Xbox-chefen Phil Spencer har för första gången kommenterat nedskärningarna hos Microsofts spelavdelning förra månaden. Man stängde då flera studior och sa upp folk, mest märkbart Redfall-studion Arkane Austin och Hi-Fi Rush-utvecklaren Tango Gameworks. Det senare väckte förvåning, då spelet hyllats och var just den sortens spel man sagt sig vilja satsa på. Och Xbox-presidenten Sarah Bonds ickesvar på frågan om varför gjorde ingen klokare.

Spencer säger till IGN att hans uppgift är att driva en hållbar verksamhet och växa inom företaget, och i det ingår det att fatta tuffa beslut. Han tillägger att han inte alltid gillar dessa beslut, men att någon måste fatta dem.

In the end, I've said over and over, I have to run a sustainable business inside the company and grow, and that means sometimes I have to make hard decisions that frankly are not decisions I love, but decisions that somebody needs to go make.

Uppsägningar och nedskärningar är tufft för dem som drabbas, säger Spencer och bedyrar att man ser till att de får det stöd de har rätt till. Han säger att han inte har pratat offentligt om saken eftersom man ägnat sig åt de som berörs av nedskärningarna.

The closure of any team is hard obviously on the individuals there, hard on the team. I haven't been talking publicly about this, because right now is the time for us to focus on the team and the individuals. It's obviously a decision that's very hard on them, and I want to make sure through severance and other things that we're doing the right thing for the individuals on the team. It's not about my PR, it's not about Xbox PR. It's about those teams.

Spencer säger alltså inte specifikt varför man lägger ner Hi-Fi Rush-studion, utan pratar om nedläggningar i ett bredare perspektiv på ett sätt som kan tolkas som att spelen måste gå med vinst för att studiorna ska bli kvar.