Ge dig ut i stora stygga världen, slå ihjäl allt du stöter på – eller nästan i alla fall – och samla på dig allt du orkar bära. Där kunde recensionen av Sacred 2 sluta, om det inte vore för att det finns några små guldkorn att vaska fram.

Särskilt mycket rollspel handlar det inte om i Sacred 2; även om detta Diablo-liknande spel lyfts fram som ett rollspel. Vad det istället handlar om är att ränna runt och försöka avsluta en mängd uppdrag - som rätt ofta känns krystade. Att rädda någons nallebjörn eller slå ihjäl några rövare på en enslig väg är inte särskilt upphetsande, men märkligt nog är det ändå beroendeframkallande. Kanske på grund av att det i grund och botten är roligt att samla allt som går att samla för att få ihop mer guld.

Världen är enorm och den sträcker sig från grönskande skogar till stinkande träsk. Utan att ha lyckats spela igenom hela världen så kan jag lätt uppskatta att det handlar om ett par hundra timmar om man ska hinna igenom det här spelet. Det går också att spela både som god och ond, något du väljer redan när du skapar din karaktär. Tröttnar man på att vara präktig så är det en utmärkt idé att spela på myntets andra sida och istället bete dig som en riktig gris.

Skön känsla

Men inte mycket nytt

Tack vare den sköna känslan hade Sacred 2 kunnat nå upp till en fyra, men det finns några små taggar i rosenbädden. Grafiken har ett skumt problem där den hackar ibland, särskilt om man rör sig snabbt. Det kanske är någonting som utvecklarna Ascaron kan fixa till med en uppdatering, men just nu fungerar det dåligt.

Ett annat hinder från ett högre betyg är att även om spelet är mer än spelbart så finns det inte mycket nytt. Du hade lika gärna kunnat välja vilket annat spel som helst i samma genre och inte känna att du förlorar något. Något som också känns irriterande efter ett tag är att du kan behöva springa runt en hel del för att hitta rätt. Trots att det går att gå till de flesta platser utan svårigheter så är det rätt ofta som man befinner sig nära målet och ändå inte kommer fram för att det är ett gäng klippor i vägen.

En av spelets styrkor är multiplayermöjligheterna, oavsett om det gäller lokalt eller över Xbox Live. Det är alltid roligare att spela de här spelen tillsammans med vänner, särskilt som du klarar dig bättre om du blandar rollfigurer med olika förmågor.

Men med de små problemen i bakhuvudet är det som ligger Sacred 2 mest i fatet att det inte tillför något nytt. Samtidigt går det att slå ihjäl ett rejält antal timmar utan att känna att man slösar bort tiden.

» Läs även vår pc-recension av Sacred 2

Lika bra att man svarar sig själv. Lite när man talar om trollen så dyker det upp en nyhet om att Ascaron blivit köpta av Kalypso Media, en annan tysk firma. De är väl mer kända som producenter och distributör än för egen utveckling. http://www.gamasutr... 19/06 Tycker som några tidigare nämnt att det är konstigt att konsoll versionen får 3/5 medans PC versionen fick 4/5. Även om ni tycker att spelet inte ger något nytt som ett "hack n slash" spel så är det fortfarande precis samma spel som PC versionen... Men... 17/06 För mig är det tvärtom. :D Jag har börjat gilla PC-spel mer och mer, fast då har jag ju i och för sig aldrig spelat PS3 tyvärr.:\ 15/06 Vettig kommentar :). 15/06 "Inget nytt och mer djup?" Ursäkta mig lite men Sacred är fortfarande ett "hack 'n' slash" rpg som Diablo eller Titan Quest, inte ett "rollspel" där ens val påverkar spelvärlden, det är inte meningen heller. Ett sådant rollspel (SWKOTOR, Mass Effect)... 15/06 Sorry, still not interested... 14/06 Jag har märkt att de flesta recensioner av konsolspel görs på 360. Funderar hur det är med buggar och grafik på PS3-versionen, kan vara värre när det handlar om portningar från PC som i detta fall. 14/06 Återstår att se om Diablo 3 får samma minus motivering när det släpps ;D. 14/06 Undrar hur det går för Ascaron och deras finansiella problem. De gick i konkursskydd innan de släppte konsollversionerna av Sacred 2. De försöker antagligen sälja bolaget till någon större spelfirma, men har inte sett några fler nyheter om det ännu. 13/06 När jag satte "inget nytt" så menade jag att spelet inte tillför något nytt till genren. Sacred 2 är som vilket annat RPG som helst som utnyttjar isometriskt perspektiv. Det hade varit väldigt lätt att föra in lite vettiga dialoger där karaktären hade... 13/06
Skicka en rättelse