16 dagar tog det för #Call of Duty: Modern Warfare 3 att passera milstolpen en miljard dollar i försäljning, vilket innebär att #Activision nådde drömsiffran en dag före blockbuster-filmen Avatar. Företaget hävdar också att medan biointäkterna är på nedgång så ökar spelandet och de uppåtgående siffrorna "visar inga tecken på att mattas av".

Enligt Activision är Call of Duty nu ett globalt varumärke av samma kaliber som Star Wars, Harry Potter, Lord of the Rings och NFL. Call of Duty-communityn sägs bestå av över 30 miljoner spelare, vilket enligt Activision är fler människor än den sammanlagda befolkningen i världsstäderna New York, London, Tokyo, Paris och Madrid.

– Engagemanget hos vår Call of Duty-publik fortsätter att öka världen över. Call of Duty är ett underhållningsvarumärke som har gjort ett outplånligt uttryck på populärkulturen och dess breda och fortsatta framgång är ytterligare ett bekräftande på att publiken mer och mer värderar interaktiva upplevelser över passiva upplevelser, säger Activision-Blizzard-chefen Bobby Kotick.

Online-tjänsten Call of Duty Elite har över sex miljoner registrerade användare, varav över en miljon av dessa är betalande prenumeranter.