40 procent av den totala speltiden på Playstation 5 och Xbox Series X|S i USA plöjdes under januari ner i 10 live service-spel. Det hävdar Mat Piscatella på analysföretaget Circana (via VGC), som hänvisar till data som de samlat ihop och analyserat. Mer än sju av tio av de aktiva spelarna ska ha lirat åtminstone ett av de 10 spelen, påstår man.

En slutsats man kan dra är att spelare är benägna att testa färre nya spel när speltiden äts upp av ett fåtal live service-spel. Piscatella menar att siffrorna kan ses som ett bekymmer för utvecklare och utgivare då peaken sett till speltid, antal spelare och spenderade dollar nåddes 2021, och...

Takten på spel som släpps har inte direkt saktat in.

Antalet spelare blir inte fler och en del pekar alltså på att de håller sig till samma spel. Piscatella menar att det är upp till bevis för nya produkter som släpps i år. Han nämner inte dessa vid namn men vi har exempelvis både Switch 2-premiär och releasen av ett visst GTA VI.

Förr brukade spelare hoppa från stora spel till ett annat stort spel och sedan till några andra spel, men oftast gick de vidare till något nytt. Som de köpte. Nu suger live service-spel upp en enorm mängd tillgänglig tid, och det är svårt att slå gratis om det är bra. Så. Här är vi.