produceras så satsas det inte på nischad film eller nischade serier. Allt hänger ihop med vad statistiken visat har genererat mest tittare. Dvs vad som är mest mainstream. Mer tittare = mer pengar, även när det gäller streamingtjänster då dessa dussin produktioner håller igång folks prenumerationer. Så profit maximering. Det håller tillbaka innovation och fostrar tittare i en mycket begränsad fåra av vad film och Tv serier är. Man vet trots allt bara om det man upplevt.

Detsamma gäller Streamingtjänster för spel. Det driver spelare och nyproduktion mot mainstream spel och trycker tillbaka nischade spel samt innovation. Nya generationer av spelare fostras in i en begränsad fåra av vad spel är.

För film så har det nu kommit en streamingtjänst som heter Cultpix https://variety.com/2021/streaming/global/classic-cult-film-s... som försöker fånga upp klassiker som inte ses som nog lukrativa av streamingtjänsterna för att visa. Det kan hända att GoG utvecklar något liknande för spel om de fixar en streamingtjänst. Men inget av detta kan fixa problemet i att pengar till nyproduktion mer och mer styrs mot mainstream och viljan att ta risk för att satsa på innovativt och nischat inte är stor.

Njut av spel å stress int

Medlem

Jättebra skrivit. Finns otroligt mängder av spel som jag gärna vill spela igen, men som helt enkelt inte går att få igång på modern hårdvara.
Det andra problemet är att vissa spel faktiskt ser skit ut på modern hårdvara på grund av hur upskalning nuförtiden hanteras, samt att grafiken har designats för just CRT skärmar med interlacing osv.

Medlem

Mycket mysig lördagsmorgonläsning som kittlar nostalginerven 😊

Redaktör
Ponny

Bakåtkompatibilitet är ett omständligt, men vackert ord.


signatur

En Bamseponny av folket

KoP
Medlem

Själv behandlar jag spel som film eller böcker. Ser inget konstigt i att då och då dra av en gammal klassisk film ifrån 60, 70 elr. 80-talet. Likadant med spel. Ett spel blir inte automatisk skräp eller skit bara för att det har 20, 30 eller närmare 40 år på nacken.

Skulle nog påstå att jag idag spenderar 40% utav min speltid med att spela något gammalt C64 elr Amiga spel och 60% något nyare spel.

Väl skrivet. Majoriteten av spelen jag spelar är runt 10 år gamla och det blir ibland 20 år gamla spel. Men det är mest för att det är bekväma klassiker för mig, det är sällan jag testar "gamla" spel för första gången. Jag kanske borde tänka om gällande det. Även om utvecklingen inte går lika fort längre så var det många quality of life uppgraderingar mellan 2000 och 2009 som jag tror jag hade saknat om jag testade äldre spel nu.

Medlem

Yes, än en gång är det fördelar för piraterna. Att spel som Riddick försvinner är förkastligt men ISO:n lever säkerligen kvar på olika trackers för den som vill spela det.
Vi skulle behövt någon slags open source tracker där man måste typ betala för att lägga upp spel och ladda ned dem.

Med det sagt så är det extremt sällan jag spelar någon som är äldre än 5 år skulle jag säga. Då får det vara något riktigt speciellt.

Skrivet av bond12:

Känns som att tex Microsoft försöker ändra på den bilden med sitt game pass som exempel, oftast är vi människor rädd för att ”kasta pengarna i sjön” vad gäller spel men med liknande tjänster ökar möjligheterna att man upptäcker något ny/gammalt som man kanske tycker inte var så dumt ändå 😊

Problemet är att spel kommer att försvinna från tjänsten.

Personligen ser jag spel numera som slit och släng produkter. Kul i stunden men inget jag förväntar mig kunna spela om 10-20 år. Min xbox och xbox 360 slutade fungera för länge sedan, spel idag som kräver internetuppkoppling kommer vara helt ospelbara om bara några år när servrarna stängs ner, licenser går ut för t ex musik så att spelet slutar säljas etc. Tyvärr så är det ju bara crackade spel som överlever detta. Personligen tycker jag att spel som kräver t ex DRM, uppkoppling osv borde patchas bort efter 2-3 år när det inte säljer längre och är crackat sedan länge. Då finns det åtminstone någon chans att spelet går att lira (lagligt) om 20 år.

