Det här med simracing är en komplicerad kärleksrelation. Å ena sidan har direct drive-rattar revolutionerat hur det känns att köra bilsimulatorer: de ger en helt annan känsla och trovärdighet än vad som var möjligt förr. Å andra sidan kostar saker så mycket att plånboken faller i bitter gråt.

"Simracing är en komplicerad kärleksrelation"

Därför är Moza Racing intressanta. Den kinesiska uppstickaren har klivit fram som ett tydligt alternativ, ibland med något snällare prislapp. De erbjuder liknande produkter som branschledaren Fanatec, alltså högkvalitativa racingrattar av direct drive-modell. På samma sätt har de en stor mängd kringutrustning och alternativ att välja på.

I detta test bekänner basenheten R12 och ratten KS färg. Med prislappar på cirka 7 500 respektive 3 800 kronor i svenska butiker ligger de i mellansegmentet. Med andra ord grejer för dig som vill ha mer än vad instegsmodeller som Moza R5 och Fanatec CSL DD erbjuder, men inte kan motivera dig att hosta upp tiotusentals kronor för premium-prylar som Fanatec DD1. För R12-rattbasen är de närmsta konkurrenterna Logitech Pro Racing Wheel och Fanatec Clubsport DD, både pris- och prestandamässigt.

Rattbasen R12 erbjuder ett vridmoment på 12 newtonmeter. Logiskt nog.

R12 är ungefär lika stor som den klenare Fanatec CSL DD.

Hos lite dyrare basenheter som denna är kraftfull force feedback ett av säljargumenten. R12:an får ur sig ett vridmoment på 12 newtonmeter, ungefär samma som konkurrenterna ovan och klart mer än R5 och CSL DD (mellan 5 och 8 Nm). Som jämförelse ligger den gamla storsäljaren Logitech G29 kring 2 Nm, och med det spelar den i racingrattarnas korpliga jämfört med direct drive. Mozas 12 Nm är tillräckligt för att ge armarna en rejäl brottningsmatch.

"Grejen med direct drive är inte att vara starkast"

Men grejen med direct drive är inte att vara starkast, utan hur detaljerat och trovärdigt skakmotorn berättar för dina händer vad bilen har för sig. Högt vridmoment möjliggör rejäla ryck i ratten när det behövs (krockar), men de lite mer diskreta rycken och vibrationerna från asfalt, grus och annat är minst lika viktiga.

Fakta – Moza R12 Wheel Base

Plattform

Pc

Max vridmoment

12 Nm

Appstöd

Ja

Quick release

Ja

Anslutningar

Power, USB, pedaler, dashboard, växel, handbroms, e-stop

Fästhål

4 hål (undersida)

Bordsfäste

Säljs separat

Vikt

7,5 kg

Mått (B x H x D)

157 x 124 x 226 mm

Pris i svenska butiker

7 500 kr

Mozas rattbas har en fin force feedback som både viskar om ojämnheter i vägbanan och ryter till när bilen landar efter en kortare flygtur i finska rallyskogar. Mellan dessa ytterligheter berättar den löpande om samspelet mellan däck, underlag och hur du hanterar gas och broms. Just de små nyanserna ger en levande känsla åt körningen i stort, inte bara vid avkörningar och annan dramatik. Den egna smaken bestämmer hur mycket kraft som är lagom, för min del landar det ofta på 50-70 procent av maxstyrkan. Då berättar rattbasen tydligt vad som sker, utan att det blir amrbrytning av det hela. Men det varierar mellan bilar, banor och inställningar: det är inte alls tråkigt att maxa motståndet och låta musklerna jobba för att tygla en gammal formel-kärras vansinnesfärd genom Nordslingan.

Inga fläktar behövs för kylningen.

Samtidigt upplever jag att motståndet i Moza-basen är lite mindre än vad Fanatecs motsvarigheter erbjuder. I Automobilista 2 kan jag köra formelbilar med maxat motstånd utan att armarna ramlar av, medan CSL DD-basens 8 Nm känns ungefär lika kraftiga. Samma sak när jag kör jämför R12 och Fanatec DD1 med moståndet satt på cirka 6 Nm: R12 känns mjukare, försiktigare. Men också mer levande tack vare att det hela tiden händer små saker med skaket. Modernare teknik, gissar jag.

