Det är alltid vanskligt att recensera ett multiplayerspel innan det släpps (idag i Nordamerika, på torsdag i Europa) och därför tänker jag faktiskt inte sätta något betyg idag. Jag spelade betan i oräkneliga timmar, körde igenom alla spellägen på recensionseventet förra veckan men det krävs mer för att kunna fälla en dom. Spelet behöver släppas fritt och vi behöver känna på pc-versionen. Men hittills har Battlefront stått för fler glada överraskningar än besvikelser. Och satan vad snyggt det är! Det är utan tvekan ett av de läckraste multiplayerspelen någonsin. Men förutom att Frostbite använder konsolhårdvaran till max har Dices designteam lyckas göra det George Lucas aldrig fick till.

De flesta Star Wars-nördar är ense om att George Lucas skulle låtit bli att “förbättra” originaltrilogin. Allt han gjorde var att kladda på samma själlösa datorgrafik som prequel-filmerna är nedlusade av. Dice har återvänt till Tatooine, Endor och Hoth med en imponerande omsorg och inte bara återskapat platserna vi så väl känner igen, de har även lagt till egna små detaljer som gör dem mer levande. Bland träden på skogsmånen ligger ett strandat transportskepp, på ökenplaneten ser vi bostäder på en kulle och en kraschad Star Destroyer vid horisonten. Världarna känns så äkta som påhittade miljöer kan göra och det är synd att de bara får agera arenor åt pew-pew-frossande multiplayermatcher. Jag vill utforska dem mer, utan att bli skjuten med laserstrålar.

Ju fler timmar jag spelar desto mer uppenbart blir det också att Walker Assault kommer att stjäla mycket av min tid den här vintern. I betan var Hoth smått omöjligt att vinna som rebell men med små justeringar tar den sig. Mekaniken har hunnit bli mer bekant för spelarna. Som imperiesoldat behöver du knappat tänka på mer än att skjuta allt som rör sig och kanske neutralisera en länkstation då och då. Rebellerna måste samarbeta och verkligen se till att försvara nämnda hållpunkter. Och för guds skull, utnyttja snowspeeders till max när de fyrbenta krigsmaskinerna är sårbara.

Bland det sista vi gör hos Dice är faktiskt att vinna just den där kartan mot alla odds och det finns knappast en bättre känsla i multiplayersammanhang. Nu återstår det att se om Dice kan återskapa den tillräckligt många gånger för att hålla kvar kräsna Star Wars-gamers. Föreställ dig att vi tittar ut ur samma rymdglugg som en stympad Luke gör i Empire Strikes Back och att vi senare i veckan levererar en avslutning.

The Return of the Betyg.

Fotnot: Vi har spelat Star Wars: Battlefront på PS4.