Framtidens grafik visades under E3-mässan – vilken är din favorit?

#Epic och #Crytek, två aktade namn när det gäller spelmotorer, ägnade E3-mässan åt att visa hur framtidens spel kan se ut. De demonstrerade tidiga versioner av sina motorer, Unreal Engine 4 och Cryengine 3, och i tycker du ska göra dina ögon en tjänst genom att låta dem få vila på demofilmerna nedan.

Epic bjöd dels på en förinspelad Unreal Engine 4-trailer, dels en realtidsvisning av spelmotorn där utvecklaren Alan Willard förklarar vad som försiggår.

Unreal Engine 4-trailern:

Live-visning av Unreal Engine 4:

Crytek visade å sin sida en drygt tre minuter lång filmdemonstration av vatteneffekterna i Cryengine 3. Tro oss, det är roligare än det låter.

Vatteneffekter i Cryengine 3:

<embed src="http://media.mtvnservices.com/mgid:moses:video:gametrailers.c..." width="440" height="288" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" base="." flashvars=""></embed>

Cryengine 3-motorn finns redan ute på marknaden; den driver det snart årsgamla #Crysis 2 och Xbox 360- och PS3-versionerna av #original-Crysis. Unreal Engine 4 har varit under utveckling i nära tio års tid men finns ännu inte i något släppt spel. Kanske blir #Gears of War: Judgement ett av de första?

Det som var imponerande med Sourcemotorn när den kom var väl ändå bara fysiken, om man jämför med Doom3-motorn som kom ungefär samtidigt så hade den inte mycket att komma med. Source använde bland annat förrenderade skuggor medan Doom3 var ett av de för... 11/06 körv 10/06 Men snälla du har du lässvårigheter? Han skriver ju att de skulle visa en ny motor för att visa vart skåpet ska stå, inte att Source-motorn skulle det. Deras gamla Source-motor var fan på topp när den kom, HL2 såg riktigt bra ut! Team Fortress 2 är för... 09/06 Tråkigt att dem inte lyckas få vattnet att hålla sig utanför objekt. Vattenlinjen syns igenom båten när den ligger i vattnet. 09/06 Så du säger att deras Source engine fortfarande har någon chans mot detta? Tvivlar på de lilla pojke. Wow vad efterbliven du är! TRATT 09/06 Mer fysik tack. Det har sagts förut, jag vet, men jag är inte imponerad av tjusiga texturer och många polygoner längre - det jag vill se är miljöer som går sönder, tyg som fladdrar på ett naturtroget sätt och människor som kan interagera med miljön utan... 09/06 Jag hoppas personligen att Nvidia gör PhysX öppet, även på PC-sidan. Det kommer Nvidia tjäna på i längden, eftersom deras fysik-API då får större spridning. Det har ju gått rykten om att det sitter AMD GPU i alla konsolerna. Rykten förstås, får tas med... 09/06 Jo, men jag menar även för den generationens datorer. Klart kommer den ta mängder, men hoppas att den ändå är optimerad. 09/06 Läste länken. Är väl lite vinklad iom att det är nVidias sidan, men står klart och tydligt att de använder DirectCompute där. Dvs, inte CUDA eller OpenCL. Utan Microsofts alternativ för DirectX system. Visst står det att de har PhysX med, men det betyde... 09/06 UE4 använder PhysX som Nvidia utvecklat, har funnits med länge i UE3 och är nu utvecklat i nästa version. På konsoler kommer det förstås att använda den GPU som sitter i nästa generation, oavsett om det är AMD eller Nvidia. På PC är det inte lika glaskl... 09/06
Skicka en rättelse