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Bakåtkompatibilitet är ett omständligt, men vackert ord.

Man får alltid köra stavningskontroll på det så att det blir rätt.

Skribent
Skrivet av KoP:

Själv behandlar jag spel som film eller böcker. Ser inget konstigt i att då och då dra av en gammal klassisk film ifrån 60, 70 elr. 80-talet. Likadant med spel. Ett spel blir inte automatisk skräp eller skit bara för att det har 20, 30 eller närmare 40 år på nacken.

Skulle nog påstå att jag idag spenderar 40% utav min speltid med att spela något gammalt C64 elr Amiga spel och 60% något nyare spel.

Samma här. Men det är nog många som tvekar mer inför gamla spel än gammal film eller musik. Jag spelar mycket retro.

Skribent
Skrivet av joelthor100:

Väldigt bra krönika och visst känner jag igen mig i mycket!

Skrivet av Alexraptor:

Jättebra skrivit. Finns otroligt mängder av spel som jag gärna vill spela igen, men som helt enkelt inte går att få igång på modern hårdvara.
Det andra problemet är att vissa spel faktiskt ser skit ut på modern hårdvara på grund av hur upskalning nuförtiden hanteras, samt att grafiken har designats för just CRT skärmar med interlacing osv.

Skrivet av ChalleT:

Mycket mysig lördagsmorgonläsning som kittlar nostalginerven 😊

Tack så mycket!

Medlem

Ljudteknik perfekterades för väldigt länge sedan. Rörlig bild har fortsatt utvecklas längre framåt i tiden, men uppnådde ett oerhört fullgott stadium för mycket länge sen det också. Spel i 3D är nånting helt annat som i väldigt modern tid har gått igenom embryoniska stadium. Så vad gäller det så är det inte så konstigt om folk anser att nåt är mossigt. Jag tycker själv att 8-bit och SNES känns mindre förlegade än N64 och PS1 generellt, eftersom de liksom hade landat helt och hållet i 2D medan N64 och PS1 kämpade med tidiga monstrositeter till 3D.

ELF
Medlem

Jag tror det största problemet är att det släpps så mycket. Det är nog mycket lättare att välja ett nytt spel än ett gammalt om man inte är uppvuxen med de äldre spelen. Men sammtidigt så ser jag en del äldre här som inte förstår varför man skulle vilja spela ett gammalt spel när det finns så många nya. (Man spelar det man tycker verkar bra helt enkelt)

Att spel försvinner är också ett stort problem som du nämner. Det är verkligen tråkigt att det skrevs (troligtvis fortfarande skrivs) avtal på ett sådant sätt att det i framtiden inte skulle gå att sälja pga att rättigheterna till vissa delar i spelet har gått ut, även om du är huvudägaren till spelet.
Det är också riktigt tråkigt när spel aldrig har sålts digitalt och dessutom har flugit under radarn så de är intill omöjliga att få tag på.
Chasm: The Rift [Youtube] är ett äldre spel som inte går att få tag på digitalt (lagligt).

Gällande kompatibiliteten för spel som inte har fått sig en uppdaterad nyutgåva...
Hoppas det någon gång kan komma en spelorienterad vm mjukvara eller om Microsoft kan fixa något officiellt stöd i Windows (vm?).
För hur man än vrider och vänder på det om man vill få 60fps eller mer beroende på titel så måste man ha flera datorer.
Jag skulle kunna köra XP virtuellt med gpu passthrough med ett äldre grafikkort i nuvarande datorn då det finns pci-e kort med xp stöd. Har dock bara stött på ett enda spel som verkligen kräver xp för att fungera och det körs ändå bara i 30 fps. Så passthrough är overkill för xp för min del. Men för att köra passthrough för Win98 så krävs även ett äldre moderkort med pci, inte bara äldre gpu.

TLDR;
Oldschool gaming är jobbigt....


