Efter att ha hjälpt till i bakgrunden med HTC Vive har Valve klivit ut på stora VR-scenen med det egna headsetet Index. Det är en mix av gammal och ny VR-teknik: innovativa kontroller med fingerspårning, men med tracking-tekniken från Vive där två fyrar i rummet skickar signaler som headsetet följer. Det skiljer Index från Cosmos och de två Oculus-headseten, som har sensorer direkt på headsetet.

Reglage och spännen låter dig justera hur Valve Index sitter. Komforten är på topp.

Ratten justerar skärmarnas avstånd från ögonen.

Den ser lite tidigt 80-tal ut, som något Martin Rev kunde ha burit.

Index använder fyrar för att läsa av din position. Övriga testdeltagare har sensorer direkt på headsetet.

Index är liksom Rift S och Cosmos sladdbunden och kopplas till datorn med Displayport- och USB 3-kontakter, och en tunn tredje sladd matar den med ström. Instruktionslappen antyder att Index är lätt att få igång: ställ ut fyrarna, sätt i sladdarna, starta Steam VR och kör.

Verkligheten blir en annan. Först startar inte Index alls, men efter uppdatering av båda testdatorernas BIOS vaknar headsetet åtminstone till liv. Men funkar gör det inte, Steam VR ger olika felmeddelanden och sökningar visar att fler drabbats. Efter att ha ryckt ur och satt tillbaka alla tre kontakterna på huvudsladden hostar det till slut igång och går att använda till annat än ögonskydd vid kärnvapensprängning. Tills jag flyttar en mus från en USB-port bredvid headsetets till en annan, då tappar Steam VR bort headsetet. Men det dyker upp igen när jag flyttar tillbaka musen. Vidare är uppdateringar och setup primitiva. Varje enhet i systemet måste uppdateras manuellt och individuellt innan allt är igång.

Med upplösningen 1 440 x 1 600 pixlar styck på två LCD-paneler lägger sig Index strax bakom Cosmos, och saker ser markant skarpare ut än hos båda Oculusarna. Men den saknar svärtan hos OLED-paneler, och det finns inte plats för mina glasögon, de är 1 cm för breda. Lyckligtvis är skärmen så tydlig att jag kan kisa fram vad som står på instrumenten i DCS och IL-2, men det känns klantigt – en kollega med lite mindre breda glasögon kan utan problem ha dem på sig. Vågade själar kan försöka skära plats för skalmarna i den enkelt löstagbara skumgummimasken som ansiktet vilar mot. Så modig är inte jag med vårt lånade testexemplar, men nya masker finns att köpa från Valve så snart lagret fyllts på. Synd att Valve inte gjorde Vive och skickade med flera. Däremot får vi med ett extra inlägg som anpassar Index för mindre skallar – alla barn säger tack.

Displaykabeln krånglade lite. Hålet intill är för egna hörlurar/headset.

Smidig anslutning till dator med Displayport, USB (och ström till eluttag). Men kontakten fick vi rycka ur och sätta tillbaka för att väcka Index.

"Ansiktsmasken" fästs med magneter, hur smidigt som helst. Nya finns att köpa från Valve(när lagret fyllts på).

Undertecknads glasögon är 1 cm för breda.

Index skryter med testets överlägset högsta uppdateringsfrekvens: 120 Hz, eller hela 144 Hz som experimentellt alternativ. Och synfältet kan justeras ända upp till 130 grader. Det ändras med en ratt på sidan som förflyttar avståndet från ögonen, och när det är så nära att ögonfransarna putsar linserna har åtminstone jag ingen cyklopkänsla. Skärpans sweet-spot finns i ett hyfsat smalt område i höjdled, så man flyttar cyklopen upp och ner för att hitta bästa skärpan. Ett reglage låter oss justera för olika avstånd mellan pupillerna (IPD, interpupillary distance), hur mycket säger inte Valve men andra nämner 58-70 millimeter.

"Som att sitta och snacka teckenspråk på en efterfest"

Komforten är riktigt bra och det sitter sitter utmärkt på skallen även efter längre spelstunder. Inte någon gång har det besvärat, skavt eller känts otympligt, och då väger det ändå betydligt mer än till exempel Rift S. Spännratt i nacken, rem upptill och hörlurar som hänger en kort bit från öronen (utan att läcka våldsamt mycket ljud) är en riktigt bra lösning. Det finns både 3,5 mm- och USB-ingångar om man föredrar eget ljud, och lurarna kan enkelt skruvas bort.

Kontrollerna är det kanske mest intressanta med Index, med funktioner som kan utveckla sättet vi spelar VR på. Smidiga spännremmar över handryggen håller dem på plats, och de har samma grundfunktioner som Oculus Touch- och Vive Cosmos-kontrollerna. Därutöver spårar de också individuella fingerrörelser, har tryckkänsliga skaft och touch-paneler för tummarna. De sistnämnda känns malplacerade, och fingerspårningen är opålitlig – känns lite som att sitta och snacka teckenspråk på en efterfest. Men greppfunktionen gör bra ifrån sig, knivkastning i Budget Cuts 2 gör bra ifrån sig. Precisionen med skjutvapen i Superhot VR är fenomenal – där man siktar träffar man. Och av Half-Life: Alyx-trailern att döma kommer greppfunktionen användas flitigt i kampen mot Combine och headcrabs.

Index-kontrollerna har tryckkänsligt grepp, fingerspårning och en touchplatta till knapp.

Dessvärre är layouten inte 100, spakar och knappar sitter inte där de ska.

"Jag vill verkligen gilla kontrollerna, men det går inte"

Jag vill verkligen gilla kontrollerna, men det går inte. De är för små, och reglagen sitter inte rätt. Åtminstone inte för mina händer. Med åtdragna spännband sitter de som klistrade i handen, helt riskfritt att slänga saker i spel. Men då befinner sig inte knapparna och spakarna där de ska. Styrspak och touchpad borde ha bytt plats, nu tvingas jag vrida tummen onaturligt utåt för att komma åt spaken. Som för övrigt är oprecis i stressade situationer, man styr ofta snett när man vill styra rakt. Det här kan förstås vara individuellt, men jag har rätt normalstora händer och kontrollerna ser ut att vara gjorda för mer småväxta. När jag frågar kollegans 10-åriga barn har de inga klagomål, men det har å andra sidan den kvinnliga kollegan med mindre dasslocksvarning än jag på sina labbar. Men det blir bättre när jag lättar på spännremmen och håller kontrollerna mer med handflata-lillfinger, och då känner jag ändå ingen risk att tappa dem.

Valve Index är en starkt debutant i VR-ligan, med bra upplösning, innovativa kontroller och suverän komfort. Samtidigt lider den av svajig teknik, krånglig installation, inte helt optimal kontroll-layout och hög prislapp jämfört med Oculus. Det sista vore ett mindre bekymmer om tekniken fungerade bättre, så Index har klar förbättringspotential. Samtidigt är det trots bristerna så bra att det kommer vara mitt förstahandsval att köra Half-Life: Alyx med.

Valve Index
3
Bra
+
Passformen
+
Nyskapande kontroller
+
Skärmteknik och ljud
+
Kontrollerna sitter som klistrade
-
Tveksam kontroll-layout
-
Massa tekniskt krångel
-
Dubbla priset mot Oculus headsets
Det här betyder betygen på FZ