Steam Families låter dig dela spel med hela familjen

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Med tre barn som alla spelar så känns detta ruggigt bra. Har själv 1400+ titlar så att köpa flera titlar flera gånger har känts så onödigt.
Hoppas det går live inom kort! ❤️

Att slå på betan är typ 3 klick
Fungerar riktigt bra redan nu

Medlem
Skrivet av Krejsy:

Separata konton är det som gäller för detta, men båda kommer åt samma bibliotek, satte upp detta för frugan och ungarna igår, fungerar precis som jag önskat att den tidigare lösningen fungerat, som inte bara var begränsad med konton, men också antal enheter.

Ja det är lite irriterande om jag håller på att ladda hem och installera ett spel på min dator så kan jag inte spela på min Steam deck under tiden om jag inte stänger av wifi på decken.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Testpilot
Skrivet av ZF:

Kommer garanterat bli spel som är undantagna av endera anledning framöver.

Särskilt som detta är en retroaktiv förändring som kanske inte alla gått med på.

Saxat från Steam's egna pressmeddelande;

"A game's developer controls whether a game is eligible for sharing with Steam Families. All developer settings for the previous Steam Family Sharing feature are being brought forward to Steam Families. So, if a game is currently eligible for Family Sharing, it will remain so in the new system unless the developer chooses to opt-out later."

Kort sagt, om inte utgivaren eller utvecklaren aktivt går igenom hela sin katalog när denna funktion rullar ut fullskaligt (utanför betan), då lär de flesta titlarna gå att köra vidare på som vanligt. Som exempel är det 30 st. av närmare 900 st. titlar jag inte kan dela med den nya familje-funktionen, samtliga har varit titlar som inte gick med gamla systemet.

Det kommer säkerligen försvinna fler spel över tid, men överlag tror jag inte många kommer att plocka bort sina titlar från denna funktion. Misstänker att allt kommer ned till hur hårda Steam blir kring att forcera riktlinjerna, alltså hur hårt de går in för att stoppa familjedelning för uppenbara icke-familjer.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

12
Skriv svar