Inlägg av Gazimaluke

Inlägg som Gazimaluke har skrivit i forumet

12

@robbis: Ja, att alla ska ha tillgång till informationen är något jag själv tycker att alla borde sträva efter. Förstår att man vill tjäna en slant och böcker är väl kul. Men jag tycker det är bättre att kunna korrigera och uppdatera med.
Just nu fixar jag med upplägget på sidorna för spel. https://historyofsunsoft.com/Cho_Wakusei_Senki_Metafight#Rele...
Den här sidan är maxad. Något som nog inte alla spel kommer få. De mest kända spelen kommer såklart att få mest ingående information på sina sidor först.

Skippar att skriva en bok och satsar på en wiki istället. Den finns på historyofsunsoft.com men är just nu i utvecklingsfasen. Skapar upplägg för olika typer av sidor.

Video från Sunsofts osläppta The Terminator till NES

För ett par veckor sen släppte jag en artikel med tillhörande video om Sunsofts The Terminator som till slut släpptes som Journey to Silius till NES. Jag misstänkte att videon skulle ha visst intresse, men 66k visningar hade jag nog inte kunnat fantisera om 😂

https://www.gamingalexandria.com/wp/2019/07/07/terminator-why...

Skrivet av Saarela81:

Ahhh demos. Får en ju att minnas tillbaka till tiden då ett demo var en tredjedel av spelet t.ex Wolfenstein, Doom, Quake, Duke Nukem 3D osv.

Fast de var inte demo. Det var spel som distribuerades after shareware-modellen. Alltså att man släpper en del av spelet gratis och sen kan man skicka efter resten av spelet.

Demos tar nog helt enkelt för mycket tid att göra i en tid där man att vet att konsumentena ändå får veta mycket om ett spel. Det lätta sättet att göra demo verkar vara att sätta en tidsbegränsning. Då slipper man nog göra en avgränsad version av spelet på samma vis som när man måste se till att det bara är en begränsad version. Fast jag tycker ändå att det kommer en del demos nu för tiden. Bara inte i den utsträckning som kanske behövdes i ett internet-löst 90-tal.

Spelhistoria - Att utforska spelens historia

Jag tänkte skriva av mig lite om mitt intresse av och forskande av videospelens historia.
Mitt första minne av att intressera mig för hur spel kommer till och historier kring det är en intervju med Shigeru Miyamoto som gamla svenska tidningen Nintendo-magasinet publicerade.
Det var förmodligen också första gången jag såg en bild på en person som hade utvecklat spel som jag hade spelat. Super Mario Bros och The Legend of Zeldas skapare bara satt där och såg glad ut. Han pratar om hur spel kommer till och sina tankar bakom skapandet.

Där började det. Men det var sparsmakat med utvecklarintervjuer i svensk spelmedia på det tidiga 90-talet. Det var inte som nu när man kan få historien bakom allt från AAA-spel till indiespel genom en snabb sökning i Google.

Faktum är att många av de tidiga generationernas spels historia sakta men säkert håller på att gå förlorad. Dels för att dess skapare är en stadigt åldrande skara som trillar bort en och en. Men också för att det under en lång tid inte har gjorts några större ansträngningar för att söka upp personerna bakom spelen. Anledningen är nog så enkel som att det inte fanns folk i vuxen ålder som brydde sig om att direkt söka upp folk att intervjua om deras arbete. Från 80 och 90-talen kommer därför de flesta intervjuer från olika tidsskrifter. Det var spelmedia som ensamma stod för att intervjua utvecklarna om deras spel. Ett omedvetet bevarandearbete.
Precis som idag handlade det dock allt som oftast om senaste spelen. Sällan gick man in på företagens historia, även om det också förekom. Men spelutvecklarna ville då som nu göra reklam för sina senaste spel.

Nintendos historia och hur deras spel kom till har avslöjats mer under senare år. Framförallt har Nintendos före detta president Satoru Iwata bidragit till detta genom sin intervjuserie Iwata Asks. Där han intervjuar olika utvecklare om nya Nintendo-spel. Men allt som oftast trillar man in på gamla spel och hur dessa legat som grund för senare spel. Överlag är det i väst lättare att hitta intervjuer med engelsktalande utvecklare. Brittiska spelmagasin var redan på 80 och 90-talen relativt bra på att intervjua utvecklare. Lika så amerikanska. Även om det ofta rör sig om ganska ytliga samtal om de då nya spelen.

