Epic Games-chefen menar att nextgen-konsolerna kommer att driva på utvecklingen för datorer.

Det är inte ofta, om någonsin, spelkonsoler kan klå datorer i grafisk flärd men allt talar för att lanseringen av Playstation 5 och Xbox Series X blir ett sådant tillfälle. Både Microsoft och Sony har satsat på ultrasnabb lagring och minimerat flaskhalsar i systemen och såväl spelutvecklare som Epic Games-grundaren Tim Sweeney menar att det kommer att revolutionera hur spel skapas, och hur snygga de kan bli. Mycket tack vare att grafik kan streamas direkt från lagringen i tillräcklig högt takt, utan att behöva mellanlagras i något annat minne, vilket ska leda till eliminerandet av laddskärmar och potentiellt ännu större spelvärldar som dessutom ökar detaljrikedomen.

I en intervju med The Verge säger Tim Sweeney att lagringsarkitekturen på Playstation 5 är långt före pc-marknaden, oavsett hur mycket pengar du har.

“Sony has really done an awesome job of architecting a great system,” Sweeney says. “The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy on anything on PC for any amount of money right now. It’s going to help drive future PCs. They’re going to see this thing ship and say, ‘Oh wow, SSDs are going to need to catch up with this.’”

Intervjun gjordes i samband med att Epic avtäckte den femte generationen av Unreal Engine, där en av de stora nyheterna är just hur otrolig detaljrikedom kan uppnås. Med rätt förutsättningar såklart. När PC Gamer pratade med Kim Libreri, Unreal Engines chefstekniker, menade han att man får "ganska bra" prestanda med ett Geforce RTX 2070 Super och en SSD. Demot som kördes i realtid på Playstation 5 kördes mestadels i upplösningen 2560x1440 och 30 fps men den skalades också ner ibland, vilket är halva poängen med nyheterna i Unreal Engine 5; utvecklare ska kunna lasta in grafik i "filmkvalité" och sedan skalar motorn automatiskt det mot vad hårdvaran klarar. Från en gaming-dator till mobiltelefoner.

Skicka en rättelse
Det enda som oroar mig är det lilla lagringsutrymmet. Ja, jag förstår att SSD:n i PS5 ska vara det bästa sedan skivat bröd, men det är inte många storspel som får plats på den hårddisken. Visst, små indiespel får man plats med, men hur många GTA, Elder... 17/05 Slutkontentan är väl att då i princip alla delar får stora uppdateringar blir det en generation konsoler som kan erbjuda riktigt bra hårdvara och klara av tekniskt väldigt avancerade spel. 17/05 Intressant, tack! 17/05 Nu dyker i alla fall en spelutvecklare upp som säger att de tycker den nya CPUn är den största fördelen med nya konsolerna. https://wccftech.com/scorn-developer-says-cpus-rather-than-ssds-are-next-gen-biggest-leap/ "Everyone is touting the SSD as the... 17/05 Japp! DET ser jag fram emot! 16/05 Det blir intressant att se vad Rockstar kan göra med nästa spel som släpps enbart för nya konsolerna. GTA VI om det inte är multiplattform t.ex. 16/05 Sanningen är kanske att en dubblering av RAM inte betyder mer. Alla tecken verkar ju tyda på det och alla utvecklare säger samma sak. Minnet har dubblerats, TFLOPs har dubblerats, CPUn har 2,5x (?) högre frekvens, men lagringen är 50-100ggr snabbare än... 16/05 Konstigt att de inte nämner något om den dubblerade minnesstorleken till 16GB som betyder mer totalt sett än att kunna streama snabbt från sekundärminnet. Om de pratar om hur bra lagringen är borde de också prisa mängden minne. 16/05 Även Xbox-sidan prisar den snabba lagringen. (https://www.fz.se/nyhet/282962-spelutvecklare-om-xbox-series-x-snabb-lagring-kommer-forandra-hur-vi-gor-spel) 16/05 haha ja det går ju alltid att hitta extrem exempel. :-) Min poäng var dock att det som skryts med om på de nya plattformarna är att deras SSD tekniskt kan pressas ur mer hastighet än "normala" PC SSD diskar. Steget från vanliga HDD's till SSD och att... 16/05