Inlägg av RHK

Inlägg som RHK har skrivit i forumet

Någon som lyckats få protontricks att funka?

Har precis fått min men har de flesta av mina spel på epic games och gog.com som jag egentligen skulle vilja spela på steam decken.
Någon som lyckats spela spel därifrån istället för steam?

Skrivet av Cabbage:

Roligt lite mer simracing spel. För er som gillar racingspel överlag kan jag rekommendera att testa det nu i helgen

Undvik public Monza om ni vill överleva T1 bara

Skrivet av noreason:

Trist med monopol

Trist med folk som inte vet vad de snackar om...

Skrivet av noreason:

Tråkigt med monopol

Monopol?
Nog dags att slå upp ordet...

Vem som helst kan numera självpublicera spel, finns få branscher där konkurrensen är så stor som spelbranschen vill jag nog ändå hävda. Till och med Steam har numera konkurrens tack vare Epic.

Att Embracer med Lars i spetsen börjat köpa upp massvis med bolag är något av det bästa som hänt i spelbranschen.
Hellre det än de andra klassiska drakarna numera styrda av folk som endast har kärlek till att tjäna pengar.

Tycker https://embracer.com/about/gamesarchive/ säger allt om vilket typ av bolag Embracer vill vara.

Assetto Corsa Competizione Bästa sim någonsin utan tvekan.

Stunt Car Racer Så otroligt före sin tid. Multiplayer var fantastiskt. Första spelet med någon form av körkänsla.

Outrun för musiken och feel good vibe.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo jag förstår historiskt hur den uppkom, men något som borde ha försvunnit med tiden kan jag tycka nu när vi har kvinnor som slåss i en bur, boxas och gör alla andra coola saker som t.ex. Nilla Hansson (stuntkvinnan jag skrev om tidigare).

Samtidigt är jag inte förvånad heller.

Jag har förstått det som att det levt kvar har också haft att göra med antalet utövare. Det lägre antalet har gjort att många yngre spelat med i seniorlag vilket kunnat göra storlek och viktskillnaderna rätt stora. Nu verkar ju damhockeyn vara på uppgång sett till antalet utövare så kanske omvärderar man det framöver eller så kanske spelarna gillar hockey utan tacklingar. Finns ju trots allt ganska stora nackdelar med att ha tacklingar i hockey om man ser på de skador som händer på herrsidan i samband med det.

Skrivet av Lilagröt:

Trodde en ratt i racingbilar var dyrare än så. Med tanke på vilka överiser det ofta är på tillval i vanliga bilar.

Det är dem i regel.
Men tack vare samarbetet har de fått upp volymerna och därmed ner priset.

Skrivet av Frisell:

Lite off topic kanske, men jag har en T300RS och finner pedalerna FÖR styva.Jag välter pedalsatsen när jag bromsar. Jag vägrar använda vänster fot till en "automat" då det skulle ställa till det i riktiga livet med muskelminne osv. Just nu funderar jag på om jag ska lägga peng på en ställning eller bara fästa pedalerna i en träskiva modell djupare.

En riktig alu rig är en av de bästa investeringarna du kan göra.

Skrivet av quadratis:

var lite sugen på att testa det här igen här om dagen, efter att ha spelat knappt ett par timmar när det först släpptes, men sen hittar man klagomål som detta:

är det verkligen så illa, eller är det här överdrivet?

Det är överdrivet som fan. Det går inte att bara växa ett team hur som helst.
Alldeles för många mjukvarubolag har försökt växa för snabbt med kaos som följd, kanske inte efter några månader men efter något år har man kaos i kodbasen. För många kockar är ofta sant även i mjukvaruutveckling. Jag ser hellre ett litet team som tar längre tid på sig men med högre kvalitet i slutändan men tålamod är ju inte gamers starka sida normalt.

Att fixa en bugg på en vecka i något så komplext som ett spel kan snarare vara riktigt bra. Det beror helt på vad för typ av bug det handlade om. Ibland kan det ju vara samverkande faktorer som gör en bugg i ett spel så att det inte är en enskild ändring som orsakar ett visst beteende.

Skrivet av Tomas Helenius:

En redig nyversion av Stunt Car Racer med multiplay borde kunna bli bra.

Vem äger egentligen rättigheterna till Stunt Car Racer?
Är det Geoff Crammond?

Skrivet av Karmak:

Jag skulle säga att det är galet i designen om de inte har tänkt på uppskalning,

Det är väldigt mycket enklare att ha det klart från början än att ändra det senare.

Fast vi vet ju inget om hur svårt det är att skala upp det.
Allt kan fortfarande vara byggt så det skalar väldigt bra om de flyttar det till molnet.

Sen att det inte går att fixa på några timmar är väl inget konstigt men inte säkert det kommer bli högre kostnad än det hade blivit om man gjort det initialt.

Skrivet av Arzei:

Jag undrar också varför detta är så svårt. Att spinna upp några maskiner till i Azure/AWS/Google Cloud med en färdigkonfigurerad serverinstans för spelet borde väl gå år 2021? Borde ju till och med gå att automatisera baserat på last så att det sker utan handpåläggning, så länge man håller sig under ett definierat kostnadstak.

Självklart krävs det folk för underhåll, men om all drift är manuell och skalar linjärt med antal servrar så har man gjort något galet i sin design.

Klart det går men det kräver kunskap och utveckling.
De har vad jag kan hitta 25 anställda och att avsätta den tiden (som då kan inkludera att lära sig en hel del) kanske inte är värt tiden innan man vet att spelet blir en succé. Skulle inte påstå att det behöver vara något galet i designen för det.

Skrivet av Izuel:

Varför inte göra båda delarna? Det är inte som om de saknar resurser längre då early acess blev en succe och de drog in miljarder.
Vad är poängen med early access om de inte använder resurserna från early access.
Känns ganska konstigt att de inte bemannat upp ordentligt så de inte behöver skjuta och försena grejer.

Dragit in miljarder? Nja knappast.
Du får dra av steams avgift, moms och publicerns andel.
Hundratals miljoner rör det sig dock om.

https://youtu.be/zi6eAz0OY7o
Automobilista 2 när det är lite mörkare väder är väldigt snyggt kan jag tycka.

Skrivet av Freakon:

Tror inte att det gör utvecklare lata. Spel är extremt mycket mer komplext idag än då.

Däremot gör det utgivare hetsiga och det leder till Cyberpunk.

Instämmer helt.

För att ge lite perspektiv. Quake är cirka 300.000 rader kod (https://github.com/id-Software/Quake) och Assassin's Creed Unity är enligt wikipedia cirka 20miljoner rader.

En ensam grym programmerare klarar att hålla koll på en kodbas ensam med 300.000 rader kod men 20 miljoner då är det större team som gäller. Så snart system blir så stora att ingen har koll på allt så ökar det komplexiteten något enormt.

Om det håller utan de nostalgiska känslorna de väcker vet jag inte men följande har jag spelat om senaste åren med ett leende på läpparna:
Settlers 2
Wing Commander: Privateer
Beneath a Steel Sky

Jedi Knight, bästa multiplayer spelet bland dem.
Synd att de vattnade ner spelmekaniken i efterföljande spel och gjorde det mer för casual spelaren.

Skrivet av jawik:

Jag har aldrig gillat force feedback. Tycker det mest skakat för skakandets skull mer än för någon realism. Så jag har alltid stängt av det.

Men det var längesedan jag testade nån riktig ratt nu, så det kan ju ha hänt en del.

Om spelet inte skickar rätt signaler så spelar det ingen roll vad det är för ratt.
Vilka spel har du provat?