Men det bor ändå en hel del kraft i rattbasen, och för att dra nytta av den bör du ha en rejäl racingrigg eller en robust träskiva att fästa den i. Tunna laminatskrivbord med vingliga ben äter upp en del av både nyanser och styrka, och då försvinner lite av poängen med en kraftfull direct drive-rattbas. En mindre kraftfull enhet kan då vara ett klokare val.

KS-ratten har samma form som F1-kringlor.

Paddlar för både koppling och växling ingår.

Utmärkt snabbkoppling, men plast målad för att likna kolfiber är mer tveksamt.

Själva ratten heter KS och är en 30 centimeter bred skapelse. Den har samma form som formel-rattar brukar ha, vilket innebär att det bara finns omkring hälften så mycket greppyta som på en vanlig, rund ratt. Det är inte optimalt i rally där man snabbt måste flytta händerna över ratten för att korrigera bilen. Men för mindre hetsig racing passar den utmärkt, och de dubbla analoga kopplingspaddlarna passar den som vill ha autentiska F1-starter. Dessa kan också användas till annat, som handbroms eller gas. Strax ovanför hittas två växelpaddlar vars kontaktlösa magnetsensorer och väl avvägda motstånd ger mjuka, sköna växlingar. Samtliga paddlar är av aluminium och har hög kvalitetskänsla. Mycket annat på ratten är av plast, men inte på ett dåligt sätt. Känslan är bra, men vill man absolut ha kolfiber och andra lyxigare detaljer får man kanske kika efter något dyrare.

I övrigt: tio LED-upplysta knappar, två tumvred, tre större vred på framsidan, två joysticks med tryckknappar och en LED-remsa upptill. Ratten har ingen display (vilket gäller de flesta Moza-rattar), och det går inte att ändra inställningar som force feedback-styrka, rattutslag och annat – där är man hänvisad till Windows-mjukvaran Moza Pit Hub. Vilket är synd: Fanatec har alltid denna suveräna lösning, och Moza borde ha gjort något liknande.

Fakta – Moza KS Wheel

Diameter

30 cm

Material, paddlar

Aluminiumlegering

Växelpladdlar

2 st

Sensorer

Hall-sensorer (kontaktlösa)

Kopplingspaddlar

2 st

Tryckknappar (LED-belysta)

10 st

Joysticks

2 st

Tumvred

2 st

Vridreglage

3 st

LED-färger

8 st

Rattfäste

Moza quick releasae

Pris i svenska butiker

3 800 kr

Men trots att ratten har ett par brister så är den en riktigt bra produkt som med sin generösa bredd och många reglage funkar bra som allround-ratt för de flesta racingdiscipliner. Inklusive rally, även om den inte är optimal där. Stort plus också för Mozas snabbkoppling: det går snabbt och enkelt att byta ratt, och den är synnerligen stabil.

"Ett väldigt lockande alternativ"

Den här rattbasen och ratten gör Moza till ett väldigt lockande alternativ till Fanatec, Logitech och andra direct drive-aktörer. R12 är en förträfflig rattbas, med mycket kompetent force feedback och hög kvalitetskänsla. Samtidigt är den markant lättare och mindre än alternativen: storleksmässigt ungefär som en CSL DD-rattbas. Det enda som skaver är att den har något sämre kompatibilitet med vissa spel: det krånglar lite mer än vad jag är van vid. Det har varit strul med force feedback i Dirt Rally-liren, de analoga paddlarna har bråkat i WRC, och det har krävts en del jobb för att få kontrollerna att funka i Automobilista 2. Men det mesta går att lösa med tålamod och sökning, och ansvaret kan lika gärna vila på spelskaparna som på Moza. Som för övrigt uppdaterar mjukvaran löpande.

Men på det stora hela är både R12-basenheten och KS-ratten fullvärdiga medlemmar i finracingfamiljen. Och även om det gör det svårare att välja vilket märke man ska ha så är konkurrens och valmöjligheter bra, inte minst för att hålla priserna i schack.

Moza R12 Wheel Base + KS Wheel
4
Mycket bra
+
Mycket kraft, trots storleken
+
Detaljerad force feedback
+
Kvalitetskänsla
+
Rattbasen är tyst
+
Utmärkt quick release
-
Krångel i vissa spel
-
Snabbinställningar direkt från ratten saknas
Det här betyder betygen på FZ