Topp 100 med värme i bröstet och spykänsla i munnen
Få saker är så känsliga som topplistor – men vi älskar dem. Fredrik älskar dem.
#krönika, #topp-100, #världens-bästa-spel
Tycker det är både otroligt roligt och lite oroande att en topplista av spel kan röra upp så mycket känslor. Tyckte den var väl värd väntan tills hela kom ut och det var intressant att läsa de små beskrivningarna som varje spel hade.
Håller jag med om hela listan för det? Nää. Alldeles för mycket Sony/Nintendo/Asien-spel i listan för min personliga smak. JRPGs, plattformare och bilspel? Blä.
Men ändå glad att ni gjorde den.
Hur mycket diskussion var det på redaktionen huruvida XXX-bilspel skulle hamna ovanför ZZZ-rpg? Vem fick "ge efter" mest?
Submission is for the weak
Min lista är bättre än din. Det är fel spel på din lista, på min är det rätt spel.
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Tycker det är både otroligt roligt och lite oroande att en topplista av spel kan röra upp så mycket känslor. Tyckte den var väl värd väntan tills hela kom ut och det var intressant att läsa de små beskrivningarna som varje spel hade.
Håller jag med om hela listan för det? Nää. Alldeles för mycket Sony/Nintendo/Asien-spel i listan för min personliga smak. JRPGs, plattformare och bilspel? Blä.
Men ändå glad att ni gjorde den.
Hur mycket diskussion var det på redaktionen huruvida XXX-bilspel skulle hamna ovanför ZZZ-rpg? Vem fick "ge efter" mest?
Den som skrek högst! ... Skämt åsido. Vi diskuterade – i många olika omgångar. Kände oss fram. Testade. När man väger totalt olika spel mot varandra får den berömda magkänslan kliva in. Pong versus PUBG! Men ja, det var en lång process. Många olika steg. Hundratals spel har diskuterats. Sådana som kändes självklara (trodde jag, ja!) föll bort. Det gjorde bitvis ont.
Kul att höra att du uppskattade listan, även om du kanske inte höll med om allt. Det gör ju bevisligen inte jag heller! Men ja, det är fint att det rör upp känslor. Spel är ändå något av det finaste vi har.
En Bamseponny av folket
Det svåra med en så pretentiös lista som en bästa lista ändå är tänker jag mig är ramverket. Principerna för hur vi värderar, relaterar och placerar saker och ting. Ska vi utgå från nostalgi och känslor eller från spelmekanik, story telling osv.
I min värld så innehåller topp 100 listan bara ett spel...
PONG. Allt annat är bara iterationer, kloner och kladdig nostalgi.
Med det sagt så är det med FZ:s topp 100 lista som det är med all bra konst. Det är diskussionen som är det intressanta.
Jag tycker att ni hade en bra, balanserad lista med gammalt och nytt.
Vi har alla vår topplista.
Jag personligen gillar att göra listor.
Jag tror även att Fredrik gör det.
Det går såklart inte att göra en rättvis lista över vad som är bäst.
Det har såklart att göra med tycke och smak och även hur det var då. När man fick uppleva spelet för första gången.
FZs lista blir svår när man även ska ta in hur pass stor betydelse spelet har haft för spelhistorien.
Vad ska man räkna in där?
Pong har naturligtvis en stor betydelse, men det är knappast ett kul eller bra spel idag.
Varför utesluts Space Invaders eller Dragon Quest (1) som har en enorm betydelse för hur spelkulturen utvecklades i Japan och även hur utvecklingen i Japan spreds över världen.
Det är svårt att avgöra vilka spel som har haft betydelse annat än att tänka kulturellt.
En rent historisk lista blir tråkig att läsa. Valet av att ha detta i åtanke när man gör en lista var inget som jag gillar. Roligare att läsa vad redaktionen faktiskt tycker om. Vilka har varit era bästa spelupplevelser?
Hade alla instämt i rangordningen hade engagemanget varit icke-existerande. Det är när det skaver som folk engagerar sig, så även om jag fann listan stundtals fullständigt obegriplig är det på alla sätt och vis mer spännande än om jag hade tyckt det var världens bästa lista.
Skulle själv aldrig kunna sammanställa en liknande lista då mitt humör för stunden är totalt avgörande för vilket av de miljarder spel jag gillar jag skulle placera i toppen av listan.
Alltid kul med listor och de diskussioner som följer! Sitter själv och filar på en personlig "100 bästa spelen någonsin"-lista som förmodligen aldrig kommer lämna textfilen på skrivbordet. Men roligt evighetsprojekt att knåpa på ibland.
Som många är inne på nu... Lite väl många listor nu, många med liknande eller samma tema. Världens bästa spel genom tiderna behöver nog inte utses mer än vad 10:e år eller sisådär. Vi kan inte hålla på och rösta fram Zelda och Mario några ggr per år.
Jag förstår att det är en billig artikel-serie att göra, då den endast bygger på historia, och att den delvis engagerat läsarna.
Men snart börjar man ju bli ganska likgiltig inför resultatet.
Och helt hopplöst att rangordna spel, särskilt 100 st. Är Mario Tennis bättre än Myst, är dessa bättre än Tetris? Är Tetris VR bättre än Tetris? Om en kvart när jag ätit skulle jag rangordna annorlunda... Som sagt hopplöst. Ok om man vill göra sin egen lista, men att enas om en är ganska ointressant.
Enda glädjen är väl att man kan upptäcka ngt nytt bra spel som man missat.
Skoj med listor och uppskattar tiden man lagt ner på att göra denna 100 lista.
Man behöver som läsare inte ta det på blodigt allvar heller, är det 100 personer som gör varsin 100 lista så kommer dom så klart se helt olika ut också.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.