Nu förändras sättet de presenterar spelarnas betyg.

Vi vet att många av er tittar på betygen på Steam inför ett spelinköp men den allt vanligare trenden med "review bombing", där tusentals personer dumpar betyget på ett spel under kort tid, är enligt Valve ett problem. Därför har de sett över systemet och infört ett nytt sätt att ta del av dem.

Från och med nu presenteras en tidslinje över när både positiva och negativa recensioner publicerats och klickar du på en stapel får du ett urval av recensioner från den perioden. Du uppmärksammas också på om spelet nyligen fått många negativa omdömen och du kan välja ett exkludera dem, eller granska dem särskilt. Problemet med "review bombing" grundar sig enligt Valve i att det sällan har med själva spelet att göra utan snarare spelarnas syn på utvecklarna eller personer kopplade till studion.

Ett färskt exempel på detta är såklart Firewatch vars betyg sänkts rejält efter de sett till att Pewdiepies genomspelning tagits ner från Youtube via DMCA-systemet. En snabb titt på de senaste dagarnas recensioner gör det tydligt att det inte bara är spelet det klagas på.

Valve tittade på flera alternativa lösningar för att komma runt detta problem, däribland att ta bort medelbetyg helt eller tillfälligt låsa systemet när ovanliga spikar noterades. De valde dock att använda denna metod, vilken enligt dem också har andra fördelar.

In the end, we decided not to change the ways that players can review games, and instead focused on how potential purchasers can explore the review data. Starting today, each game page now contains a histogram of the positive to negative ratio of reviews over the entire lifetime of the game, and by clicking on any part of the histogram you're able to read a sample of the reviews from that time period. As a potential purchaser, it's easy to spot temporary distortions in the reviews, to investigate why that distortion occurred, and decide for yourself whether it's something you care about. This approach has the advantage of never preventing anyone from submitting a review, but does require slightly more effort on the part of potential purchasers.

It also has the benefit of allowing you to see how a game's reviews have evolved over time, which is great for games that are operating as services. One subtlety that's not obvious at first is that most games slowly trend downwards over time, even if they haven't changed in any way. We think this makes sense when you realize that, generally speaking, earlier purchasers of a game are more likely to enjoy it than later purchasers. In the pool of players who are interested in a game, the ones who are more confident that they'll like the game will buy it first, so as time goes on the potential purchasers left are less and less certain that they'll like the game. So if you see a game's reviews trending up over time, it may be an even more powerful statement about the quality of work its developers are doing.

Jag förstår visst, det är inte det minsta svårt att förstå. Jag vet hur det fungerar _idag_. Jag efterlyste nya funktioner där man kan betygsätta utvecklarna, på grund av att jag anser att det finns skäl att göra så. 22/09 Är det bara jag som reagerar på att detta begränsar även högst legitim kritik? Det har ju hänt, mer än en gång, att en patch till ett spel släpps, som gör spelet nästintill ospelbart, eller i bästa fall försämrar det rejält. Om spelet varit godkänt (ell... 22/09 Men jösses, är det svårt att förstå! På Steam betygsätter du PRODUKTEN! Inte företaget som tillverkar den! Precis som att på prisjakt så betygsätter du PRODUKTEN! Och ger omdöme till BUTIKEN! Inte företaget som tillverkar den! 21/09 Nej, jag betygsätter inte Prisjakt, utan de som har sina produkter på Prisjakt. Precis som man betygsätter utvecklarna och inte Steam. 21/09 Nej, det är som att betygsätta Steam, inte utvecklaren. 21/09 Det var ju därför [jag tycker att] exemplet var bra, för att det är ett betyg på producenten. För att kunna upplysa andra om att producenten inte har rent mjöl i påsen och därmed undvika dennes produkter/tjänster. 21/09 För att det inte är relevant till produkten i fråga. Ditt exempel var också ett riktigt dåligt exempel då omdömet på prisjakt gäller exakt samma sak, produkten, inte tillverkaren. 21/09 Varför skall det inte? Varför kan det inte finnas både, det känns relevant för mig. Precis som du på Prisjakt kan läsa recensioner av butiken också, så att man kan känna sig säker på att köpa från en bra butik. 21/09 Nej det gör det inte, eftersom att det inte ska vara sånt på Steam. Du recenserar inte företag där, du recenserar spel. 21/09 Jag är helt med på vad du menar, tänkte bara om du missat tidsangivelsen som redan finns i Steam. Ett problem med att ha ett tidskrav är att det är svårt att sätta en tidsgräns som funkar för alla spel, säg att ett spel är totalt värdelöst och att man... 21/09
Skicka en rättelse