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

NuZ
Testpilot

Mycket väl skrivet! Spelar ofta äldre spel och den snyggaste grafiken för mig är retrodoftande pixlar osv. The last night trailern t.ex. är absolut det snyggaste jag sett. Gameplay var oftast roligare förr också tycker jag. Som Duke nukem 2 eller för den delen 3D


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det här är också en anledning till att jag allt sedan 90talet köper fysiskt så långt det går och undviker streaming tjänster för spel så som Gamepass och PSnow.

Skall man ta sin tid och avnjuta spel så kommer man bygga backlogg och det tar tid att beta av en sådan, men det är ändå ett angenämt problem att ha. Man har aldrig tråkigt för det finns alltid något att spela. Speciellt om man försöker spela klart spel och inte bara ta en tugga för att sedan hasta iväg till "next big thing". Det finns "storspel" som är år gamla som jag inte hunnit med ännu, och det är inga problem. Jag spelar för min egen njutning och nöje, inte för att snacka spel med polarna. Så jag behöver inte känna av den där stressen eller det där grupptrycket som också finns när folk vill "hänga med i tiden". Jag har inte utvecklat den där sjukdomen som går runt nu för tiden där stressade gamers önskar kortare och kortare spel (till fullpris) för att de inte hinner hänga med.

Streamingtjänster är problematiska för spel av samma anledning som de är det för film och TVserier. För film och TVserier så hittar du inte klassiker eller nischade filmer eller serier på streamingtjänster. När streamingtjänster nu mer och mer blir content creators som med sina egna resurser betalar för film och serier som produceras så satsas det inte på nischad film eller nischade serier. Allt hänger ihop med vad statistiken visat har genererat mest tittare. Dvs vad som är mest mainstream. Mer tittare = mer pengar, även när det gäller streamingtjänster då dessa dussin produktioner håller igång folks prenumerationer. Så profit maximering. Det håller tillbaka innovation och fostrar tittare i en mycket begränsad fåra av vad film och Tv serier är. Man vet trots allt bara om det man upplevt.

Detsamma gäller Streamingtjänster för spel. Det driver spelare och nyproduktion mot mainstream spel och trycker tillbaka nischade spel samt innovation. Nya generationer av spelare fostras in i en begränsad fåra av vad spel är.

För film så har det nu kommit en streamingtjänst som heter Cultpix https://variety.com/2021/streaming/global/classic-cult-film-s... som försöker fånga upp klassiker som inte ses som nog lukrativa av streamingtjänsterna för att visa. Det kan hända att GoG utvecklar något liknande för spel om de fixar en streamingtjänst. Men inget av detta kan fixa problemet i att pengar till nyproduktion mer och mer styrs mot mainstream och viljan att ta risk för att satsa på innovativt och nischat inte är stor.

Njut av spel å stress int

Vad har Cultpix som inte Mubi (den bästa streamingtjänsten) eller Criterion inte har?

Medlem

Mina spelköp har minskat markant de senaste åren, inte för att spelsuget har minskat, utan för att jag ofta kommer tillbaka äldre titlar som jag älskar att spela om och om igen.


signatur

Metal is best served heavy.

Skribent
Skrivet av Witchfinder:

Ljudteknik perfekterades för väldigt länge sedan. Rörlig bild har fortsatt utvecklas längre framåt i tiden, men uppnådde ett oerhört fullgott stadium för mycket länge sen det också. Spel i 3D är nånting helt annat som i väldigt modern tid har gått igenom embryoniska stadium. Så vad gäller det så är det inte så konstigt om folk anser att nåt är mossigt. Jag tycker själv att 8-bit och SNES känns mindre förlegade än N64 och PS1 generellt, eftersom de liksom hade landat helt och hållet i 2D medan N64 och PS1 kämpade med tidiga monstrositeter till 3D.

Ja, det går inte att komma ifrån att många tycker att tidiga 3D-spel är svåra att återvända till idag. Liksom till tidiga rollspel från början av 80-talet, och så vidare. Jag tycker också att 3D-spel från PS1- och N64-eran ofta är svårspelade idag (med vissa lysande undantag). Men jag vill gärna att så mycket ska vara tillgängligt ändå, av spelhistoriska skäl.

