Inlägg av ZF

Inlägg som ZF har skrivit i forumet

Precis. Med 60 FPS så får man ju vänta i 2 bilder istället på bild 3. Men med 30 så kommer bild 2 redan efter 1 bild.

Skrivet av magma:

Har för mig att detta beror på att man valde att spelen skulle få plats på ett "cartrage" fast hårdvaran i N64 var kapabel till så mycket mera. Jämförelsevis hade PSX cd-skivor där man fick plats med betydligt större mängder data. Detta gjorde att utvecklarna fick kompromissa med bland annat prestandan. Den positiva aspekten var att utvecklarna mer eller mindre tvingades att använda sin kreativitet eftersom de var begränsade.

I ps5 pro fall, om hårdvaruspecifikationerna stämmer, borde man inte kunna ha olika prestandalägen?
Prioritera upplösning eller prestanda, kanske också något mellanläge? Får hoppas Sony få ordning på en motsvarighet till Nvidia DLSS fast till konsol med identisk prestandavinst och kvalitet, då behöver inte hårdvaran klara av native.

Nä, det är främst pga att arkitekturen ger en begränsning för storleken på texturer, vilket är varför de ofta sträcker ut dem att bli suddiga. CD i sig hade alltså inte förbättrat det på N64 alls. Snarare tvärtom eftersom de inte kan bytas ut minne lika effektivt. Ett alternativ vore att dela upp texturer och låta flera täcka en yta istället. Men det kostar såklart också på.

Jo det kommer säkert göras olika körlägen på proversioner av spel med. Och en ytterligare sak som verkar glömmas bort är att även om 10% inte låter så mycket så kan man nog även anta att en PS5 pro kan växla över mer av kraften från CPU till GPU än den vanliga gör. Eftersom den har betydligt mer kapacitet på GPUn oavsett. Så håller sig spel på samma upplösning som de gör på bassystemetanliga maskinen så finns det rimligen möjligheten att de kan hålla FPS låst till 60 även om de svajar under 48 på en pro.

Skrivet av LancelotSwe:

Till deras försvar så var det ju inte fastställt, var väl Joel som gissade.

De flesta rollspel när man har ett stort team att välja mellan men kan bara ha 2-3 kompanjoner med sig. Mest tydligast är det i Mass Effect-serien. Ettan är lite förlåten då man oftast landsätter i Makon och den kanske bara har 2 passagerarplatser (världens sämsta APC i så fall) men i tvåan och trean finns ingen logisk ursäkt varför man bara går in med tre soldater.

"The water makes the electricity! Uhm.. gravity somehow.." -spel-Joel.

Så teorin som framfördes var nog ganska säkert andrahandsuppgifter. För såpass nära överfördes allt karaktären. Men visst, det var rimligen bara den teori han hörde eller fastnade för bland otaliga andra. Inklusive "Not saying the fungi is of alien nature. But it's aliens!"

Den logiska förklaringen kan vara att inte röka hela teamet innan sista uppdraget. Men att risken alltid är samma, eller att ledaren alltid är med oavsett, mja..

Vet inte hur korrekta de fiktiva uppgifterna gällande Makon jag sett är, men den ska kunna ta åtta passagerare. Bara två sitter bekvämt dock.

Den verkar ju onekligen oftast väldigt lätt lastad som den studsar fram för minsta lilla gupp oavsett gravitation. ;D

Skrivet av Popski:

I spelet The Godfather så steg man inom maffian från associate till boss of the bosses. Även när man var det senare så var man tvungen att ränna runt och råna butiksägare och panga på andra gangsters. Tvivlar på att någon maffiaboss över huvud taget beblandat sig med såna saker.

Ja, i ett realistiskt maffiaspel borde ju vinsten rimligen gå mot målet att få samma rondör och position (bakom skrivbordet) som Marlon.

Skrivet av lonian:

Önskar det kom ett riktigt bra kattspel som inte är gjord av indieutvecklare.
Stray såg rätt fint ut men det nådde inte hem hela vägen.

Lejonkungen finns ju på Steam numera..

Annars är det nog som minst stora indieutvecklare som gäller. Fast Cat Quest lär ju inte vara indie länge till.

Bra marknadsföringsläge för en FPS-upplåsning av det första då.

