Handlingen följer filmen med samma namn till punkt och pricka. Du ikläder dig rollen som playboyen Bruce Wayne och hans nattliga alter ego Batman i hans kamp mot Gotham Citys all brottslingar. Spelet tar sin början i Himalaya där Bruce Wayne undergår en ninjas träning av en sekt vars mål är att utrota all form av brottslighet och tänker starta med syndens högnäste Gotham City. Sektens brutalitet och ideologi är dock för extrem även för Bruce och efter sin träning väljer han att gå emot sektens vilja och tvingas fly tillbaka till Gotham City där han hjälp av sin betjänt Alfred tar upp kampen mot stadens brottslighet. Snabbt dras han in i en kriminell sammansvärjning där en mystisk hallucinogen och gamla bekanta spelar viktiga roller. Under spelets gång får vi se den klassiska hjälten använda metoder som vi inte är vana att se. För första gången är han inte en helyllekille som inte gör någon förnär i onödan. Gotham City är mörkare, hårdare och brutalare än någonsin, vilket uppenbarligen är något som han verkligen tagit till sig. Nu är Läderlappen en rätt elak figur som inte tvekar att använda hårdhänta förhörsmetoder i sin kamp för rättvisan.
Lite smyg, lite slagsmål, lite bilkörning
Batman Begins lånar friskt från ett flertal olika genrer men i grund och botten är det ett smygarspel i ett klassiskt tredjepersonsperspektiv med starka actionelement. För att osedd ta dig igenom banorna och alla fiender har du olika hjälpmedel som din Batman-radar och Batman-bumerang som är ett förvånansvärt användbart verktyg. Dock uppstår situationer där det enda sättet att ta sig fram är att använda sig av knytnävarna. Striderna i sig är verkligen inte något speciellt, du har en knapp för slag, en för spark och en tredje för att göra olika specialslag såsom multi- och avslutningsattacker. Det är visserligen ett intuitivt system som är lätt att lära sig, men frågan är inte om det kanske är lite väl enkelt.
Nu är det dock inte bara att springa fram till första bästa fiende och tro att allt löser sig. Batman är ju trots allt obeväpnad så en direkt attack mot fiender som är beväpnad med skjutvapen är inte någon bra idé. Dessa motståndare måste alltså oskadliggöras på något sätt och i Batman Begins finns det två olika sätt att göra det på. Det första är något vi känner igen från spel som Metal Gear Solid och Splinter Cell smyg dig på din motståndare och ta ut honom i en tyst men lika brutal och effektiv rörelse. Ett annat och betydligt roligare sätt som passar den som är lite mer sadistiskt lagd är att skrämma sina motståndare så att de tappar sitt vapen. Detta kan du åstadkomma genom att exempelvis få tunnor med bensin att explodera i närheten av dem eller att på annat vis påkalla deras uppmärksamhet på ett extremt abrupt och otäckt sätt. Skrämseltaktiken är förvånansvärt tillfredställande, speciellt i de fall då man lyckats skrämma upp sina fiender så till den milda grad att de istället för en man i en gummidräkt ser en demon som är ute efter dem.
Batman Begins lånar nu bara inte element från Metal Gear Solid utan även från racingspelet Burnout. Ett Batman-spel är ju inget Batman-spel om man inte får chansen att köra Batmobile. Som tur är har utvecklarna i Eurocom insett detta och därför får du sitta i Batmans legendariska fordon i två av spelets cirka tio banor. Tyvärr går det bara att konstatera att Eurocom inte har lyckats något vidare med dessa. Att de lånat element från Burnout är ett väldigt milt uttryck då de egentligen har snott Burnout 3:s spelsätt road-rage rakt av. Du får helt enkelt köra en snitslad sträcka i Gotham City där du ska krascha ut så många av fiendebilarna som du bara kan. Det finns egentligen ingenting positivt att säga om detta racingmoment förutom de faktum att det bara är två banor samt att de är enormt lätta och inte bör kräva mer än ett eller två försök för att du ska kunna ta dig igenom dem.