Nvidia har som bekant avtäckt nästa generations grafikkort, och ett spel som tydligen ska användas för att visa vad korten går för är 15 år gamla Portal. Fast inte i sitt originalutförande, utan med ett smäckert ray tracing-DLC som utvecklas av Lightspeed Studios, som även skapade ray tracing-versionen av Quake II.

Men det slutar inte där, för de har även lagt till nya fysikbaserade texturer (vilket innebär att olika material reflekterar ljus på olika sätt) såväl som mer högupplösta modeller. De ljus- och skuggeffekter som ray tracing möjliggör innebär att ljus kan komma från bakom spelaren eller ett helt annat rum, såväl som genom de portaler man använder sig av, vilket lär resultera i en riktigt häftig upplevelse.

Alla dessa spårade strålar tar givetvis ut sin rätt på hårdvaran, men den kommer att avlastas en hel del av DLSS 3, som är den kommande versionen av Nvidias uppskalningsteknik, som dessvärre bara blir tillgänglig för RTX 4000-serien av grafikkort.

Denna ray tracing-version av spelet har skapats med hjälp av ett verktyg som de kallar för Nvidia RTX Remix, som de menar är en moddningsplattform som låter en lägga till ray tracing i många äldre spel med bara några klick. Remix ska släppas gratis "inom kort". Läs mer om verktyget här.

Portals ray tracing-DLC släpps i sin tur i november på Steam och blir gratis för alla som äger spelet. Ni kan även spana in lite jämförelser här.