Tio stora svenska butikskedjor kritiseras av Konsumentombudsmannen för att åter ha sålt produkter under Black Friday med felaktig information om rabatternas storlek. Butikerna riskerar vite på totalt 22 miljoner kronor eftersom de fortsatt med felaktiga priser trots löften om förbättring.

Webhallen och Power är två av de granskade butikerna. Övriga är Blomsterlandet, Bygghemma, Nakd, Nordic Nest, Soffadirekt, Stadium, XXL och Åhlens.

Enligt prisinformationslagen måste varan säljas till lägre pris än det lägsta priset de senaste 30 dagarna, skriver Konsumentverket. Rabatten ska också anges i procent eller kronor baserat på det tidigare lägsta priset. De kritiserade butikerna har alltså brutit mot detta, och de riskerar vite om de bryter mot lagen igen.

Konsumentverket exemplifierar med produkter som såldes med vad som sades vara 22 procent rabatt, men som i själva verket kostade mer än det lägsta priset den senaste månaden. Med andra ord använder man röd prislapp som lockbete för en produkt som i praktiken är dyrare.

– Vi konsumenter vill gärna känna att vi gör en bra affär. Därför lockas vi extra mycket av röda priser, kampanjer och stora rabatter, som till exempel om det står att varan är nedsatt med 50 procent, säger Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand.