Ofta anklagas många äldre gamers för att enbart vara för nostalgiska då de hyllar 80- och 90-talsspelen och hävdar att det verkligen var den gamla goda tiden. I de flesta fallen stämmer det också, för när det väl kommer till kritan är det nog få som skulle föredra att gå tillbaka 20 år i tiden. Det finns en punkt där spelen faktiskt var "bättre" förr - den ständiga utmaningen.

Innan checkpoints las in varannan minut och innan quicksave och quickload-knapparna började nötas ur var nämligen spelen en utmaning och det var inte alls någon självklarhet att du skulle klara av dem. Detta gällde i allra högsta grad de klassiska Mega Man-spelen och när #Capcom tillkännagav #Mega Man 9 var det många som fruktade att det skulle gå förlorat. Ska vi tro producenten Hironobu Takeshita är det emellertid något av det sista vi ska oroa oss för då spelet enligt honom är "mycket svårt" eftersom många spelare suktar efter just det.

Mega Man 9 is very hard. We didn't want to do Mega Man, but easy. We want players to get better, we want them to remember.

I've always tried to challenge players and I think there are gamers who miss being challenged by games.