Rift S är uppföljaren till Oculus Rift, som 2016 tillsammans med HTC Vive sparkade igång den nutida VR-vågen. Den stora nyheten är färre sladdar och mindre krångel. Istället för att behöva placera ut ett par sensorer i rummet för att läsa av användarens position och huvudrörelser sitter nu fem sensorer direkt på hjälmen och ger så kallad inside out-tracking. Tillsammans med två medföljande Touch-handkontroller gör det Rift S lämpad för "roomscale VR", alltså att du kan vandra runt i rummet. Men den kan lika gärna användas stillasittande om du föredrar det.

Att komma igång är barnsligt enkelt. I princip installerar du Oculus-mjukvaran, stoppar två sladdar i datorn (Displayport och USB 3.0) och följer ett par enkla instruktioner. Vid setup visar sensorerna världen utanför skärmen (kallas "Passthrough"), och med ena Touch-kontrollen målar du smidigt upp det dedikerade område du ska hålla dig inom. När du närmar dig gränsen visas en virtuell vägg som varning, så förhoppningsvis drar du inte en decimeterlång reva i teven när du sablar klossar i Beat Saber.

Rift S har sensorerna direkt på headsetet. Repan på fronten medföljer ej.

Ett 3,5 mm-uttag låter dig använda egna hörlurar istället för det inbyggda ljudet.

Sladd är trist, men detta är allt som krävs – ingen ström eller hub.

En solid, gloriaformad plastring och ett kardborreförsett spännband håller nya Riften på plats på skallen, och storleken justeras med en ratt i nacken à la Playstation VR. Cyklopdelen framtill omges av bekvämt skumgummi. Originalets hörlurar har ersatts av inbyggt ljud som strömmar bakåt från övre frontdelen. Bekvämt, men ljudet spiller ut i rummet och inget filtrerar bort omgivningsljud. Du kan dock stoppa i ett eget headset i ett 3,5 mm-uttag på sidan, en egenskap den delar med Quest.

Kontrollerna har gjorts om en aning och plastringen som förr satt runt knogen har flyttat upp på ovansidan, med lampor på så att sensorerna ser deras position. Det är exakt samma kontroll-layout som till Quest, och de är lätta, logiska och fungerar förträffligt. Det är bara när de kommer riktigt nära sensorerna som trackingen kan bråka, men det hör till undantagen och är inte ett praktiskt bekymmer.

"De är lätta, logiska och fungerar förträffligt"

En knapp på headsetets undersida gör att fronten kan skjutas framåt och bakåt, och med försiktigt manövrerande får ett par glasögon plats under (vilket inte funkar med första Rift för mig). Men det är på håret, om du har såna där gigantiska 70-talsbågar kan det bli trångt. Men som sagt: en förbättring.

Rift S saknar IPD-reglage. Det kan innebära problem med skärpa och välmående om man ligger långt från idealet. IPD:n uppges ligga kring 64 millimeter, men den kan justeras i mjukvaran från 58 till 72 millimeter.

Rift S har bara en skärmpanel (därför kan inte IPD justeras) med en upplösning på 2560 x 1440 pixlar, att jämföra med 1080 x 1200 per öga för den snart fyra år gamla Riften (som hade två paneler). Skillnaden i grafik är mindre än jag hade hoppats på – det skiljer ju ändå ett par år på produkterna. Minimumkraven är ändå desamma, vilket möjliggörs av sänkt uppdateringsfrekvens från 90 till 80 Hz. Det kan betyda ökad åksjukerisk för känsliga, även om jag inte känt någon skillnad.

Touch-kontrollerna ser exakt likadana ut till Rift S och Oculus Quest. De funkar exemplariskt.

Oculus har byggt om en hel del på Rift S, men prestandamässigt känns den mer som än förfinad generationskamrat än en helt ny generation. Och det är lite av en besvikelse, för skärpa och upplösning är områden som behöver förbättras.

Bristen på stora visuella förbättringar gör det generella intrycket av Rift S en aning platt. Den gör många saker bättre än föregångaren, och setupen är oerhört smidig, men det hade behövts mer i fråga om upplösning och detaljrikedom för att den ska kännas som ett betydande kliv framåt. Man ska också komma ihåg att Oculus Quest är en urstark konkurrent (testas nedan). Samtidigt är Rift S ett riktigt bra headset, med en smidighet föregångaren saknade. Ett utmärkt VR-kit, särskilt om du inte äger en Rift eller trånar efter trådlöshet.

Oculus Rift S
3
Bra
+
Löjligt smidig setup
+
Brett spelutbud
+
Grymt bra kontroller
-
Skärpan och upplösningen saknar en del
-
Kan ej anpassas för olika pupillavstånd
Det här betyder betygen på FZ