Svårighetsgraden höjs fastän Peter Molyneux alltid velat att Fable-spelen ska vara något "ett blint barn kan spela igenom med fötterna".

Pc-versionen av #Fable III blir mer utmanande än redan släppta konsolversionen, avslöjar Lionhead. Utvecklarna lovar också att konverteringen ska bli ordentlig och inget hafsverk.

– Angående Fable från början så minns jag att jag satt i ett mörkt rum med Peter [Molyneux] och att han var väldigt tydlig med att, om jag minns citatet rätt, att [ambitionen var] "jag vill att ett blint barn ska kunna klara det här spelet med sina fötter", säger Fable III:s lead designer Josh Atkins.

Viktigt för Fable-serien har således alltid varit att alla som köper spelet ska kunna ta sig igenom det. Trots detta tror Lionhead att pc-spelarna vill ha lite mer utmaning än konsolägarna.

– När [vi började prata om] svårighetsgraden så snackade vi om vad pc-spelarna gillar. Vad skulle vara viktigt för dem? Den högre utmaningen, eller möjligheten till högre utmaning, var något vi tyckte var viktigt.

Pc-versionens högre svårighetsgrad innebär att vissa fiender blivit snabbare och det handlar inte bara om att dina motståndare gör mer skada. Konverteringen levereras också med ett omdesignat gränssnitt och med de flesta buggar ihjälstampade redan innan lansering.

Den 17 maj kan du spela Fable III på pc. När FZ recenserade Xbox 360-versionen tyckte vi att den var mycket bra.

Skicka en rättelse