På senare tid har sidor som Shmuplations och GlitterBerri ansträngt sig för att gräva fram och översätta japanska intervjuer. Detta har öppnat upp ett nytt fönster i den tidiga japanska spelutvecklingen som tidigare har varit stängd för de flesta. En dag kanske Shmuplations har gått igenom sitt 1200+ stora arkiv på oöversatta intervjuer.

Sunsoft of America
David Siller - Skapade Aero the Acro-bat på Sunsoft. Gjorde senare Maximo på PS2 och producerade Crash Bandicoot.

Richard Robbins - Son till coin-op-legenden Joe Robbins som drev Sunsoft of America mellan 1986 och 89 tillsammans med Richard. Richard designade Freedom Force och Fester's Quest på Sunsoft och var senare designer/producent på Desert Strike på EA.

Michael Mendheim - Designade Fester's Quest och Freedom Force med Richard Robbins och skapade sedan Mutant League Football på EA.

Rene Boutin - Producent och designer på Sunsoft of America.

Rita Zimmerer - Först marketing-något men blev till slut vice president på Sunsoft of America. Bland annat ansvarig för att ha skaffar Looney Tunes-licensen.

Dan MacArthur - Producent/designer.

Howard Shere - ledde en intern utvecklingsgrupp var spel aldrig såg dagens ljus. Hade tidigare gjort arkadspelet Xenophobe på Bally.

Patrick Costello - Artist i det interna teamet.

Tony Sherman - Artist i det interna teamet.

Todd Papaleo - Artist i det interna teamet.

Ken Picha - Programmerare i det interna teamet.

Alison Quirion - Marketing assistant

Sunsoft USA
Justin Lucas - Marketing-något

Sunsoft (Japan)
Tomomi Sakai - skapare Gimmick

Yuichi Ueda - gjorde bla Trip World till Game Boy.

Kenji Sada - skapade Blaster Master

Shinichi Seya - ingick i Sunsofts ljudteam och såg till att kompositören Kodakas musik lätt bra. Skapade alla Sunsofts ljuddrivrutiner 1988-1991.

Yoshiaki Iwata - Grafiker på bla Blaster Master, Batman och Gremlins 2.

Shigeki Shimizu - en av Sunsofts nuvarande producenter.

Kiharu Yoshida - en av Sun Electronics första anställda. Grundade Sunsoft-avdelningen.

Michio Okasaka - designer.

Mikio Iwata - designer.

Sunsoft Europe
Massimiliano Sacchi - producent/marketing/design

Hardy Fujiwara - Marketing

Outsiders
Robyn Miller - skapare av Myst.

Todd Mozer - hans far skapade röstsyntesteknologi på 70-talet som Sunsoft använde i arkadspelet Speak & Rescue som var det första spelet med röster(om än riktigt kassa).

Carl-Henrik Skårstedt - programmerare på spelet Daze before Christmas som gjordes av Funcom.

Masashi Kageyama - en något mer sällan använd kompositören. Gimmick bla.

Peter Andrew - programmerade/designade Blaster Master 2

Pete Harrison - programmerade/designade Blaster Master 2

David A Palmer - designade några Looney Tunes-spel åt Sunsoft.

Darren Drabwell - minns inte.

Thomas Brockhage - skapade spelet Logical som Sunsoft publicerade på Game Boy.

Ben Herman - någon marknadsföringsgubbe.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul! Har du haft möjlighet prata med folk som arbetade där?

Folk som arbetade på Sunsoft Japan, Sunsoft of America, Sunsoft USA, och Sunsoft Europe. Folk som jobbar på Sunsoft i Japan nu med. Även 3n del folk som jobbade på studios som gjorde spel på beställning av Sunsoft. 35 intervjuer just nu tror jag.

The History of Sunsoft

Jag har i över 4 år forskat i Sunsofts historia. Så väl hur företaget drevs och människorna bakom det som hur spelen kom till. Jag har istället för den bok jag först tänkte skriva börjat på en wiki. Jag vill att informationen ska vara fri och tillgänglig. Det kommer såklart att ta minst ett par år innan sidan är någorlunda kvalitativ. Jag tänker börja med att skriva om de spela och grejer som är mest betydelsefulla. Möjligen tar jag lite önskemål från publiken.

