Inlägg av Effktor
Inlägg som Effktor har skrivit i forumet
Skulle gissa att det rör sig om outsourcing studios för art eller liknande så det borde ju gå att se sig om efter andra studios i andra delar av världen för samma tjänster
Och jag har redan flera gånger sagt att en snabb SSD är bra, men inte så stor fördel som de försöker göra det till. Det är PR och liknande kommer vid varje generation nya konsoler där de försöker framhäva sina fördelar som de bästa. Och jag har inte vad jag kan minnas kallat andra för "dryga" bara för att de har andra åsikter.
Tycker ändå att detta inte är någon "pr hype" från Sony eller Epic. Epic har ju inte mycket att vinna på att hypa upp detta för att sedan om ett år släppa motorn och då få kritik för att det var inte riktigt som dem hade sagt från början. En av personerna bakom tekniken ( Nanite ) har forskat på detta i över tio år så att de skulle handla om bara pr verkar långsökt. Sen så är i princip hela spel-branschen, även vfx och andra branscher där denna teknik kan tänkas användas, ganska överraskade eftersom det i princip är ett paradigm skifte i hur realtids grafik görs och renderas, så ja, jag skulle säga att i nuläget så verkar detta vara ett väldigt stort steg framåt, mer än vi sett de senaste konsol-generationerna. Och ja, mycket av detta verkar ju vara pga en snabb SSD ( och mycket annat). Sen så återstår väl att se vad det bidrar till för resten av spelet som inte är grafik men spännande hur som.
De har redan för länge sedan lagt till den funktionalitet med strömmande av assets i spelet samt automatisk skalning, som Epic skryter om i UE5, för att kunna klämma in så mycket ögongodis och så många objekt som möjligt på dagens konsument datorer.
Det är verkligen inte samma teknik som nu visades i UE5, nu har jag inte spelat Star Citizen men baserat på vad jag sett så använder dem fortfarande "klassiska" 3d modeller i spelet, dvs optimerade i antal polygoner, storlek på texturer, normal maps ut bakade från en high-poly modell, så har det sett ut i rätt många år nu med en del förbättringar så klart.
Vad som visas i UE5 demot är nånting helt nytt (förutsatt att det funkar som dem säger) Du har alltså inte samma begränsningar på antal polygoner, texturminne eller draw calls som det finns i dagens spel. 3d modellerna i demot är extremt högupplösta med 8K texturer och du behöver inte ens använda normal maps pga detaljrikedomen i meshen, det är i princip omöjligt att stoppa in den mängden i dagens spelmotorer och samtidigt ha en hyfsat stabil uppdatering så detta är verkligen något helt nytt.
För att reglerna gäller ALLA företag som säljer digital mjukvara. Tillåter de inte andrahandsförsäljning, tillåter inte EU deras verksamhet. Så det är klart att detta är en väldigt stor grej som sträcker sig långt bortom Steam.
Fördelen med EU i det här fallet är att företagen, med rätta, tvingas ge med sig.
Det kan nog fortfarande innebära förändring. Lagen stipulerar att de får säljas vidare på samma sätt som fysiska produkter – det vill säga att du ska kunna sälja enskilda spel. Vilket inte betyder att de måste tillhandahålla en marknadsplats för begagnat men att användaren enkelt ska kunna häkta loss registrerade koder från sitt konto och ha tillräcklig kontroll över dem för att kunna sälja.
Den franska domstolen öppnar i värsta fall något av en Pandoras ask och som kommer ge överraskande problem längre fram i tiden.
Ja det är ju lite oklart hur allt det där ska funka. För om man kan sälja vidare en steamnyckel för spelet så använder man ju fortfarande steams platform och servrar vilket jag tolkar det som att Steam inte har någon skyldighet att tillhandahålla. Jag tolkar det också som att själva steam-nyckeln inte har nått med spelet att göra egentligen och den är bara något som existerar på steam, alltså behöver inte steam låta dig få ut en nyckel om du vill sälja spelet.
En jämförelse med fysiska produkter vore ju att butiker som säljer fysiska spel också måste tillhandahålla eller hjälpa dig att sälja spelet begagnat, trots att de inte tjänar något på det, vilket ju de inte har som det är nu.
Så länge Steam, eller andra butiker som säljer digitala varor inte behöver ha två knappar, en "NEW, en "USED", på sin tjänst så tror jag problemet kommer att vara minimalt. En del av det man betalar för är ju just tjänsten och allt vad det innebär.
Men ja, det är verkligen konstigt att jämföra fysiska och digitala produkter på detta vis och att försöka applicera samma lagar.
Har läst vidare lite på ämnet och det verkar som att det egentligen handlar om att Steam inte får förbjuda andrahandsförsäljning av spel i sitt avtal, däremot har de ingen skyldighet att erbjuda en tjänst som möjliggör försäljning av spelen i andrahand. Om så är fallet så kommer detta i praktiken inte innebära någon förändring alls tänker jag.
Ska de tillåta att sälja digitala varor vidare i handrahand så får dem väl lägga in ett simulerat slitage på spelet. Efter kanske 10 vidareförsäljningar så slutar spelet att funka pga av slitage, om det nu ska vara samma vilkor som fysiska varor.
Ser inte hur det här ska kunna funka överhuvudtaget.
@demagog: De hyr en våning i samma lokal som Game Habitats DevHub (http://www.gamehabitat.se/devhub), ett kontorshotell för spelutvecklare i Malmö med bland annat Avalanche och en massa mindre indieföretag.