Ofta anklagas många äldre gamers för att enbart vara för nostalgiska då de hyllar 80- och 90-talsspelen och hävdar att det verkligen var den gamla goda tiden. I de flesta fallen stämmer det också, för när det väl kommer till kritan är det nog få som skulle föredra att gå tillbaka 20 år i tiden. Det finns en punkt där spelen faktiskt var "bättre" förr - den ständiga utmaningen.

Innan checkpoints las in varannan minut och innan quicksave och quickload-knapparna började nötas ur var nämligen spelen en utmaning och det var inte alls någon självklarhet att du skulle klara av dem. Detta gällde i allra högsta grad de klassiska Mega Man-spelen och när #Capcom tillkännagav #Mega Man 9 var det många som fruktade att det skulle gå förlorat. Ska vi tro producenten Hironobu Takeshita är det emellertid något av det sista vi ska oroa oss för då spelet enligt honom är "mycket svårt" eftersom många spelare suktar efter just det.

Mega Man 9 is very hard. We didn't want to do Mega Man, but easy. We want players to get better, we want them to remember.

I've always tried to challenge players and I think there are gamers who miss being challenged by games.

Ren nostalgi tripp detta, mums sade ekorren. 30/07 Känns att många som inte varit med sen NES kommer att lägga ner detta spel inom första timmen. Men samtidigt finns det folk som kommer att sitta tills man klarat av skiten :D 29/07 Megaman ska vara svårt! 29/07 Det enda som är värre än svåra spel där man måste spela om tråkiga passager, är lätta och upprepande spel där man måste tvinga sig igenom saker som är toklätta. Assasins Creed fick mig till exempel att tröttna. Hur kul är det att göra samma sak 100 gång... 29/07 Lagom != Medel, LÅNGT ifrån. Lagom = optimalt för dig. Sen om det är skitsvårt eller skitlätt är varierande från person till person. Och medel kan väl vara bra men oftast är det väldigt lätt i moderna spel just pga att dom är i 3d och AI'n är så jäkla... 28/07 Vill man ha en utmaning så kan man väl lösa korsord eller nått, spel ska inte va för svår för då ledsnar man och inte för lätt för då blir de bara ett spel man spelar igenom en gång, utan de ska vara lagom, alltså medel. 28/07 Megman spelen har ju dock alltid haft continues, så om man blev av med alla liv var det ju bara börja om från början på den nivån. Liven var ju bara en form av begränsat antal checkpoints. Dock tycker jag verkligen INTE det är bra speldesign att skippa... 28/07 Hoppas 360-handkontrollerna är tillräckligt bra för att man ska kunna spela ett sånt här spel... 28/07 Låter bra. Utöver det så är det lilla jag har hört av soundtracket superbt. Mega Mans stora styrka har alltid varit låtarna i min mening. Shysst att man är konsekvent retro. 28/07 Då kan jag ju berätta för er som inte vet att mega man har ett "spar-system", du får en ny kod efter varje boss du dödat och då kan du hoppa över de baner du redan spelat. 28/07
Skicka en rättelse