The last of us.

Hur hade de plebforskare som var kvar tänkt sig att ett "vaccin" mot den mest påflugna svamp som existerat skulle kunna utvecklas när inget liknande gjorts för någon annan svamp.

Lustigt nog gör TV-serien det ännu mer långsökt genom att förklara den globala spridningen via spannmål. Vilket i sin tur också är absurt. Hade själva källprodukten, i verkligheten, kunnat vaccineras hade det sparat in många miljarder. Men ändå..

Skrivet av GustavA:

Det är garanterat inte material som gick över budget utan det är planerat från början. En strategi helt enkelt.

Alltså... "Det var ju uppenbarligen poängen." Skulle jag sagt, om det nu uppenbarligen inte var det för dig och ett par till.

Får kanske börja skriva "obs sarkasm eller ironi" på allt sådant hur uppenbart jag än tycker det borde vara.

Å andra sidan så är de det enda som är hållbart för vissa.

Men det kanske är dags att industrin i stort vaknar upp och inser att riskerna med att om och igen försöka bli ett av de få framtida undantagen helt enkelt inte är värda risken.

Att den är lika stor som min andra skärm.

Trodde den där skallen skulle föreställa en.

Kanske bäst att skaffa en ljudmixer så kan du blanda kanaler bäst du vill.

Annars är det nog bara på PS5 att byta till mono i handikappinställningarna och ha lurarna på som en DJ. Nån balanskontroll jar jag inte sett, annat än utanför vissa spel då.

En förlängningskabel för phono med en switch monterad på ena kanalen kanske kan vara värt att pyssla ihop om du verkligen har stort behov av användandet.

Mycket bättre än förväntat, mycket sämre än den borde ha varit.

Produktionen är, med några rätt ögonstickande undantag, hög. Men handlingen håller knappt ihop, och tempot är rejält svajigt.

Skrivet av Rhymst:

Spelade demon och gillade Stellar Blade väldigt mycket men jag tycker att grafiken såg konstig ut? Grumlig på något sätt som var svår att titta på men det kanske är en tv inställning som jag har

Det är nog mest för att merparten av kapaciteten går åt till i första hand figurerna. Var lite samma med Automata.

Miljöerna var ofta på PS2-eran. Och då får det kanske till en del vaselin för att pressa in det längre i samtiden.

Skrivet av BroderTuck:

Intressant spel. Förstår fortfarande inte riktigt vad man gör

Du ska trigga tittare och algoritmer genom att spela in spännade eller tramsigt material typ. En slags YT / spökjägarsimulator.

Lite oklar över om AI är inblandat eller det bara är just mer basal "content match".

Skrivet av GustavA:

Jag förstår tyvärr inte inlägget riktigt. Menar du att de medvetet gör grundspelet sämre för att vi ska köpa den dyrare utgåvan? Det tror jag knappast. Förövrigt så använder Ubisoft exakt samma modell i flera spel. Även ”season pass”. Spelar Avatar nu och det ser likadant ut. Vad jag minns så fick inte det samma svidande kritik. Den har iallafall tystnat nu när spelet har släppts, ett spel som fick väldigt fina betyg dessutom.

Nä, jag menar bokstavligen men med sarkasm att de "råkar" göra saker som är bara aningen för mycket "över budgeten" för att "bjuda på".

Att nästan alla som du säger gör det är själva poängen. Kan alltså knappt en enda utvecklar lyckas att göra ett spel utan att det material som gick över budgeten "behöver en deluxe version"...? Galna tillfälligheter det. Lite som när politiker råkar anställa sina inkompetenta polare fyra gånger och sen när det blir uppenbart att de är det så måste någon betala extra för det med.

Däremot kan jag hålla med om att det blir fånigt när bara vissa får kritik, eller åtminstone extra mycket av den, i stort godtyckligt. Jag sa det själv när DD2 fick smaka högaffel trots att MTX i det fallet inte gjorde spelet mindre komplett. Fick inte mycket medhåll kan sägas.

Så kanske hade det varit bättre om detsamma gjordes i det här spelet. Man känner säkert mer med Solo när det måste grindas solo för betala Jabba. Men den som inte gillar det kunde ju istället betala mutorna till Musse Pigg.

Istället köper man ett för alltid inkomplett spel.

