Saknar du den gamla goda tiden då #Epic gjorde actionspel med Windows som högsta prioritet? Då ska du skylla på piraterna. Det menar företagets chef Mike Capps, som i en intervju med tidningen Edge förklarar varför man numera primärt kodar till konsol.

- Om du gick in på Epics kontor för sex år sedan så var vi ett pc-företag. Vi gjorde en lanseringstitel till PS2, resten var pc. Och nu frågar folk "Varför hatar ni pc? Ni är ett renodlat konsolföretag." Och vet du vad? Pengarna finns i konsolerna.

Windows-spelet Unreal Tournament satte Epic på kartan...

Men pengar är inte den enda orsaken; piratkopieringen spelar enligt Capps en betydande roll:

- Vi gör fortfarande pc-spel, vi älskar fortfarande pc, men vi har redan sett effekterna av piratkopiering: den har dödat många jättebra oberoende utvecklare och ändrat vår affärsmodell totalt.

Framtiden för pc-plattformen ligger enligt Epic-bossen i småspel med mikrotransaktioner, till exempel Facebook-fenomenet Farmville.

- Facebook kanske kan rädda pc-spelandet, men det kommer inte likna #Gears of War.

... och det 360-exklusiva Gears of War 3 lär befästa deras position.

USA-baserade Epic slog igenom stort med #Unreal och #Unreal Tournament i slutet av 90-talet. Det stora genombrottet på konsolmarknaden kom i november 2006 med Xbox 360-shootern #Gears of War (släppt till pc ett år senare). De kodar för närvarande #Gears of War 3 (360-exklusivt) och hjälper #People Can Fly med multiplattformaren #Bulletstorm.

"Pengarna finns i konsolerna" Jag bröt upp min PS3'a och letade pengarna... WTF! >:-( 20/05 Du har en valdigt bra poang. Speltiden och replay value har minskats i takt med grafiskt "WOW!", speciellt i senaste generationen. Spel som har coop hjalper det ganska mycket. Jag har lirat igenom alla halospel valdigt manga ganger jag med. Vet inte rik... 20/05 Tycker de verkar satrsa väldigt mycket på PC, eller släppte de unrealmotorn med SDK så man kan använda det på konsol? Gör de sina spel moddningsbara för konsol i större utsträckning? Tänkte väl det, de satsar på PC, både på spel och utveckling, men miss... 19/05 Ärligt talat, jag tycker att piratproblemet låter allt mer som en ursäkt för att ha en enkel och statisk plattform att utveckla på, för har något av Epics spel någonsin varit något annat än medelmåttliga skjutargalleri vars grundläggande formel är inget... 19/05 Nej, men de flesta som laddar ner spel och INTE köper skulle nog inte ha köpt dem även om de inte funnits tillgängliga via torrentsidor. Så det är lite fel o säga att nedladdade spel betyder förlorade inkomster. Beror ju lite på hur man ser på det. 19/05 Tur att företag som Blizzard, Valve jävla epic vill dom bara satsa på konsoller så är det deras business. 19/05 Waaat? De uslingarna rev bort linux för att de trodde att folk skulle kunna BÖRJA piratkopiera så småningom om stödet var kvar, inte för att det fanns något piratande. 19/05 tror inte jag piratat ett enda spel sedan 2006-2007, inte för att jag varit rädd för farbror blå, men antagligen för att jag helt enkelt haft pengar 19/05 Tror tyvärr inte att det argumentet håller. Evil Genius var visserligen en pc-exklusiv titel, men kritikerrosade multiplatformsspel som BG&E och Psychonauts sålde riktigt dåligt på alla plattformar och alltså inte bara på PC. Det kan lika gärna ha att... 19/05 Jaså? BG&E har jag köpt tre, eller är det fyra gånger? Det enda spel som lockat mig med MP sedan Quake är TF2. Till den allmänt infekterade debatten så tror jag att det släpps ohyggligt mycket skit, en massa hajpad dynga, en del bra spel som inte markna... 19/05
Skicka en rättelse