Sommarens dlc slänger in portabla sköldar som du inte bör gå för nära.

Dragon's Teeth är namnet på den fjärde miniexpansionen till #Battlefield 4, och den stora grejen med detta dlc-paket blir en tvåhandsburen sköld som stoppar fiendens kulor. Det står klart efter att #Dice avlsöjat lite om innehållet på Game Developers Conference-mässan som pågår i San Francisco i dagarna, skriver Polygon och MP1ST.

Det har funnits planer på att peta in en sköld i Battlefield-spelen tidigare, men det är först nu planerna realiserats. Man har testat sköldar med enhandsfattning där spelaren kunnat bära skjutvapen i den andra handen, men istället blir det tvåhandsfattning och möjligheten att ge motståndare som står inom en meters avstånd en rejäl smäll. De gamla konsolernas klena hårdvara är ett av skälen till att det inte blev sköld och skjutvapen, berättar animatören Robert Duffin.

"Vi hade inte tillräckligt med minne," säger Duffin. "Det krävde ungefär en megabyte, men en megabyte på en konsol från 2006 är massor, så det funkade inte".

Inför testerna hördes en del skepsis mot beslutet att inte beväpna sköldbärarna, men enligt Duffin mjuknade många, och man kom fram till att sköld passar bra i Battlefields lagstrider.

"Det var mycket motstånd först. men ju mer vi testade den, desto tydligare blev det att den var ett bättre inslag. Det visade sig att möjligheten att stoppa kulor i en förstapersonsskjutare är jättekul. Vi är säkra på att det kommer ge spelet mer dynamik."

I Battlefield 4: Dragon's Teeth krigas det i huvudsak i stadsmiljö och paketet släpps någon gång i sommar. Men innan dess, faktiskt redan nu i mars om planen håller, lanseras dlc-paket nummer tre – #Battlefield 4: Naval Strike – som uteslutande kretsar kring sjöstrider.

Kan den användas på metro så går den kartan från katastrof till fullständigt haveri. Även försvarande lag kan använda den och därmed befästa de få vägar som finns när en sida lagt beslag på mittenflaggan ännu mer. 19/03 Personligen känns det helt galet att det DLC som släpps sist(?) är det med mest potential. Stadsstrid och trängre utrymmen gynnar bf-serien på alla nivåer och tvärtom förstör spelet för alla utom dem i fordon av något slag. En vanlig cq har oftast 32... 19/03 Tänkte samma sak. Fast gubbarnas animationer är ju exakt samma för alla gevär t.ex, man byter bara ut 3d-modellen på vapnet. Att animera gubbar som kånkar på en sköld kräver helt nya animationer. Kanske är nåt sånt de syftar på. Sen är ju inte mängden... 19/03 Ja kanske, kanske inte. Kan ju bli kul att rycka fram i formation som romerska legionärer med skyttar i mitten. Eller inte. ;) 19/03 Ja, vi får väl se. Kanske kanske inte. Kan bli en kul grej att formera sig som ett gäng romerska legionärer, med skyttarna i mitten. Eller inte. =) 19/03 Sen är det väl tillägget i hur skölden fungerar och stoppar kulor som tar lite minne med itne bara skölden i sig? ^^ 18/03 Nja, det lär inte vara skölden i sig som tar upp minnet, utan att man skulle behöva läsa in ett helt till animationsset för sköld + vapen. Nu kommer man undan med att bara läsa in ett fåtal sköldanimationer istället, vilket är mycket billigare. 18/03 Som jag sa så är banor, vapen och fordon (nästan) alltid inkluderat så det kanske inte är någon poäng att säga att det tillkommer om man inte specificerar vad som tillkommer och då är det skölden som blir nyheten men det betyder inte att DLCn kommer ha... 18/03 Så att x360 och ps3 är tvungna att köra endast 24 spelare och lägsta möjliga inställningar (jämför med pc) i max 30 fps antyder inte om att dom behöver vara sparsamma med resurserna? Minimumkraven för pc är ju t.ex 4 gig ram..... Så då kan dom nog spara... 18/03 Antalet vapen verkar ju kunna vara "oändliga" och alla dess texturer och animation och ljud... Varför skulle en sköld vara något problem då? Det är ren bullshit! 18/03
Skicka en rättelse