Krympslang eller vulkaniserande tejp på adapterns anslutning kanske.

Fast slarvar man bort adaptern så slarvar man kanske bort headset med adapter nästan lika lätt.

Skrivet av GustavA:

Ett sak många kanske inte tänker på är att alternativet skulle vara ett höjt grundpris. Pengarna måste in och ubisoft har gjort kalkylen att det här är lättare för oss att svälja än att köpa spelet för 999.

Ändå lustigt då hur nästan varenda AAA alltid lyckas hålla ambitionen åtminstone bara pyttelite för hög för att ett spel helt enkelt ska kunna släppas som "ett" spel.

Så det kanske är rimligare att anta att kalkylen görs hur priset ska kunna eskaleras, snarare än spelets omfattning. Rakhyvel etc.

Betala Jabbasoft eller bli nedfryst i frigolit.

Om något nedladdat spel eller DLC till skivspelen finns på, så går det ju alltid att helt enkelt bara låsa kontot istället, så en ny användare kan spela materialet på sitt.

Ok, då var det slut. Det hela ryckte upp sig en bit halvvägs in, och man får vara nöjd med att det åtminstone blev någon slags upplösning redan första säsongen. Det kan inte många serier mäta sig med.

Mycket problem finns dock i både handling och skildring. Även om mycket av det bara är de typiska grekerna det mest dras med. Men värre saker som totalt logiska luckor och deus ex förstör mer.

Som varför i hela behövdes någon grej från en förrymd forskares hjärna för att göra en fusionsreaktor? Hur gav det honom PSI-förmågor? Var det den egentliga meningen? Om inte, varför fanken skulle någon få för sig att gömma det i skallen av alla ställen? Och vad var ens poängen med allt detta, eller att visa det? Ledde absolut ingenstans. Och hur kom alla andra fram till allt detta i vilket fall?

Hur tänkte ingen av de smarta stolpskotten som kom fram till vad nu än svaret på allt detta var på att Botherhood of stolen tech skulle dyka upp som fogden direkt belysningen slogs på?

Tempot är dessutom genomgående otroligt ryckigt i stort. I ena läget är det olidligt utdragna scener om ingenting alls och dialoger vars dramatiska betydelse överspelas genom gapande munnar, i andra så känns det som någon tryckt på skip-knappen från "Looking for dad, again." till "Mission completed: Dad found".

7 radiumfria Nuka Cola av 11.

Skrivet av Joakim Kilman:

Satir är ju i regel politisk på ett eller annat sätt.

Samtidigt i verkligheten: Politik liknar i regel alltmer satir.

Undrar hur många som köpte det första utan att ens veta det var första del av tre.

Skrivet av Dex:

Men har alltid varit nyfiken på var dom här analys firmorna får dessa siffror ifrån, framför allt nu för tiden då så mycket av försäljningen är digitalt och i just detta fallet går det ju endast att få det digitalt från Playstation Store.
Så hur får dom fram sina analyser då? Är det fysiska skivor så kan jag förstå det lite mer då det går kanske mer att spåra osv hur mycket som skickas och så.

Såg att där var någon som skrev att det hade sålt cirka 250 000 fysiska exemplar i Japan den första veckan. Men dom brukar ju säga att digital försäljning står ju för cirka 70-80% nu för tiden och i så fall har det ju sålt i cirka 1 miljon bara den första veckan i Japan och det måste väl vara väldigt bra tycker man?

Det finns alla möjliga varianter. Det funkar inte samma oå alla marknader heller. Men vissa köper ju tex sina uppgifter under NDA, och sen kan de bara säga vissa saker utifrån avvägning från dessa. Investerare vill ju naturligtvis ha siffror på saker, liksom de kanske inte vill att andra får dem, särskilt om siffrorna inte är lysande.

Även det varierar såklart stort mellan både marknader och olika spel. Man får även tänka på att de där 70-80 får tas med en nypa salt överlag då det inkluderar precis allting, från abonnemang till mobilspel som inte ens har fysiska versioner. Det gäller alltså inte per spel. Särskilt inte i det här fallet. Listorna i Japan baseras också helt på rapporter från sålt i butik. Därför ser man tillexempel fortfarande "Nintendo DS: 13 sålda vecka 16". ;D