Dryga månaden innan #nästa Motorstorm ger vansinnesracingen en ny adrenalininjektion sticker nykomlingen #Nail'd ut hakan. #Techlands skapelse är snarlik: kör fort, kör spektakulärt och sänk gärna ett par motståndare på vägen.

Men Nail'd är slankare. Det körs uteslutande med två- och fyrhjuliga crossmotorcyklar som ges en skvätt variation genom möjligheten att uppgradera dem efterhand. Därmed inte sagt att det tar det lugnare. Tvärtom, det vrider gasen bortom botten från första sekund och öser på med allt vad det har av galna hopp och svulstiga effekter.

Oavsett om du kör två- eller fyrhjuligt kommer du inte undan svindlande hopp.

Det känns bra med en utvecklare som vågar låta underhållningen få huvudrollen, utan krystad hänsyn till hur det är att köra crossbåge på riktigt. Och med hopp på ett par hundra meter och ”air control” (man kan styra i luften) värdig en svala talar Nail'd tydligt om var det står. Men tyvärr tar dess underhållningskapital snabbt slut.

Okul på två och fyra hjul

Grundproblemet är att körningen inte är särskilt kul. Gasen hålls ständigt i botten (jag kan inte minnas att jag rört bromsen en enda gång) och även om miljön varierar och banorna är fyllda av genvägar, hinder och pickups känns de efter en stund likartade. Vägvalen gör ingen större skillnad, så länge du undviker krockar vinner du. Enformigt, liksom de torra spelformerna; i huvudsak att ta pallplats, med en variant som går ut på att trickhoppa sig till mest poäng. Men tricken är få och hoppen för enkla, vanlig bakhjulskörning när tillfälle ges kan räcka för vinst.

Nagelbitare av denna sort förekommer flitigt. Se till att lämna höjdskräcken hemma.

Krascher straffas knappt alls. En kort repris med flygande förare och delar, sen är du tillbaka i sadeln igen och ett tryck på nitron (laddas med bakhjulskörning eller pickups) skickar bågen till maxfart på nolltid. Fast å andra sidan blir det en hel del krascher, delvis för att farten är hög men även på grund av missar i fysiken. Fysikmotorn förlåter som du säkert förstår en hel del (det förekommer som sagt en del spektakulära hopp), men logiken brister. Jag har till exempel flugit för långt och slagit pannan i en klippöverkant utan att straffas. Andra gånger sprängs bågen när jag passerar ett träd eller snuddar med hjulet vid en järnbalk. Förödande om man lirar online och vill tävla på lika villkor. Att servrarna gapar tomma är en klen tröst.

På pappret är Nail'd ett potentiellt alternativ till Motorstorm. Ett välkommet sådant, inte minst för Windows- och Xbox 360-spelare. Men det är för enkelspårigt, för tunt och för taffligt byggt för att räcka ända fram. Underhållande i små doser – absolut – fast med högst tveksam livslängd.