För första gången på länge kliver Dice ur sin Battlefield-bubbla och står med blottade på en iskall vinterplanet. De har dock mer än bara nostalgi att värma sig med. Här är första delen av vår löpande recension.

Det var högtidsstund i Stockholmsförorten Hökarängen. John Williams trumpeter ljöd ur tjocktevens klena ljudsystem och framför den utåtbuktande skärmen satt ett helt gäng småpaltar som redan kivades om vem som skulle vara Luke Skywalker. Ingen av oss läste tillräckligt bra för att hänga med i undertexterna så mamma översatte dialogerna löpande och förställde rösten för att låta som Darth Vader, Obi-Wan och C3P0. Magin som uppstod i det där lilla vardagsrummet med 80-talsbruna plyschmöbler kommer att följa mig resten av livet.

Jag gissar att du känner likadant. Att George Lucas rymdsaga har en särskild plats i ditt hjärta, trots att han genom åren gjort sitt bästa för att förvandla det nostalgiska skimret till smog. Det känns som att Yoda skulle ha något smart och icke grammatiskt korrekt att säga om minnenas förmåga att förbli obefläckade.

Om jag arbetade på Dice skulle jag vara livrädd. Tänk att invadera det där speciella utrymmet. Stället där vi lagrar doften av farmors nybakade bullar, första vinsten med knattelaget och premiären för kampen mellan Jedi och Sith. För så starkt känner många för Star Wars, inklusive jag själv. Vi som otaliga gånger förbannat den långörade idioten vi inte nämner vid namn och skymfen som är George Lucas “förbättrade versioner”. Lyckligt ovetande köade vi i dygn för att få premiärbiljetter till The Phantom Menace. Battlefield-anhängare kan vara smått fanatiska men det är ingenting mot Star Wars-älskare.

Jag tror att nervositeten har varit bra för studion. För första gången på många år har de blivit tvingade att tänka utanför Battlefield-boxen. Jag har heller inte kunnat släppa det designern Niklas Fegraeus sa i vår intervju med honom för några veckor sedan. Att “Star Wars ska vara tillgängligt”, något som står i rak kontrast mot vad Battlefield-publiken kräver. Det är faktiskt befriande att inte behöva kråla på marken genom buskage, låsa upp bättre vapen och ta allt så himla allvarligt. Det dröjer inte många matcher innan jag skönjer en lekfullhet jag inte upplevt i en Dice-titel sedan Bad Company-spelen.

Föregående Nästa
T minus 35 minutes! 20/11 När får vi se del 2 av recensionen? 20/11 Tänkte köpa spelet, men efter en noggrannare titt så påminner det mig bara om varför jag slutade spela battlefield efter 2an, helt enkelt för intensivt och trångt, och man gör likadant hela tiden, jag tror jag har vuxit ifrån Battlefield :/, synd att... 19/11 Har riktigt kul med spelet, grafiken är ur denna världen. Ljuden är fantastiska likaså. Det här spelet får så otroligt mkt hat över nätet, mest från idioter som vill att spelet ska vara exakt som Battlefront 2. Totalt rädda för förändring, usch. Spelet... 19/11 Njaee var mitt första intryck när jag spelade den öppna betan. Sjukt besviken på att det inte finns någon riktig singleplayer-kampanj, utan bara deathmatch och olika varianter av capture the flag rakt igenom. 19/11 Synd bara att DICE kör vidare med Temuera Morrison som Boba Fett och inte orginalet Jason Wingreen, men det kanske är Disney som hotat med stryk. :( 18/11 Star wars battlefront? More like star wars battle...Don't... Hahaha.... Nej men seriöst jag har inte tänkt köpa. :) 18/11 Redan nått lvl 19 (pc). Rätt go blandning av maps och game-modes. inte stött på några allvarligare problem efter 14 timmars spelande. :) Ser fram emot allt dlc! :) 18/11 Är det bara jag som tyckte att walker assault inte var så "obalanserat". Enda dåliga var spawn punkterna. Jag menar att ett star wars spel som detta ej bör vara 50/50 matcher, rebellerna ska vara i stort underläge på kartan i betan. 17/11 Kollade lite andra recensioner och verkar som att det finns rätt få vapen samt att man inte kan customisera dem. Sånt har man ju vant sig vid av Dice så det känns ju lite tråkigt. Och bara 4 banor? Fan jag hade hoppats mer på detta :( 17/11
Skicka en rättelse