Valve har publicerat nya riktlinjer för utvecklare och utgivare som släpper spel på Steam, och det blir obligatoriskt att berätta hur man använder sig av AI-teknik, både i utvecklingen av spelet och i själva spelandet. Valve säger att man kommer att redovisa detta i mesta möjliga mån på respektive spels sida på Steam. Man har valt att dela in AI i två breda kategorier:

  • Pre-genererad: När AI använts under utvecklingens gång. Utgivare får inte publicera innehåll som strider med upphovsrätten eller är olagligt på något vis. Spelet ska också rimma med det material man valt att marknadsföra det med. Undersökningar av spel kommer att göras.

  • Live-genererad: När AI använts för att skapa innehåll när spelet körs skarpt. Förutom nämnda regler i föregående punkt måste man berätta vilka slags skydd man använder för att säkerställa att AI:n inte genererar något olagligt innehåll.

Valve vill så långt det är möjligt släppa så mycket som möjligt på Steam, men AI-teknik har fått dem att tänka ett extra varv. Om spel strider mot riktlinjerna ska spelare kunna rapportera detta.

Genom ett in game-overlay kan spelare enkelt skicka in en rapport när de stöter på innehåll som de tror borde ha upptäckts av lämpliga skyddsnät vid AI-genereringen.