Fram tills dess pratar jag gärna om Sunsoft med allt och alla. Förra året höll jag en fördrag om Sunsoft på Retrospelsfestivalen.

Att A Link to the Past skulle släppas är väl så rimligt som det kan bli. Det kommer ju med största sannolikhet röra sig om att SNES-spel kommer till Nintendo Online i så fall. Att remake av Link's Awakening är på gång förstår jag inte alls varför det skulle hindra att man släpper en klassiker. Och varför det faktum att 6 år gamla A Link Between Worlds finns till 3DS skulle spela in förstår jag inte heller.

Ja det är väl dags att komma med en uppdatering.
Filmen är typ klar. Imorgon gör jag sista grejerna och renderar. Sedan kommer den upp på lördag(7 juni) 18.00.
Det är cirka 170 minuter Nintendo-historia att titta på. Det tog 16 månader, hoppas ni underhålls

http://Videospelsklubben.se/DokumentNES är adressen ni hittar den på på lördag.

Igår nåde tidslinjen i redigeringsprogrammet 2 h 6 m.

Jag lär se till att ingen missad det Har jobbat allt för länge och hårt för att inte se till det.

Jag har övervägt och bestämt mig för att gå med originalplanen. Det blir alltså hela på en gång till sommaren. Då även i en uppdelad variant för de som känner att de vill se den i omgångar, en liten kompensation.

Skulle ni vilja att den släpptes i två delar? Då skulle del ett kunna komma ganska snart och andra delen till sommaren.

Den kommer att vara klar till sommaren och blir cirka 3 timmar lång. Förutom en massa prat från min del har jag även intervjuat Bergsalas Owe Bergsten och spelsveriges egen Martin Lindell.

Har nog lagt in 500 timmar i projektet nu om jag ska gissa. Antagligen mer. Ett lite för stort hobbyprojekt men nu fick det bli så.

Dokument NES - en film om NES

Jag har under det senaste året jobbat på en liten dokumentärfilm jag kallar Dokument NES som berättar historien om Nintendos väg från spelkortstillverkare till världens största tvspelsproducent och maskinen(Famicom/NES) och personerna som tog dem dit.

Jag kan säga massa om den och hur och varför. Svarar gladerligen på frågor.

Några videos:
Loggan introduceras - http://www.youtube.com/watch?v=EFXvixju9Qw
Bakom kulisserna #1 - http://www.youtube.com/watch?v=0ow-l6e__qA
Bakom kulisserna #2 - http://www.youtube.com/watch?v=5cePGNLphfk

Rösta: Topp 50 bästa spel 2011 edition

Ja då var det dags igen. För andra året i rad kommer jag att genomför en röstning på vilket spel ni tycker är bäst. Fast ni kan vara lite beroende på vilken sida ni läser detta på. Första året hölls röstningen helt på Gamereactor, året efter lade jag i en växel till och bjöd in Loadings medlemmar att rösta. I år lägger jag till FZ.

Regler (SNÄLLA LÄS DETTA!)

Mening är helt enkelt att rösta på era 10 favorit spel och ge dem poäng efter listan nedan. Kopiera listan nedan och byt ut Titel efter varje poäng med spelets titel och skicka detta i ett PM till mig.

Omröstningen kommer att pågå i två månader och spelen ni röstar på måste ha släppts senast 1 juni 2011. Detta mest för att någon inte ska rösta och sedan spela ett bra spel de vill ha med efter och att andra sedan kan rösta på det spelet.

Här är videos från föregående års resultat. Lite av det roliga är att se skillnaden i hur olika spelcommunities röstar.

2009
http://www.gametrailers.com/user-movie/gr-medlemmarnas-toppsp...

2010
http://www.youtube.com/watch?v=OeP-c9W_BwI
http://www.youtube.com/watch?v=NlWSJnDQnUc

Poäng/Titel
12. Titel
10. Titel
8. Titel
7. Titel
6. Titel
5. Titel
4. Titel
3. Titel
2. Titel
1. Titel

Att anordna den här röstningen är lite som att sparka sig själv i pungen, men det är värt besväret efteråt.

12