En tropisk ö, en despotisk slavhandlare och många missade möjligheter.

Det är ofta vansinnigt att ens försöka berätta en gedigen story genom actionspelens medium. Att göra det i en öppen spelvärld gränsar dessutom till tvångsintagning, tung medicinering och en nyckel som kastas bort. Ändå var Ubisofts berättelsemakare, Jason Vandenberghe, fullständigt övertygad om att #Far Cry 3 skulle kunna förmedla en djup story utan att offra friheten. Jag träffade honom på Gamescom år 2010 och hans medieträning var subtil men uppenbar.

Han snackade skit. För när spelet tar dig framåt i handlingen är det antingen med våld (cutscenes) eller genom snitslade banor du har svårt att avvika ifrån.

Sa någon femme fatale?

Ordet vansinne har varit ett ledord ända sedan Far Cry 3 annonserades, med den karismatiske skurken Vaas som omslagspojk. Och visst är han tokig. Jättetokig. Så tokig att det nästan blir lite för mycket, och genom korkade val du inte kan påverka ges han nästan för mycket utrymme. Tredje gången du går rakt i hans fälla bara för att han ska kunna hålla en tarantinsk utläggning blommar irriationen ut.

Samtidigt försöker Far Cry 3säga något om vansinne. Om våldet som föder detta vansinne: att vi människor inte är skapta att bevittna grova övertramp på vårt kött och därmed traumatiseras utan återvändo. Det är väldigt mycket Heart of Darkness över det hela och vid inte bara ett tillfälle, utan två, spelas Wagners "Ride of the Valkyries". Som om inspirationen inte vore solklar vid det laget.

Skada mig

Jag sitter också och väntar på att storyn ska vrida om tumskruvarna, överraska mig en smula, men twisten kommer aldrig. Istället möts jag av sidokaraktärer som har massa känslor som ska förstärka grundtesen om våldet och hur det påverkar huvudpersonen. Men istället är deras gråt eller uppenbara posttraumatiska stressyndrom lite felstämda för att ge en annan effekt än irritation. De scener som ska få mig att göra den där förvridna grimaschen vi gör när något krälar över våra komfortmurar blir istället som botox.

Buck, en helt annan galning

Men nog om storyn, tänker du säkert. Du spelar Far Cry för att åka från ena sidan av en gigantisk djungel till den andra och skjuta saker, massa saker, på vägen. Och det får du. Men inte utan krångel. Redan när det första uppdraget, där du räddas av öns rebeller, går ut på att döda två grisar, hämta ett grönt, ett rött och två vita blad tappar berättelsen lite momentum. Överlag har #Ubisoft haft mycket mmo-tänk när de designat Far Cry 3. Utöver berättelsens huvudfåra finns det massvis av aktiviteter som jag kan bocka av från min arton månader långa affär med #World of Warcraft. Att jaga olika sorters fauna är en stor del och motiveras med att du kan skapa större ryggsäckar, koger och plånböcker. Floran kan du å andra sidan skapa olika sorters mediciner med.

Föregående Nästa
5 utan tvekan. 02/03 Med tanke på hur högt betyg spelet fått från många håll, var jag rejält besviken på det. Spelet är extremt repetitivt, "hjälten" man spelar är årets töntdouchebag, hans vänner lika stora douchebags, storyn löjlig, slutet är RIKTIGT bedrövligt... jag men... 16/11 om det ändå vore hud man samlade, det står att man gör det men grafiskt ser det mer ut som man tar ut inälvorna... ett av många missar i denna flopp 04/12 Far Cry 3 kunde blivit årets spel om ddet inte vore för väldigt många irritationsmoment och att storyn verkligen inte är en höjdare. Nedan fäljer några exempel. - Han hoppar som ett retard, vet inte hur många gånger jag dog pgav att han ängade sig åt... 04/12 Jag fattar INTE hur det här bara fick en 3a! Det här är nog årets bästa spel! Berättandet tycker jag var långt mycket bättre än i många andra spel, äntligen lite nyans: "stirrar du ner i avgrunden så stirrar även avgrunden in i dig" osv. Spelmässigt så... 04/12 Vanligtvis hatar jag då man ska springa runt och samla på skit i singleplayerspel, ja kan köpa grejen med mmo's, det ska finnas något tidsfördriv. Men ta som exempel oblivion/skyrim, maken till mer hjärndöd blomplockning har jag aldrig varit med om. Där... 30/11 Skitbesviken, utvecklarna vill alldeles för mycket, så jävla tråkigt att samla saker och visitera kroppar och behöva se samma animation hela tiden, halva spelet bygger ju på animationer som man frustrerat trycker på ESC för att skippa. Nånstans måste... 29/11 Bra att inte alla är köpta =) Tyckte inte att Far Cry 2 var bra ens. Malaria... usch! Ettan var guld dock!!! 28/11 totalbiscuit hyllade spelet iaf 28/11 Eller så kan samtliga sluta med poäng öht. Folk stirrar sig alltför blint på en siffra. 24/11
Skicka en rättelse