Combat Mission: Shock Force är ett spel i en lång serie vid namn Combat Mission som så realistiskt som möjligt simulerat slag från till exempel italienarnas slag i Nordafrika till andra världskrigets början och slut. Nu är det andra bullar som gäller! Här är det jänkarna som slåss mot Syrierna i en fiktiv konflikt och det är upp till dig om de goda makterna lyckas segra, för visst kan väl inte folk från Mellanöstern vara de goda för en gångs skull?

Jag ska börja med att informera om att Combat Mission: Shock Force inte är något lätt spel. Här går det inte att höfta sig in i slagfältet och tro att du vet vad du ska göra. Själv satt jag helt dum och stum i minst tio minuter i första uppdraget. Smart som jag var läste jag inte manualen först vilket visade sig vara mitt största misstag. Har du inte spelat någon tidigare del i Combat Mission-serien är allt oerhört krångligt och svårt.

Manualen

- stor och livsviktig

Manualen ja, den förtjänar ett helt eget stycke. 196 sidor fullpackade med information, bilder och annat för att hjälpa dig förstå. Den är mycket läsvärd om du införskaffat dig spelet eftersom det står allt om enheter, vapen, pansarvagnar och allt du vill veta. Samt något mycket viktigt; hur du faktiskt gör för att styra enheterna.

   

För att flytta enheter markerar du dem och sedan med hjälp av antingen tangentbordet eller ett system av knappar på skärmen väljer du vad för uppgift enheten eller enheterna ska genomföra. Alla sorters uppgifter kan utföras på många sätt. Bara själva alternativet att flytta enheterna kan göra långsamt, snabbt, försiktigt eller vaksamt i beredskap. Det går också att bestämma om enheten ska anfalla motståndare med lätt försvar - till exempel infanteri, eller om de ska lägga en bombmatta över ett större område. Det finns väldigt många olika alternativ att välja mellan och det finns inte rum nog på sidan för att förklara allt.

Singleplayerdelen

- goda amerikanare mot onda syrier

Singelplayerdelen består av två kampanjer, flera enskilda uppdrag och "Quick Battle". Det finns också en multiplayerdel samt en baneditor som är ännu svårare att förstå sig på än spelet självt. Du får välja själv om du vill spela i realtid eller omgångsbaserat. I det sistnämnda blir det paus varje minut så du kan ge dina enheter fler kommandon och sedan utföra dem. Det är dock inte "riktigt" omgångsbaserat då allt sker i realtid i en minut efter rundan.

Grafiken i Combat Mission: Shock Force är väldigt speciell. Enheterna är extremt väl detaljerade. Man ser varje liten lucka och spade på pansarvagnarna och infanteriet är inte sämre detaljerat det - vilket ger ett stort plus i kanten. Tyvärr försvinner emellertid det pluset ganska snabbt igen eftersom sceneriet lämnar mycket att önska. Det ser ibland ut som att asfaltvägen flyger ut över öknen, och utanför själva spelplan finns över huvud taget ingenting. Fast, när du väl är i en eldstrid på en liten gata i en syriansk stad är omgivningarna inget du bryr dig om direkt.

   

Två bilder som visar skillnad i detaljnivå

Vad blir slutomdömet? Jag var faktiskt ganska skeptisk själv i början då jag knappt visste något, men ju mer jag spelade desto mer växte det för mig. Vissa uppdrag är extremt roliga och spännande. Att skicka in en patrull i en ökenstad för att rensa ut rebeller under nattetid påminner faktiskt mycket om de första Rainbow 6-spelen. Dock ska sägas att det sannerligen inte passar alla, men är du en fan av genren eller tidigare Combat Mission-spel är detta ett givet köp.

Hm bra recension dock. Detta spel ser för tomt ut för min smak dock. 04/08 Faktum är att blir man beskjuten av artilleri så ligger man och trycker så gott det går i det skydd man nu har tillgängligt, man ger sig inte ut och springer i metallregnet, det är ännu farligare. En annan detalj som är otroligt bra är de realistiska... 03/08 Enda kritiken jag har hittills mot spelet är kameran. Den var riktigt ologiskt styrd men jag märkte efter kört dom två uppdrag som följde med demot att jag började vänja mig. Tappade dock kontrollen när det började bli lite väl vilt i hönshuset. Måste... 03/08 Faktum är att rts delen är en ny grej i CM - det är igentligen ett rondbaserat spel. Och därför tycker jag (och många andra) att WeGo är fortfarande det bästa. 03/08 Kort och gott, jag gillar det här spelet. Annat än tråkiga "basbyggarsåkalladestrategispel" 03/08 Såja lugn och fin nu. Nu är det ju faktiskt så att det är upp till recensenten att nämna det denne anser vara viktigt. man kan inte , som recensent, göra alla nöjda. Ens uppgift är att förmedla den egna känslan av spelet. Visst vore det trist om alla... 03/08 Ok, till er som gnäller om grafiken: Det är ett storskaligt RTS ffs, inte FPS. Du tillbringar större delen av tiden fullt utzoomat och klickar mest runt symboler. De nära markbilder som finns i recensionen symboliserar verkligen inte hur man spelar, uta... 03/08 va?! har jag ens nämnt BF2?! EDit: Sen ser jag med att detaljerna på gubbarna och fordon etc är hög, men enligt mig är det inte nog. Jag tycker att man kan kräva att det är skönare bakgrunder och snyggare layout på tex husen och buskar etc. Kolla på hus... 03/08 Tyvärr har ni inte insett att CM serien är inte alls något för grafikkåta. CM serien är (enligt mig) dom absolut bästa strategispelen på marknaden idag. Dvs anser jag det om man spelar dom med deras WeGo system. Deras detaljrikedom är oslagbar (och då... 03/08 Håller med DarthZ om att diskussionen spårar ur till helt orelaterade spel vilket är synd. Angående spelet kan jag bara säga att jag gillat de tidigare spelen och i likhet med annan strategi brukar grafiken inte riktigt vara det säljande argumentet, vil... 03/08
Skicka en rättelse