Över 30 spel lämnar Playstation Plus i maj, däribland Spider-Man

Robot
Över 30 spel lämnar Playstation Plus i maj, däribland Spider-Man
Medlem

Det är lugnt, jag antar att de tänker ersätta dem med 30 nya

Medlem

Att ta bort förstapartsspel känns ganska unket.

Medlem
Skrivet av maq777:

Det är lugnt, jag antar att de tänker ersätta dem med 30 nya

De flesta månader tillkommer det betydligt fler spel än vad det försvinner.

Att Spider-Man försvinner är dock lite konstigt. Kan det vara något avtal med Marvel?

Medlem
Skrivet av maq777:

Det är lugnt, jag antar att de tänker ersätta dem med 30 nya

Haha japp och det är ju dessutom inga höjdare som försvinner direkt.

Medlem

Kräv bättre.

Medlem
Skrivet av Margy:

De flesta månader tillkommer det betydligt fler spel än vad det försvinner.

Att Spider-Man försvinner är dock lite konstigt. Kan det vara något avtal med Marvel?

PS4 versionen av spider-man också, PS5 versionen är väl bara tillgänglig genom Ultimate Edition av Miles Morales. Konstigt att Sony inte löst detta ens nu på ett sjystare sätt, kostar 500-850Kr ifall man vill ha PS5 versionen nu, medans Miles ingår i PS Plus.

Medlem

Kanske ska korrigera påståendet "Det talar för att PS Plus, till skillnad från Game Pass dito, inte garanterat behåller förstapartstitlar.", med tanke på att ni tidigare nämnt att "Forza Motorsport 7" lämnat Game Pass etc


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Redaktör
Ponny
Skrivet av matt76:

Kanske ska korrigera påståendet "Det talar för att PS Plus, till skillnad från Game Pass dito, inte garanterat behåller förstapartstitlar.", med tanke på att ni tidigare nämnt att "Forza Motorsport 7" lämnat Game Pass etc

True, rätt ska vara rätt. Skriver om den. I MS-fall har det väl (nästan alltid?) berott på licenser när det handlar om förstapartsspel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Margy:

De flesta månader tillkommer det betydligt fler spel än vad det försvinner.

Att Spider-Man försvinner är dock lite konstigt. Kan det vara något avtal med Marvel?

Måste ha med det att göra. Annars finns det ingen rimlig förklaring.

Skribent
Skrivet av Monk D:

Måste ha med det att göra. Annars finns det ingen rimlig förklaring.

Jag tror också det är licenser likt Quantum Break så det lär väl komma tillbaka senare. Händer ju mycket kring Spiderman också med en ny animerad film och allt det där så licenserna kanske behöver omförhandlas eller något liknande?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror också det är licenser likt Quantum Break så det lär väl komma tillbaka senare. Händer ju mycket kring Spiderman också med en ny animerad film och allt det där så licenserna kanske behöver omförhandlas eller något liknande?

Jag kan tänka mig att Marvel tar en procentsats av intäkterna från försäljningen och för att få erbjuda spelet på en abonnemangstjänst måste Sony betala en extra summa till Marvel för att täcka tappad försäljning.

Nu när de flesta intresserade har spelat det kanske ett nytt liknande avtal kostar mer än det smakar?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Kräv bättre.

Kräv bättre? Som om inte GP gör likadant? Tänk på att Sony knappt har tagit bort några spel på nästan ett år sedan den nya tjänsten infördes. Detta varnade Sony om redan i början att spel skulle rotera ut, det enda märkliga är Spider Man.

Skrivet av Margy:

Jag kan tänka mig att Marvel tar en procentsats av intäkterna från försäljningen och för att få erbjuda spelet på en abonnemangstjänst måste Sony betala en extra summa till Marvel för att täcka tappad försäljning.

Nu när de flesta intresserade har spelat det kanske ett nytt liknande avtal kostar mer än det smakar?

Kan även vara så att de tänker lägga till remastern istället vid ett senare tillfälle inför tvåan. Peter Parkers ansikte är ju annorlunda i remastern och det skulle vara lite konstigt att gå från gammalt till nytt ansikte i tvåan.

Medlem

Om man lägger till dem i sitt bibliotek kan man väl ladda hem dem för alltid om man har psplus aktivt?

Medlem
Skrivet av fooobar:

Om man lägger till dem i sitt bibliotek kan man väl ladda hem dem för alltid om man har psplus aktivt?

Spelen man får med Essential-nivån fungerar så. Spel på högre nivåer försvinner när de tas bort.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Kräv bättre? Som om inte GP gör likadant? Tänk på att Sony knappt har tagit bort några spel på nästan ett år sedan den nya tjänsten infördes. Detta varnade Sony om redan i början att spel skulle rotera ut, det enda märkliga är Spider Man.

Japp, kräv bättre. Nej, det gör inte Xbox. Är det 1a part ska det stanna, tycker jag i alla fall. Du kanske tycker annat. Är det något som Microsoft eller Sony har publicerat kan det vara så att det försvinner, precis som Quantum Break, på grund av licenser som måste förnyas. Precis som Quantum Break.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Japp, kräv bättre. Nej, det gör inte Xbox. Är det 1a part ska det stanna,......