Skribent
Skrivet av ELF:

Jag tror det största problemet är att det släpps så mycket. Det är nog mycket lättare att välja ett nytt spel än ett gammalt om man inte är uppvuxen med de äldre spelen. Men sammtidigt så ser jag en del äldre här som inte förstår varför man skulle vilja spela ett gammalt spel när det finns så många nya. (Man spelar det man tycker verkar bra helt enkelt)

Att spel försvinner är också ett stort problem som du nämner. Det är verkligen tråkigt att det skrevs (troligtvis fortfarande skrivs) avtal på ett sådant sätt att det i framtiden inte skulle gå att sälja pga att rättigheterna till vissa delar i spelet har gått ut, även om du är huvudägaren till spelet.
Det är också riktigt tråkigt när spel aldrig har sålts digitalt och dessutom har flugit under radarn så de är intill omöjliga att få tag på.
Chasm: The Rift [Youtube] är ett äldre spel som inte går att få tag på digitalt (lagligt).

Gällande kompatibiliteten för spel som inte har fått sig en uppdaterad nyutgåva...
Hoppas det någon gång kan komma en spelorienterad vm mjukvara eller om Microsoft kan fixa något officiellt stöd i Windows (vm?).
För hur man än vrider och vänder på det om man vill få 60fps eller mer beroende på titel så måste man ha flera datorer.
Jag skulle kunna köra XP virtuellt med gpu passthrough med ett äldre grafikkort i nuvarande datorn då det finns pci-e kort med xp stöd. Har dock bara stött på ett enda spel som verkligen kräver xp för att fungera och det körs ändå bara i 30 fps. Så passthrough är overkill för xp för min del. Men för att köra passthrough för Win98 så krävs även ett äldre moderkort med pci, inte bara äldre gpu.

TLDR;
Oldschool gaming är jobbigt....

Japp. Jag håller faktiskt på med en hel serie texter på annat håll, om spel som inte går att få tag på längre. Jag ser det som att jag drar mitt strå till stacken och testar och skriver om de här spelen som dels är luriga att få tag på lagligt, och dels ofta svåra att få att funka ordentligt.

Medlem

Grymt fin läsning Jocke! Personligen är jag sinnessjukt kåt på ny grafik. Önskar att jag inte var det men tyvärr är det så. Vill ha den senaste nya grafiken i spel. Har problem att lira spel från PlayStation 3/Xbox 360 eran till och med. Undantaget är GTA 4 från 2008 som jag rankar som världens bästa spel genom tiderna. Gammal grafik på konsolerna men körkänslan och fysiken gör det än idag askul att lira. Har dock spelet till Steam även dit jag slipper lira i 720p o kan köra i 1080p. Även några plattformsspel som Ratchet & Clank och Sly Cooper kan liras fortfarande på den gamla generationen.

Skulle verkligen inte kunna lira spel från 90-talet då tekniken känns och ser antik ut. Jag lirar ju inga 2D spel längre sedan 3D världarna slog igenom i spelbranschen. Sedan har de gamla 3D spelen tyvärr åldrats otroligt kasst.
Tycker iaf det är kanonbra av MicroSoft att satsa på att bevara äldre spel i form av bakåtkompatibilitet på nya konsoler. Önskade att SONY gjorde detta så att jag har möjlighet att lira GTA 4, Ratchet & Clank och Sly Cooper till nya PlayStation konsoler istället för att behöva damma av mitt PlayStation 3. Streamingtjänster av alla slag går helt bort för egen del..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Skribent
Skrivet av CARTMAN:

Grymt fin läsning Jocke! Personligen är jag sinnessjukt kåt på ny grafik. Önskar att jag inte var det men tyvärr är det så. Vill ha den senaste nya grafiken i spel. Har problem att lira spel från PlayStation 3/Xbox 360 eran till och med. Undantaget är GTA 4 från 2008 som jag rankar som världens bästa spel genom tiderna. Gammal grafik på konsolerna men körkänslan och fysiken gör det än idag askul att lira. Har dock spelet till Steam även dit jag slipper lira i 720p o kan köra i 1080p. Även några plattformsspel som Ratchet & Clank och Sly Cooper kan liras fortfarande på den gamla generationen.

