Högljutt som grannens gräsklippare, amerikanskt som äppelpaj och svettigt som en finsk risbastu - FZ har testat däckfriktionen i NASCAR 08.

Motorsportsfenomenet National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) må föra en tynande tillvaro i svensk sportpress, men i USA är den mer eller mindre en riksangelägenhet. Organisationen själv hävdar att man engagerar knappt 25% av befolkningen som årligen spenderar mer än 13 miljarder kronor på produkter som bär NASCAR:s logotyp. Därför är det knappast heller någon slump att det finns ett officiellt licensierat konsolspel som återskapar verksamhetens alla kännetecken - reklamklädda prestandamonster, våldsamma bilkrascher och entusiastiska kommentatorer.

Påkostad racingcirkus

- NASCAR-licensen utnyttjad till minsta mutter

Gör snajsiga donuts

Att det är Electronic Arts dotterbolag EA Sports som förvaltar rättigheterna till varumärket märks. Årets utgåva - kort och gott kallad NASCAR 08 - är den första som släpps till Xbox 360 och håller samma genomgående höga kvalité som företagets övriga sporttitlar. Inhyrda profiler från tv-nätverket ESBN, licensierade bilmärken och racingbanor kostar förvisso pengar, men så är också NASCAR som sagt big business. Således märks det att man i likhet med NHL-serien vill förmedla en autentisk upplevelse. I viss mån har man också lyckats.

NASCAR är i sitt 360-utförande en enda lång fartfest. Även om grafiken inte kan mäta sig med konkurrenten Project Gotham Racing 4 så kan hastighetskänslan absolut det. Att se asfalten rusa förbi under motorhuven samtidigt som hastighetsmätaren visar motsvarande 270 km/h är en stundtals överväldigande känsla - särskilt i en undermåligt doserad kurva med sju åtta ilsket vrålande motståndarbilar några meter från framlyktor och avgasrör. Faktum är att mina händer inte har fått svettas så mycket med en handkontroll sedan jag klättrade upp för skyskrapan Agency Tower i Crackdown - i sig ett bra betyg.

Svettiga omkörningar

Körkänslan kommer dock inte utan ett pris. NASCAR kräver nästan oavbruten koncentration. Minsta lilla miss straffas obönhörligen och dessutom hårt. En halv sekunds brusten uppmärksamhet kan betyda tio tappade placeringar. På samma bryska sätt kan en försiktig metallkontakt med en motståndarbil rendera gul flagg och automatisk omplacering från första till sista plats - vilket nästan automatiskt betyder att man förlorar chansen att nå loppets lägstaplacering. Betänker man att det lika gärna kan hända efter ett varv från start som ett varv innan mål är det inte heller svårt att inse att NASCAR inte är ett spel för den som saknar tålamod. Dramatiskt, visst, men tyvärr också frustrerande.

Uppenbarligen inser EA Sports att man satt inlärningströskeln högt. Att vinna är synonymt med att öva. Viss hjälp erbjuds därför i systemet för tävlingslicenser i det nya spelsättet Chase. För att överhuvudtaget få tävla krävs godkänt resultat i tio träningsmoment. Dessa är tänkta att bekanta föraren med allt från hur man bäst utnyttjar det minskade luftmotståndet bakom framförfarande fordon till så kallade slingshot-omkörningar. De olika momenten förklaras i ljud och bild på ett pedagogiskt sätt, men faktum kvarstår - spelets tempo och dynamik är tydligt aggressivt.

Inte för alla

- tålamod viktigaste systemkravet

Tekniskt godkänt

I teknisk mening är inte NASCAR 08 ett dåligt spel. Tvärtom - texturerna är knivskarpa, ljuden mustiga och det ständiga radiotjattret med depåcheferna övertygande. Lägg till ett anständigt flerspelarläge för 12 spelare och möjligheten att justera i princip varenda skruv i hela bilen så är intrycket med visst beröm godkänt. Statistiken finns där, förarna finns där, stallen och tävlingshistoriken. EA Sports har med andra ord fullföljt sitt åtagande mot NASCAR och sportens mest hängivna fans - men dessvärre inte mot den som förväntar sig en lättsam spelupplevelse.

NASCAR 08 är främst för dig som tidigare varit i kontakt med serien och på förhand har en aning om vad du kan förvänta dig. Har du dessutom ratt, en större tv och surroundljud till din Xbox 360 torde du knappast bli besviken. Har du däremot varken hört talas om NASCAR som fenomen eller spel tidigare föreslår jag att du istället överväger ett annat bilspel - alternativt håller i slantarna och hoppas att EA Sports släpper in nybörjarna i nästa års utgåva.

Skicka en rättelse