Som tidigare nämnt är det bekräftat, sedan länge, att Xbox gör exakt samma sak, exempelvis deras 1a-part spel Forza Motorsport 7 som togs bort 2021


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Som tidigare nämnt är det bekräftat, sedan länge, att Xbox gör exakt samma sak, exempelvis deras 1a-part spel Forza Motorsport 7 som togs bort 2021

Har du exempel som inte har med licenser att göra? Eller räknar du upp undantag?

Skribent
Skrivet av Margy:

Jag kan tänka mig att Marvel tar en procentsats av intäkterna från försäljningen och för att få erbjuda spelet på en abonnemangstjänst måste Sony betala en extra summa till Marvel för att täcka tappad försäljning.

Nu när de flesta intresserade har spelat det kanske ett nytt liknande avtal kostar mer än det smakar?

Ja precis, jag kan tänka mig att spelet kommer tillbaka där i närheten av när filmen har premiär och sen innan 2an släpps. Men tror som du att licensen kostar nog mer än det smakar för att ha spelet liggande där konstant.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Har du exempel som inte har med licenser att göra? Eller räknar du upp undantag?

Oklart vad det har med ämnet att göra, med tanke på att Spiderman troligen togs bort p.g.a. samma skäl (då Marvel äger spelrättigheterna till Spiderman), men om du är genuint intresserad finns alltid "Google".

Förhoppningsvis förnyar Sony licenserna framöver, så att spelet återkommer till tjänsten innan Spiderman 2 släpps.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Oklart vad det har med ämnet att göra, med tanke på att Spiderman troligen togs bort p.g.a. samma skäl (då Marvel äger spelrättigheterna till Spiderman), men om du är genuint intresserad finns alltid "Google".

Förhoppningsvis förnyar Sony licenserna framöver, så att spelet återkommer till tjänsten innan Spiderman 2 släpps.

När du hävdar saker är det väl inte god sed att be andra googla för att motbevisa dig, men you do you.

Har de bekräftat att det handlar om licenser menar du?

Medlem
Skrivet av matt76:

Som tidigare nämnt är det bekräftat, sedan länge, att Xbox gör exakt samma sak, exempelvis deras 1a-part spel Forza Motorsport 7 som togs bort 2021

Och vet du varför det togs bort? Jag vet.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

När du hävdar saker är det väl inte god sed att be andra googla för att motbevisa dig, men you do you.

Har de bekräftat att det handlar om licenser menar du?

Du får slå upp ordet ”troligen” och se om synonymen till det ordet är ”bekräftat”. Senast jag tittade i SAOL var det inte så, men de kanske har ändrat den 😀

För övrigt tycker jag att det inte spelar någon roll vilket skäl utgivaren har när ett första-part spel tas bort från en tjänst, oavsett om utgivaren är Sony eller MS. Blir inte bättre av att skylla på licenser som legitimt skäl, då dessa kan förnyas om viljan finns. Har dock förståelse att det finns personer som tycker det, men alltid trist att höra när samma personer drar upp det kortet som något bra

Oavsett skäl har de båda tagit bort 1st party spel.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Oklart vad det har med ämnet att göra, med tanke på att Spiderman troligen togs bort p.g.a. samma skäl (då Marvel äger spelrättigheterna till Spiderman), men om du är genuint intresserad finns alltid "Google".

Förhoppningsvis förnyar Sony licenserna framöver, så att spelet återkommer till tjänsten innan Spiderman 2 släpps.

Då jag är kass på att googla och får som svar att sony äger rättigheterna till spiderman så får du gärna länka.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Då jag är kass på att googla och får som svar att sony äger rättigheterna till spiderman så får du gärna länka.

Gärna, här är en bra källa som citerades på Reddit: http://asuselj.org/caught-in-a-web-of-intellectual-property-r... (skriven som en uppsats, med källhänvisningar)


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Och vet du varför det togs bort? Jag vet.

Kontext spelar tydligen ingen som helst roll. Inte heller att bekräfta det man hävdar utan vi får googla vidare...

Och nej, länken visar inte det han påstår heller. Lönlös diskussion.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Kontext spelar tydligen ingen som helst roll. Inte heller att bekräfta det man hävdar utan vi får googla vidare...

Kontexten att det togs bort p.g.a. licens, som även står i länken som citerades, som sagt tidigare är det ett bekvämt skäl att skylla på när faktumet är att spelet i slutändan tagits bort från tjänsten ifråga.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Löjligt att bli upprörd över detta när det är det folk vill ha. Mängder av spel som byts ut då och då och svårt att veta vad man egentligen får av en tjänst. Samma med film.
Tycker Sony ändå visat att bra spel erbjuds länge och att tjänsten är ruskigt prisvärd.

Medlem
Skrivet av matt76:

Kontexten att det togs bort p.g.a. licens, som även står i länken som citerades, som sagt tidigare är det ett bekvämt skäl att skylla på när faktumet är att spelet i slutändan tagits bort från tjänsten ifråga.

Så himla märkligt att ens göra en grej av varför ett spel tas bort. Det kvittar liksom, spelet är fortfarande borta. Målet är väl att försöka få fram att det ena företaget är fint och snällt medans det andra är fult och ondskefullt. Haha, jag dör lite.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar