Efter bara sex månader får gamla Big Huge Games hitta på något annat.

#Kingdoms of Amalur misslyckades att leverera kommersiellt vilket fick utgivaren #38 Studios och utvecklaren #Big Huge Games att gå i konkurs. De anställda fick dock en ny chans att visa deras talang då #Epic Games valde att starta en ny studio området där de utgjorde merparten av arbetsstyrkan - planen var att de skulle utveckla en preguel till populära mobilspelet #Infinity Blade. I fredags valde dock Epic att stänga studion.

Problemen var aldrig uttalade men spelet försenades och har ännu inte släppts, vilket såklart aldrig är ett bra tecken. Epic-medgrundaren Tim Sweeney kommenterade stängningen på företagets officiella hemsida.

– När tidigare Big Huge Games-anställda närmare oss förra året såg vi en möjlighet att hjälpa en grym grupp människor och samtidigt få ett team på ett projekt som behövde folk. Det var ett modigt initiativ och de gjorde en storartad ansträngning men i slutändan fungerade det inte för Epic.

Inte varje år, men kanske var 3 - 5 år :D de vore NAAAJS :) 21/02 Man skulle kunna säga Epic Fail på det här, men jag låter bli. Trist, men de flesta speljobb är projektjobb, så det är ofta åt det här hållet det lutar. 11/02 Kingdoms of Amalur: The Reckoning var riktigt bra. Det enda som brast var lite balanseringsproblem, det gick att bli övermäktig på ett par sätt vilket förstås gjorde striderna alldeles för enkla. Storyn var kanske inte så engagerande, men det var ett... 11/02 Kingdoms of Amalur... Bra concept, dåligt genomfört. Trist story med inga överraskningar, gameplay some snabbt blev repetivt. Intressant värld och hyvens voiceact dock. 11/02 Var försiktiga med vad ni önskar. Vill ni se Unreal med ett nytt släpp varje år ala CoD? ;P On topic: Synd, gillade faktiskt KoA och har haft flera roliga stunder med det. Och alltid synd när studios lägger ner. Känns som det har blivit lite av en epide... 11/02 I det första fallet, med Amalur, missköttes studion grovt och pengarna tog slut. Det var på en sådan nivå att till och med om Amalur hade blivit en stor succé - vilket var ganska tydligt att det inte skulle bli - skulle de haft tufft att hålla dörrarna... 11/02 håller med 11/02 Gå tillbaka till UNREAL Tournament/Unreal serien på PC sidan så ska ni se att de löser sig..:) Vem saknar inte en arg skaarj som hoppar fram igenom mörkret? :) 11/02 Tagiskt, hade gärna sett fler strategispel ifrån den studion, Rise of Nations var kung. 11/02 Det hela är väldigt synd, och det är aldrig kul att läsa om folk som blir arbetslösa. Men ärligt talat, vad gör de här människorna som först utvecklade KoA? Jag gillar verkligen spelet men det är så mycket som måste åtgärdas. Det känns som ett spel som... 11/02
Skicka en rättelse