Tre wow och ett wtf från Switch 2 Nintendo Direct
Jag jobbbade hemma idag. Det innebar att jag hade hela dagen på mig att värma upp inför dagens Nintendo Direct med Nintendomusik i högtalarna, varför hype-mätaren slog i taket strax innan klockan tre.
På det stora hela är jag nöjd med vad som visades. Imponerad, till viss del, över vad Nintendo faktiskt valde att lyfta fram.
Det första wow:et
Det finns några gnällspikar som försöker intala världen att Mario Kart World ser ut precis som sin föregångare. Fullständigt fel, såklart. Det ser alla. Grafiken är kraftigt uppdateras. Funktionerna klart fler. Här bjuds vi dessutom på en öppen värld, flera nya spellägen och möjligheten att glida runt med kompisar utan att tävla. Det ser så där roligt ut som bara Nintendospel kan göra.
Det andra wow:et
Sakurai är tillbaka. Det visade Nintendo tydligt. Inte genom att faktiskt visa upp någonting mer än en kort teaser för Kirby Air Riders. Istället visade de upp Masahiro Sakurai i vita bokstäver och världen jublade. Jag är så klart glad. Sakurai hade en otrolig sejour som lärare på Youtube, men det är spel han ska skapa.
Det tredje wow:et
4K upplösning (1080 bärbart) och 120 bilder (bärbart) i sekunden. Jag bryr mig inte särskilt mycket om konsolen faktiskt kommer upp i de siffrorna i några spel. Det intressanta är att Nintendo väljer att skylta med siffran, det innebär rimligen att de ser potentialen för att det sker. Det hade jag inte väntat mig. Ryktena sa det, men det kändes som ett av de där fåtal ryktena som inte visat sig stämma.
Det stora wtf:et
Någonting säger mig att Nintendo började skissa på sin kamera när Teams och Zoom var de hetaste bolagen på marknaden. Nu försöker de säljs på spelarna idén om att videochatt i VGA-kvalitet är vad vi drömmer om. Jag går såklart på det.
Konsolen är ju vad vi visste sen innan, mer av samma men snäppet bättre.
Hade det inte varit en 1080 skärm utan 720 igen så hade folk skrikit bakut.
Det med 120hz är nog det jag är mest förvånad om, men gissar att prisskillnaden mellan 60hz och 120 är minimal per enhet och därför valde de 120 denna gången, vilket uppskattas.
Frågan är hur många om ens några spel kommer stödja det dock.
Jag har personligen inte gillat Mariokart sen SNES, det är för långsamt jämfört med andra racing spel vilket gör att jag blir uttråkad när jag spelar dem.
Riktig missnöjd med att vi inte fick mer info om Silksong, inte heller glad om att Froms nya spel blir exlusivt.
När det kommer till upplösningen, så måste man tänka på att det inte säger nåt om grafiken i själva spelet. Klart man kan maxa Tetris i 4K 120 fps utan problem. Men det kommer säkert många spel som inte kör 1080p utan lägre upplösnkng och 30 fps, jag menar, så är det ju på Playstation och Xbox. Man försöker pusha grafiken så mycket man kan, ja då blir upplösningen och fps lidande.