Skulle verkligen inte kunna lira spel från 90-talet då tekniken känns och ser antik ut. Jag lirar ju inga 2D spel längre sedan 3D världarna slog igenom i spelbranschen. Sedan har de gamla 3D spelen tyvärr åldrats otroligt kasst.
Tycker iaf det är kanonbra av MicroSoft att satsa på att bevara äldre spel i form av bakåtkompatibilitet på nya konsoler. Önskade att SONY gjorde detta så att jag har möjlighet att lira GTA 4, Ratchet & Clank och Sly Cooper till nya PlayStation konsoler istället för att behöva damma av mitt PlayStation 3. Streamingtjänster av alla slag går helt bort för egen del..

Vi är alla olika, ju. Och det är faktiskt inget fel med att vara intresserad av nyaste tekniken (och grafiken). Det jag syftar på i texten är mer branschen och mediet som helhet, snarare än att varenda enskild spelare måste vara het på antika spel

Medlem

Jag har spelat klart final fantasy 9 (1998), Star wars uncharted (2007) och nu inne på bio schock (2007) .
Samtliga under detta år. Dom kostar väl 25kr styck och är bra spel.
Lägga 400-500kr för ett spel känns sådär.
Jobbar och har pengar men det finns sjuuuuuukt många bra spel som massan missar hela tiden och det ökar

Skribent
Skrivet av Kotz:

Jag har spelat klart final fantasy 9 (1998), Star wars uncharted (2007) och nu inne på bio schock (2007) .
Samtliga under detta år. Dom kostar väl 25kr styck och är bra spel.
Lägga 400-500kr för ett spel känns sådär.
Jobbar och har pengar men det finns sjuuuuuukt många bra spel som massan missar hela tiden och det ökar

Ja, det är ytterligare ett argument för att spela äldre spel. Det är ofta svinbilligt. Kan så klart bli raka motsatsen om man letar ovanliga fysiska exemplar av gamla spel, men det är ett ämne som nog kräver en helt egen krönika.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Joakim Kilman:

Ja, det är ytterligare ett argument för att spela äldre spel. Det är ofta svinbilligt. Kan så klart bli raka motsatsen om man letar ovanliga fysiska exemplar av gamla spel, men det är ett ämne som nog kräver en helt egen krönika.

Ja, lite tråkigt är det ju att priset på vissa äldre och ofta inte så märkvärdiga spel har skjutit i höjden. Spelsamlandet har blivit poppis. Jag skulle gärna vilja spela Burning Rangers till Saturn, exempelvis. Men då får jag punga ut med över 2000 kr. Jag kommer nog köpa det ändå vad det lider, men det kommer svida. Även Gamecube börjar bli dyr att samla till.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Ambassadör
Xbox

Väldigt trevlig läsning detta!

Bakåtkompatibilitet är en viktig del av spelbevarandet och på den fronten rör det sig i alla fall i rätt riktning. På Xbox spelar jag spel från hela den plattformens historia, och mer kommer det bli. Xbox BC-team, som just nu håller på att uppgradera massor av äldre spel med FPS Boost, har utlovat ännu fler gamla spel från Xbox 360 och OG Xbox som görs tillgängliga via bakåtkompatibilitet senare i år.

Svårare är det ju med licensfrågor, det är ju inte alltid det går att lösa sådant.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag minns att det var svårare att ta till sig äldre spel när man började spela som barn men sedan dess har jag egentligen aldrig kastat mina spel åt sidan. Alla titlar i min topp 3 är fortfarande från 90-talet. Dock kan det faktum att min favoritgenre är äventyrsspel ha något med saken att göra. Då berättelsen och pusslen står i fokus kan spelen nästan fungera minst lika bra med stillbilder eller enbart text. Att flest spel i genren släpptes för 30 år sedan hjälper också.

123
Skriv svar